Ο εκσυγχρονισμός στον καθημερινό νου έχει το νόημα της μετάβασης από κάτι παλιό σε κάτι καινούριο. Στα λεξικά θα το συναντήσουμε σαν τη διαδικασία και το αποτέλεσμα του “εκσυγχρονίζω”. Αποτελεί τη μεταρρύθμιση και προσαρμογή σε νέες και σύγχρονες συνθήκες, απαιτήσεις, απόψεις κτλ..

Για το Ελληνικό δημόσιο του 2020 και μετά από δέκα χρόνια οικονομικών δυσκολιών, η έννοια του εκσυγχρονισμού αντικαθίσταται λανθασμένα από την λέξη προμήθεια. Ως γνωστόν, στην περιοχή της Δυτικής Μακεδονίας, δεν έχει γίνει καμία μαζική και μόνιμη πρόσληψη στο Δημόσιο τομέα παρά μόνο κάποιες διάσπαρτες εποχιακές θέσεις εργασίας.

Πριν λίγες μέρες και κοντά στις γιορτές των Χριστουγέννων ξεκίνησε η εκδήλωση ενδιαφέροντος στο διαγωνισμό με τίτλο «ΠΡΟΜΗΘΕΙΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ (Η/Υ) ΚΑΙ ΑΝΤΑΛΛΑΚΤΙΚΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ (Η/Υ)». Με μία πρόχειρη αναζήτηση στην ιστοσελίδα του ΕΣΗΔΗΣ (Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημόσιων Συμβάσεων) ή της Διαύγειας ή της ΠΕ Γρεβενών μπορεί ο καθένας να βρει την διακήρυξη της σύμβασης ΨΤΗΝ7ΛΨ-8ΤΧ.

Πρόκειται για μια σύμβαση προμήθειας εκατό (100) ηλεκτρονικών υπολογιστών (Η/Υ) και ανταλλακτικών ηλεκτρονικού υπολογιστή (Η/Υ) για την κάλυψη των αναγκών της Περιφερειακής Ενότητας Γρεβενών. Η εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται στο ποσό των 133.774,00 € (165.879,76 € με ΦΠΑ 24 %). Η σύμβαση θα ανατεθεί με κριτήριο την πλέον συμφέρουσα, από οικονομική άποψη προσφοράς, βάσει της τιμής, σύμφωνα με την παρ. 2 του άρθρου 86 του Ν.4412/2016. Ως χρονικό περιθώριο υποβολής προσφορών ορίζεται από τις 27/12/2019 έως τις 10/1/2020.

ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΟΣ ΠΡΟΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ

Α/Α ΕΙΔΟΣ ΠΡΟΜΗΘΕΙΑΣ ΠΟΣΟΤΗΤΑ ΤΙΜΗ ΜΟΝΑΔΟΣ ΔΑΠΑΝΗ
(ΤΕΜΑΧΙΑ) (ΕΥΡΩ/ΤΕΜΑΧΙΟ) (ΕΥΡΩ)
1 ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΜΟΝΑΔΑ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟΥ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗ (Η/Υ) 100 1.300,00 130.000,00
2 ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΤΗΣ (ΙΔΙΟΣ ΜΕ ΑΥΤΟΝ ΤΟΥ Η/Υ) 1 242,00 242,00
3 ΜΗΤΡΙΚΗ ΚΑΡΤΑ (ΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΗ ΜΕ ΤΟΥ Η/Υ) 2 146,00 292,00
4 ΜΝΗΜΗ RAM (ΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΗ ΤΟΥ Η/Υ) 10 57,00 570,00
5 ΚΑΡΤΑ ΓΡΑΦΙΚΩΝ (ΙΔΙΑ ΜΕ ΑΥΤΗ ΤΟΥ Η/Υ) 10 121,00 1.210,00
6 ΔΙΣΚΟΣ SSD (ΙΔΙΟΣ ΜΕ ΑΥΤΟΝ ΤΟΥ Η/Υ) 10 81,00 810,00
7 ΤΡΟΦΟΔΟΤΙΚΟ (ΙΔΙΟ ΜΕ ΑΥΤΟ ΤΟΥ Η/Υ) 10 65,00 650,00
ΣΥΝΟΛΟ 133.774,00
Φ.Π.Α. 24% 32.105,76
ΣΥΝΟΛΟ ΜΕ ΦΠΑ 165.879,76

Τα σημεία που καθιστούν την συγκεκριμένη διακήρυξη πρόχειρη, ως προς το υπόβαθρο και σπάταλη ως προς τις απαιτητές τεχνικές προδιαγραφές των εν λόγω υπολογιστών, είναι η έλλειψη μιας πλήρους μελέτης και οι ατεκμηρίωτες ελάχιστες τεχνικές προδιαγραφές.

Χωρίς να έχουν προηγηθεί μαζικές προσλήψεις, ποιες μπορεί να είναι οι ανάγκες της Π.Ε. Γρεβενών, ώστε να προβεί σε μία τόσο μεγάλη προμήθεια ηλεκτρονικών υπολογιστών;

Η απάντηση είναι γνωστή. Ο σκοπός της Π.Ε. Γρεβενών είναι ο τεχνολογικός εκσυγχρονισμός της με σαθρή διαδικασία και γνωστά αποτελέσματα. Δυστυχώς κανένας από τους συνυπογράφοντες δεν έλαβε γνώση τις πραγματικές ανάγκες ή την παρούσα κατάσταση της Π.Ε. Γρεβενών. Μετά από τόσα χρόνια οικονομικής ύφεσης θα έπρεπε οι εκάστοτε διοικούντες να λειτουργούν με γνώμονα τα στοιχεία και όχι αόριστες ανάγκες που σκοπό έχουν την εξυπηρέτηση συμφερόντων ή την κατασπατάληση δημόσιου χρήματος. Φυσικά για την ύπαρξη της διακήρυξης έχει προηγηθεί μια μελέτη σκοπιμότητας.

Κύριε Κασαπίδη, μια μελέτη σκοπιμότητας δεν μπορεί να γράφεται ή να επικαλείται σε 5 γραμμές και πόσο μάλλον να την υπογράφετε. Υπάρχουν βήματα που θα πρέπει να τεκμηριώνονται με στοιχεία και δεδομένα. Δυστυχώς, από τεχνικής άποψης, η συγκεκριμένη διακήρυξη έγινε κυρίως με μια πρόχειρη αναζήτηση στο διαδίκτυο.

Ας πιάσουμε τα πράγματα από την αρχή. Όλοι οι συνυπογράφοντες θα πρέπει να είναι σε θέση να απαντήσουν τις εξής σημαντικές ερωτήσεις για την Π.Ε. Γρεβενών:

• Ποια είναι η υφιστάμενη κατάσταση και ποιες είναι οι πραγματικές ανάγκες σε ηλεκτρονικούς υπολογιστές;

• Ποιες είναι οι υλικολογισμικές απαιτήσεις που έχει η κάθε διεύθυνση και ο κάθε υπάλληλος;

• Ποιοι υπάλληλοι και σε ποιες διευθύνσεις χρειάζονται αναβάθμιση και σε πιο βαθμό;

• Ποιες είναι οι απαιτήσεις ή τα προβλήματα των υπαλλήλων από την υφιστάμενη κατάσταση;

• Ποια θα είναι τα προβλήματα των υπαλλήλων από μια πιθανή αναβάθμιση;

• Θα βελτιωθεί η παραγωγή έργου ή παροχή υπηρεσιών από τον εκσυγχρονισμό και αν ναι πόσο;

• Τι έργο παράγει η Π.Ε. Γρεβενών που απαιτεί υπολογιστικά συστήματα ενδεικτικού προϋπολογισμού 133.774,00 €;

• Οι ανάγκες της Π.Ε. Γρεβενών μπορούν να ικανοποιηθούν μόνο με μαζικές προμήθειες ή μπορούν να σπάσουν και σε πιο μικρές;

• Τι ποσοστό υπαλλήλων θα καλύψει η προμήθεια των 100 Η/Υ;

• Ποιο θα είναι το ενεργειακό (ηλεκτρικό) ισοζύγιο μετά την αναβάθμιση;

• Το ηλεκτρολογικό δίκτυο του κτιρίου μπορεί να ανταποκριθεί στην τροφοδοσία των καινούριων Η/Υ;

Έχοντας εργαστεί στο Διοικητήριο της Π.Ε. Γρεβενών, γνωρίζω εκ των προτέρων πως το κτίριο έχει πρόβλημα με τον ηλεκτρολογικό του σχεδιασμό. Συνδυαστικά, κατά τους χειμερινούς μήνες, το κτίριο επιβαρύνεται με επιπλέων ηλεκτρική κατανάλωση εξαιτίας της ύπαρξης ενεργοβόρων θερμαντικών σωμάτων. Ο λόγος είναι γνωστός στους διοικούντες και κάπως άσχετος με το θέμα.

Εντούτοις, η ερώτηση παραμένει. Θα μπορούσε το κτίριο να ανταπεξέλθει όταν οι ελάχιστες απαιτήσεις των συστημάτων θα φέρουν τροφοδοτικά των 750 Watt σε πιστοποίηση απόδοσης 80 Plus Gold; Λογικά, η στρατηγική είναι να ακολουθήσουμε την βιωματική μέθοδο επεξήγησης και να περιμένουμε να δούμε με τα μάτια μας αν το κτίριο θα κάνει τσαφ ή όχι.

ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΔΙΑΓΡΑΦΕΣ

Οι υπολογιστές στο κτίριο είναι όντως «αρχαίοι». Ειδικά αν κάποιος επιχειρήσει να τους ανοίξει θα βρει έναν τεράστιο όγκο σκόνης σε σημείο που να παρεμποδίζεται η ψύξη τους και να ακούγονται σαν αεροπλάνα σε απογείωση. Αυτό φυσικά θα είναι και το μέλλον των καινούριων υπολογιστών.

Βλέπετε σε μία ιδιωτική εταιρία, επειδή οι υπολογιστές αποτελούν περιουσιακό της στοιχείο, όταν κάποιος υπάλληλος βρίσκεται σε άδεια, οι τεχνικοί αναλαμβάνουν την συντήρηση και τον καθαρισμό του συστήματος έτσι ώστε να μην χαθούν εργατοώρες από την παραγωγή. Στην περίπτωση μας επειδή αναφερόμαστε στο Ελληνικό Δημόσιο, λογικά δεν μας ενδιαφέρει. Στο κάτω κάτω λεφτά υπάρχουν.

Όσο βρισκόμουν εκεί, κανένας μα κανένας υπάλληλος και καμία Διεύθυνση δεν χρησιμοποιούσε προγράμματα που να απαιτούν ή να δικαιολογούν την Κάρτα Γραφικών. Μπορεί να με διαψεύσει το οργανόγραμμα και το καθηκοντολόγιο ή κάποια πιθανή αγορά λογισμικού 3D rendering, επεξεργαστές εικόνας και βίντεο, κάποιο πρόγραμμα τρισδιάστατης προσομοίωση αεροδυναμικής, ροής, καταπόνησης κλπ.
Για να σας δώσω να καταλάβετε, για μία νέα πολεοδομική άδεια τα σχέδια διακινούνται σε αρχεία τύπου PDF.

Την κάρτα γραφικών η Π.Ε. Γρεβενών και οι εμπλεκόμενοι την χρειάζονται για να υπάρχει απεικόνιση από τον υπολογιστή στην οθόνη. Άρα χρειάζεται; Η απάντηση είναι, εξαρτάται από τον επεξεργαστή. Υπάρχουν σειρές επεξεργαστών που έχουν ενσωματωμένη την ικανότητα απεικόνισης και οι οποίοι είναι και αρκετά δυνατοί. Οι λεγόμενοι APU (Accelerated Processing Unit) συνδυάζουν την επεξεργαστική δύναμη ενός CPU (Central Processing Unit) και την γραφιστική απεικόνιση μιας κάρτας γραφικών (GPU-Graphics Processing Unit) σε ένα τσιπ.

Ως επί το πλείστον οι υπηρεσίες του διοικητηρίου είναι εκλεκτικού ή γραμματειακού χαρακτήρα. Δηλαδή οι εφαρμογές που χρησιμοποιούνται είναι κυρίως ένας κειμενογράφος και υπολογιστικά φύλλα που τα συναντάμε στη σουίτα των Office (Word, Excel), ένας περιηγητής ιστού (Browser) και ένα πρόγραμμα που να ανοίγει αρχεία PDF. Να σημειωθεί πως κανένα από αυτά τα προγράμματα δεν μπορεί να αξιοποιήσει περισσότερους από 4 φυσικούς πυρήνες και προφανώς για τις συγκεκριμένες υπηρεσίες που παρέχει το Διοικητήριο της Π.Ε. Γρεβενών δεν χρειάζεται υπολογιστική δύναμη ενδεικτικής τιμής 1.300,00€ ανά τεμάχιο Η/Υ.

Στις περιπτώσεις (απλά ποτέ) που κάποιος υπάλληλος όντως κάνει κάποια εργασία που μπορεί να απαιτείται κάρτα γραφικών, πράγματι θα ήταν σωστό η υπηρεσία να του παρέχει μία κάρτα. Αυτό δεν σημαίνει πως οι 100 Η/Υ πρέπει να προορίζονται για τέτοια χρήση και θα ήταν σπατάλη χρημάτων και ρεύματος η αγορά ηλεκτρονικών υπολογιστών, όπως περιγράφονται στις τεχνικές προδιαγραφές, για μία απλή χρήση γραφείου.

Οι συγκεκριμένοι πόροι θα μπορούσαν να ανακατευθυνθούν σε πιο χρήσιμα αγαθά. Τα μάτια και σωματική στάση είναι πολύ πιο σημαντικά από έναν ικανό υπολογιστή. Οι οθόνες παράγουν μπλε φως (Blue Light) το οποίο είναι επιβλαβές για σταθερές εικόνες, όπως ένας κειμενογράφος. Επίσης οι περισσότερες οθόνες που έχει προμηθευτεί η Π.Ε. Γρεβενών δεν ρυθμίζονται καθ’ ύψος παρά μόνο η κλίση μερικών μοιρών προς τα πάνω ή προς τα κάτω επι σταθερό άξονα. Τέλος οι καρέκλες δεν έχουν προδιαγραφές για πολύωρη χρήση ούτε κάποιου είδους στήριξη της μέσης. Η παραγωγικότητα ξεκινάει από την υγεία και την ικανότητα και όχι από τα μέσα όπως ένας ακριβός Η/Υ. Η ζωή γίνεται πολύ δύσκολη όταν εργάζεσαι 8 ώρες την ημέρα επί χρόνια με λάθος σωματική στάση. Ευτυχώς υπάρχουν πολλές μελέτες που δυστυχώς δεν φτάνουν στα σωστά μάτια.

Οπότε λοιπόν ένας τετραπύρηνος επεξεργαστής τύπου APU με τεχνολογία Hyper-Threading θα ήταν καλύτερη επιλογή από τις ελάχιστες απαιτήσεις της διακήρυξης. Φυσικά όμως ένας τέτοιος επεξεργαστής θα απορριπτόταν από την διακήρυξη καθώς δεν πληροί τις ελάχιστες προϋποθέσεις πυρήνων ανά επεξεργαστή, συνδυαστικά με την απουσία ξεχωριστής κάρτας γραφικών εντός του κουτιού.

Η τεχνολογία Hyper-Threading διπλασιάζει τους φυσικούς πυρήνες και την δυναμικότητα αυτών. Ένας λοιπόν τετραπύρηνος επεξεργαστής με την συγκεκριμένη τεχνολογία έχει 8 εικονικούς πυρήνες, κάτι που θα ξεπερνούσε το εμπόδιο της διακήρυξης αν δεν έκανε αναφορά σε (σκέτο) πυρήνες. Ο επεξεργαστικός πυρήνας αναφέρεται πάντα σε φυσικό πυρήνα και όχι σε εικονικούς πυρήνες (vCore).

Τεχνολογία Hyper-Threading

Αν υπήρχε μία μελέτη που απαντούσε στα ερωτήματα που έθεσα, η Π.Ε. Γρεβενών θα μπορούσε να αναζητήσει μια λύση πιο κοντά στα προβλήματα της. Αντί αυτού βλέπουμε μια μαζική αγορά Η/Υ σε έναν κλάδο που αναπτύσσεται καθημερινά. Η παγκόσμια έκθεση τεχνολογίας CES λαμβάνει χώρα στο Λας Βέγκας από τις 7-10/1/2020 όπου θα ανακοινωθούν προϊόντα ηλεκτρονικών υπολογιστών που θα είναι πιο καινούρια από αυτά που θα μπορεί να παρέχει ο προμηθευτής τις συγκεκριμένης διακήρυξης.

Η προμήθεια όμως δεν πονάει μόνο εκεί. Βλέπετε ο εκσυγχρονισμός δεν έρχεται μόνο με κριτήριο την τιμή αλλά και την ποιότητα. Ο συγκεκριμένος διαγωνισμός πάσχει από θέμα ποιότητας. Η τεχνολογία αλλάζει ραγδαία και τα καταστήματα προσπαθούν να ξεφορτωθούν (ξεστοκάρουν) τα παλιά όσο πιο γρήγορα μπορούν. Η διακήρυξη δεν μπορεί ή δεν θέλει να σταματήσει μία χαμηλή προσφορά λόγο παλαιότητας υλικού, καθώς το κριτήριο επιλογής είναι μόνο το κόστος. Ένας πιθανός προμηθευτής θα μπορούσε να προσφέρει υπολογιστικά συστήματα παλαιότερης τεχνολογίας σε χαμηλότερη τιμή σε σχέση με τα νέα προϊόντα που βρίσκονται σαφώς σε υψηλότερες τιμές. Σύμφωνα με την διακήρυξη, έως και 2 γενιές πίσω σε επεξεργαστές θα ήταν μία πιο οικονομικά επικρατέστερη προσφορά από μία πιο σύγχρονη. Αν η θητεία του κ. Κασαπίδη είναι 4 χρόνια και οι επεξεργαστές είναι ήδη 2 χρόνια παλαιότερης τεχνολογίας την ημέρα που θα έχουμε ξανά εκλογές οι Η/Υ της Π.Ε. Γρεβενών θα είναι ήδη παλιοί.

Φυσικά υπάρχει λύση. Να σπάσει η μαζική αγορά και να σταματήσει να διαιωνίζεται το πρόβλημα της μαζικής παλαίωσης υλικού. Η αγορά 25 με 30 Η/Υ σε βάθος 4ετίας είναι καλύτερη λύση από μια μαζική αγορά. Οι υπολογιστές θα έχουν βαθμολογημένη παλαιότητα, πάντα θα υπάρχουν καινούριοι υπολογιστές και πάντα το κόστος εκσυγχρονισμού των Η/Υ θα είναι μικρότερο. Η Π.Ε. Γρεβενών βιώνει ήδη το συγκεκριμένο πρόβλημα προηγούμενης μαζικής αγοράς και φαίνεται πως θέλει να το συνεχίσει. Παλαιότερες μαζικές αγορές μπορεί να δει κάποιος και στο γκαράζ του Διοικητηρίου όπου στεγάζεται μια προμήθεια αυτοκινήτων που σήμερα αποτελούν μουσειακά κομμάτια και για τα οποία δεν υπάρχουν πόροι να αντικατασταθούν.

Μαζική προμήθεια σημαίνει και μαζική αντικατάσταση. Η έκπτωση που θα λάβει η Π.Ε. Γρεβενών, σε μία μαζική αγορά, σε σχέση με το επίπεδο και την ποιότητα του εκσυγχρονισμού, είναι αντιστρόφως ανάλογα.

Τέλος, ήρθε η ώρα να μιλήσουμε για τον τύπο λειτουργικού που ζητάει η διακήρυξη. Η Π.Ε. Γρεβενών είναι έτοιμη να αγοράσει Office με Κυβερνητική Πολυχρηστική Άδεια (OLP GOV σε volume έκδοση) και ταυτόχρονα λειτουργικό σύστημα μιας χρήσης και μη μεταφερόμενη, τύπου (DSP). Σαφώς και υπάρχουν Κυβερνητικές πολυχρηστικές άδειες (OLP GOV σε Volume Licensing) τόσο σε λειτουργικό σύστημα, όσο και σε Office.

Φυσικά και συμφέρουν οι Volume License έναντι των OEM/DSP για δύο λόγους. Οι εφάπαξ αγορές OEM/DSP δεν μεταφέρονται από υπολογιστή σε υπολογιστή, που σημαίνει πως όταν έρθει η ώρα αντικατάστασης λόγω παλαιότητας ή λόγω κάποιας καμένης μητρικής πλακέτας, η έκδοση του λογισμικού που έχουμε χάνεται. Αντιθέτως, μία έκδοση τύπου Volume License μπορεί να μεταφερθεί σε όποιον υπολογιστή επιθυμούμε και για όσο καιρό χρειάζεται. Για παράδειγμα, αν κάθε μέρα αγόραζα καινούριο υπολογιστή, θα μπορούσε ο διαχειριστής αδειών της εταιρίας ή του φορέα να μου μεταβιβάζει – μεταφέρει και την άδεια χρήσης του λειτουργικού ή των Office. Για την περίπτωση των Κρατικών Πολυχρηστικών Αδειών προϋποθέτει συμφωνία μεταξύ φορέα και της εταιρίας που παρέχει και τα δύο λογισμικά, στην περίπτωση μας, την Microsoft. Κανένας προμηθευτής δεν μπορεί να υπογράψει σύμβαση ως Κρατικός φορέας για την αγορά των συγκεκριμένων αδειών.

Κλείνοντας, η ταχύτητα ενός υπολογιστή ορίζεται αποκλειστικά από τον σκληρό του δίσκο. Η πολυδιεργασία βασίζεται κυρίως στον επεξεργαστή και την μνήμη ram. Σωστά η Π.Ε. Γρεβενών ζητάει την προμήθεια SSD, καθώς οι δίσκοι αποθήκευσης είναι αυτοί που κάνουν ένα πρόγραμμα ή και το ίδιο το λειτουργικό να τρέχει πιο γρήγορα, παράγοντας λιγότερο θόρυβο, μηδενικές δονήσεις (δεν υπάρχουν κινητά μέρη) και λιγότερη κατανάλωση ρεύματος. Λανθασμένα υπολογίζεται ο χρόνος ζωής ενός SSD δίσκου σε MTBF ίσου με 2.000.000 ώρες. Δυστυχώς κανένας δίσκος δεν φτάνει τα MTBF =228 χρόνια. Ο χρόνος ζωής των SSD μετράτε σε κύκλους εργασίας, δηλαδή σε δεδομένα εγγραφής (TBW= Terabytes Written). Για παράδειγμα, ένας πρωτοπόρος στον κλάδο της συγκεκριμένης τεχνολογίας προσφέρει στην χωρητικότητα των 500Gb (ελάχιστες απαιτήσεις της διακήρυξης) δίσκους SSD με χρόνο ζωής 300 TBW (1Tb=1.000Gb).

Συνοψίζοντας, θα ήταν χρήσιμο ο κύριος Κασαπίδης να ζητήσει την μελέτη της διακήρυξης και γενικά τις μελέτες πίσω από καθετί που καλείται να υπογράφει. Οι τοπικοί διοικούντες της Δυτικής Μακεδονίας μάλλον δεν έχουν καταλάβει σε τι σημείο βρίσκεται η περιοχή μας και το βάρος της θέσης τους σε αυτήν. Η Δ. Μακεδονία δεν έχει την πολυτέλεια της σπατάλης. Δεν είμαστε τυχαία πρώτοι στην ανεργία των νέων και τα χειρότερα είναι μπροστά μας. Δεν υπάρχει η πολυτέλεια της κατασπατάλησης δημόσιου χρήματος. Αυτό σημαίνει πολλές ορθολογικές μελέτες και cost benefit αναλύσεις και προς Θεού, όχι άλλοι αναχρονιστικοί εκσυγχρονισμοί. Ευτυχώς για τους διοικούντες, όσον αφορά τα τεχνολογικά και υλικολοσμικά θέματα, δεν χρειάζεται να επινοήσουν τον τροχό. Το έκαναν άλλοι πριν από αυτούς. Το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης είναι ένα από αυτά τα ιδρύματα, που καταφέρνουν να διαχειρίζονται χιλιάδες ιδρυματικούς λογαριασμούς με εγγραφές σε ακριβά λογισμικά σε διατμηματικό επίπεδο, ακόμα και όταν οι υποδομές της έχουν πιάσει φωτιά.

Ζητήστε την βοήθεια τους.

Κωνσταντίνος Λέκκας