ΣΤΑ ΙΔΙΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΜΕ ΠΕΡΥΣΙ ΣΕ ΚΟΖΑΝΗ & ΠΤΟΛΕΜΑΙΔΑ – ΠΤΩΣΗ ΣΕ ΦΛΩΡΙΝΑ & ΚΑΣΤΟΡΙΑ

– Αποτελέσματα έρευνας θερινών εκπτώσεων για τους Εμπορικούς Συλλόγους της Δυτικής Μακεδονίας

Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι καταγράφηκε η τζίρος των τοπικών επιχειρήσεων στην Κοζάνη και την Πτολεμαΐδα, με βάση την ετήσια καθιερωμένη έρευνα της ΕΣΕΕ για τις εκπτώσεις τη θερινή περίοδο. Τα στοιχεία της έρευνας, που δημοσιεύτηκαν σήμερα, κάνουν λόγω για πτώση του τζίρου στις περιοχές της Φλώρινας και Καστοριάς, που κυμένονται από 11-20%, ενώ σε Κοζάνη και Πτολεμαΐδα υπήρξε σταθεροποίηση του τζίρου στα περυσινά (πτωτικά πάντα) επίπεδα.

Αναλυτικότερα, πρόκειται για την καθιερωμένη περιοδική έρευνα για τις θερινές εκπτώσεις  2017 από το ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ διερευνώντας παράλληλα τη στάση και τις απόψεις των εμπόρων για το άνοιγμα των Κυριακών. Η εκπονηθείσα τηλεφωνική έρευνα διενεργήθηκε μέσω χρήσης δομημένου ερωτηματολογίου σε τυχαίο δείγμα 250 εμπορικών επιχειρήσεων σε παραδοσιακές εμπορικές αγορές αστικών κέντρων της χώρας. Παράλληλα κατεγράφησαν και οι απόψεις πολλών Εμπορικών Συλλόγων από το σύνολο της Επικράτειας. Στην έρευνα περιελήφθη και το θέμα των Κυριακών, με αφορμή της έναρξη εφαρμογής του νέου θεσμικού πλαισίου. Σύμφωνα με τους Εμπορικούς Συλλόγους, οι έμποροι δεν επέλεξαν να διατηρήσουν τα καταστήματα τους ανοιχτά, εκτός από μεγάλες αλυσίδες, οι οποίες φάνηκε να πειραματιστήκαν (δεν άνοιξαν όλες τις Κυριακές και ούτε όλα τα υποκαταστήματα τους). Ακόμα και στο κέντρο της Αθήνας, η πλειονότητα των καταστημάτων δεν άνοιξε τις Κυριακές. Για τα καταστήματα που άνοιξαν την Κυριακή 16 Ιουλίου το 48% των επιχειρηματιών πιστεύει ότι το άνοιγμα του καταστήματος την Κυριακή δεν επηρέασε τον συνολικό τζίρο της θερινής εκπτωτικής περιόδου, το 38% ότι τον επηρέασε αρνητικά και το 10% δηλώνει ότι συνέβαλε θετικά.

 

Εκτιμήσεις  Εμπορικών Συλλόγων για την εξέλιξη του κύκλου εργασιών κατά  τη διάρκεια των Θερινών Εκπτώσεων  2017

 

Μεταβολή (%) τζίρου κατά τη διάρκεια των Θερινών Εκπτώσεων 2017

 

Εμπορικοί Σύλλογοι

Ε.Σ. Κοζάνης ΣΤΑ ΙΔΙΑ ΕΠΙΠΕΔΑ

Ε.Σ. Πτολεμαΐδας ΣΤΑ ΙΔΙΑ ΕΠΙΠΕΔΑ

Ε.Σ. Φλώρινας Πτώση 11-20%

Ε.Σ. Καστοριάς Πτώση 11 – 20%

 

 

Σύνοψη αποτελεσμάτων

  • Το ύψος του ποσοστού έκπτωσης στις εμπορικές αγορές κυμάνθηκε από 21% έως 40%.
  • Οι επιδόσεις των εμπορικών επιχειρήσεων φαίνεται να διαφοροποιούνται αισθητά ανάλογα τον τόπο εγκατάστασης και το μέγεθος της επιχείρησης. Πιο συγκεκριμένα, οι επιχειρήσεις με αυτοαπαασχόληση σε περιφερειακές και συνοικιακές αγορές κινήθηκαν πτωτικά από – 9% έως – 15%. Αντίθετα οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις ή εκείνες που βρίσκονται σε τουριστικές περιοχές εμφάνισαν είτε σταθερότητα είτε αύξηση (έως +3%). Η μεσοσταθμική μείωση των πωλήσεων ήταν περίπου (-3%), λαμβάνοντας υπόψη και τις προαναφερθείσες σημαντικές διαφοροποιήσεις.
  • Η τουριστική κίνηση, αυξημένη σε όλες τις τουριστικές περιοχές, ευνοεί επιλεκτικά συγκριμένες εμπορικές αγορές  και συγκριμένα εμπορικά καταστήματα (πχ. Κέντρο Αθήνας), ενώ εξαρτάται από το είδος τουρισμού και τις τουριστικές καταναλωτικές συνήθειες. Για μία ακόμη φορά, επιβεβαιώνεται ότι η αύξηση των τουριστών δεν μεταφράζεται απαραίτητα σε αυξημένα έσοδα για τον κλάδο του εμπορίου.
  • Οι επιχειρήσεις που ακόμα έχουν το περιθώριο να προβούν σε αγορές εμπορευμάτων και να προσφέρουν στους καταναλωτές ποικιλία επιλογών κινήθηκαν ανταγωνιστικότερα και μπόρεσαν να προσελκύσουν τόσο την εγχώρια ζήτηση όσο και τους τουρίστες.
  • Οι επιχειρήσεις των ΑΚΕ, στο βαθμό που είναι εγκατεστημένες σε κεντρικές εμπορικές αγορές λόγω της φύσης του θεσμού των Open mall, είχαν καλύτερες επιδόσεις στις θερινές εκπτώσεις σε σύγκριση με τις υπόλοιπες εμπορικές επιχειρήσεις.

 

 

 

Β.Σ.