Η κρισιμότητα της κατάστασης στην οποία έχει περιέλθει η Δυτική Μακεδονία λόγω απολιγνιτοποίησης δεν επιτρέπει εφησυχασμό.

Οι νέες θέσεις εργασίας που θα προκύψουν μέσω των “εμβληματικών” ΑΠΕ θα είναι υποπολλαπλάσιες σε σχέση με εκείνες που θα χαθούν, αρκετές εκ των οποίων θα είναι προσωρινές κυρίως κατά το στάδιο κατασκευής τους. Επίσης λιγοστές θα είναι οι νέες θέσεις εργασίας που θα προκύψουν στον πρωτογενή τομέα και στον τουρισμό.

Οι πραγματικές και μακροπρόθεσμου χαρακτήρα θέσεις εργασίας πρέπει να δημιουργηθούν από μεγάλες ιδιωτικές επενδύσεις. Ο μεγάλος ιδιώτης επενδυτής όμως πέρα από ειδική ζώνη φορολογικών κινήτρων ή ακόμα και προσφορά εκτάσεων με ελάχιστο ή μηδενικό κόστος, το πρώτο που τον ενδιαφέρει είναι η εύκολη, φθηνή και άμεση μεταφορά των προϊόντων του και των πρώτων υλών. Επίσης επιζητεί την εύκολη και γρήγορη επισκεψιμότητα των πελατών του. Με λίγα λόγια υποδομές. Σύγχρονο αεροδρόμιο, σύγχρονο εμπορευματικό σιδηρόδρομο με σύνδεση λιμανιών, νέες οδικές αρτηρίες. Άρση της απομόνωσης δηλαδή της Δυτικής Μακεδονίας.

Στο master plan απαραίτητα και αδιαπραγμάτευτα πρέπει να υπάρχουν δεσμεύσεις με αυστηρά χρονοδιαγράμματα για:
-Κατασκευή του βόρειου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος Ε65 και σύνδεσή του με την Εγνατία οδό δυτικά των Γρεβενών έως το 2023 που θα επιτρέψει την ασφαλή και γρήγορη μετάβαση στην Αθήνα τερματίζοντας την απομόνωση της Δυτικής Μακεδονίας από το Νότο.
-Την ολοκλήρωση του κάθετου άξονα Κοζάνη-Φλώρινα-Νίκη έως το 2023.
-Την κατασκευή του δυτικού τμήματος της Σιδηροδρομικής Εγνατίας συνδέοντας τη Δυτική Μακεδονίας με τα λιμάνια Ηγουμενίτσας και Θεσσαλονίκης έως το 2028 αλλά και την Αθήνα, ένα έργο τεράστιας σημασίας για το εμπόριο και τις μεταφορές έως το 2028.
-Μελέτη για βελτίωση χάραξης Εθνικής Οδού Κοζάνης-Λάρισας έως το 2023 και κατασκευή έως το 2028.

Επίσης στα “ανταλλάγματα”, αδιαπραγμάτευτα και με αυστηρά χρονοδιαγράμματα πρέπει να υπάρχουν:
– Ισχυροποίηση του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας με πλήρη Πολυτεχνική Σχολή με όλα τα τμήματα πρώτης ζήτησης, άμεσα από το Ακαδημαϊκό έτος 2021-2022. Τμήματα Πολιτικών Μηχανικών, Αρχιτεκτόνων, Τοπογράφων εκτός των υπαρχόντων Ηλεκτρολόγων, Μηχανολόγων, Χημικών Μηχανικών.
-Κατασκευή επιτέλους ενός απλού Περιφερειακού Νοσοκομείου (όχι Πανεπιστημιακού) έως το 2028.

Ίσως δεν έχει νόημα πλέον αν είναι βίαιη ή ξαφνική η απολιγνιτοποίηση, οι αποφάσεις είναι πλέον οριστικές και χωρίς καμία παράταση της λειτουργίας των λιγνιτικών μονάδων πέραν του 2023 και 2028 για τη Μονάδα V, όπως τονίστηκε και χθες από τον Πρωθυπουργό στη ΔΕΘ.

Το ζητούμενο από εδώ και πέρα είναι να είναι δίκαιη σε βάθος χρόνου έως το 2028.

Όμως γνωρίζω -κινούμενος επαγγελματικά στην αγορά-ότι ο δείκτης επενδυτικού κλίματος είναι στο ναδίρ για την περιοχή μας. Γνωρίζω συμπολίτες μας που ήδη χάνουν τις δουλειές τους. Γνωρίζω ότι το σκληρό αποτύπωμα της απολιγνιτοποίησης είναι ήδη παρών και η αβεβαιότητα και η αγωνία των κατοίκων για το μέλλον και τον τόπο είναι στο ζενίθ.

Χρειάζεται ισχυρή βούληση και συστράτευση δυνάμεων όλου του πολιτικού προσωπικού της Δυτικής Μακεδονίας.πέρα από πολιτικές και κομματικές προελεύσεις, ενδεχομένως και ρήξη με την “Αθήνα”, αν αυτό προτάσσει το συμφέρον του τόπου.

Επίσης απαιτείται πλήρης εμπιστοσύνη στο πολύτιμο επιστημονικό προσωπικό της περιοχής.

Ίσως είναι η τελευταία ευκαιρία για τον τόπο, αλλά και μια τεράστια ευκαιρία για τους πολιτικούς της Δυτικής Μακεδονίας να αφήσουν το ιστορικό αποτύπωμά τους, έχοντας συμβάλλει με τη στάση τους, στην πιο κρίσιμη περίοδο μεταπολεμικά για τη Δυτική Μακεδονία.

Πηγή fb:Χαρίσιος Γκοβεδάρος