Η σωστή ανάπτυξη του παιδιού μας εξαρτάται από την όραση του. Το 80% περίπου αυτών που μαθαίνει ένα παιδί προκύπτουν από τα οπτικά ερεθίσματα. Αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα σε οποιοδήποτε σημείο της διαδρομής από τα μάτια μέχρι τον εγκέφαλο, τότε το παιδί δεν μπορεί να αναπτύξει όλο του το δυναμικό.

Η καλή όραση είναι απαραίτητη για τη σωματική, πνευματική και συναισθηματική ανάπτυξη ενός παιδιού, την ομαλή σχολική και κοινωνική ζωή του. Ο σύγχρονος τρόπος ζωής απαιτεί δυνατή όραση, ικανή να ανταπεξέλθει στις έντονες οπτικές προκλήσεις της εποχής (μαθησιακή διαδικασία, ηλεκτρονικές συσκευές). Αυτή η δυνατή όραση «χτίζεται» από την παιδική ηλικία, από τις πρώτες στιγμές της ζωής του παιδιού.

Μια απαραίτητη προϋπόθεση λοιπόν, για να πέτυχουμε μια φυσιολογική όραση στο παιδί μας, είναι να μην παραλείπουμε κανένα προληπτικό έλεγχο των ματιών , ώστε να έχουμε τη δυνατότητα άμεσης διόρθωσης οποιουδήποτε προβλήματος προκύπτει έγκαιρα.

ΟΙ ΠΡΟΛΗΠΤΙΚΟΙ ΟΦΘΑΛΜΟΛΟΓΙΚΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ:

1) αμέσως μετά τη γέννηση / έλεγχος νεογνού,

2) στα δύο πρώτα χρόνια της ζωής τους,

3) σε ηλικία 3-4 ετών 4) σε ηλικία 5-6 ετών και από εκεί και πέρα κάθε 2 έτη κατά τη διάρκεια της σχολικής ζωής.

Το κάθε ηλικιακό “σκαλοπάτι” στην πρόληψη μας, είναι συγκεκριμένο και αποσκοπεί στη πρώιμη διάγνωση και κατάλληλη θεραπεία προβλημάτων που εμφανίζονται στις παραπάνω ηλικίες.

ΠΟΤΕ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΙΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΟΦΘΑΛΜΟΛΟΓΙΚΟΙ ΕΛΕΓΧΟΙ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ;

Η σχολική ηλικία αρχίζει πλέον από το νηπιαγωγείο

Τα νήπια έως την ηλικία των 5 ετών, θα πρέπει να υποβληθούν σε πιο εξειδικευμένες εξετάσεις ελέγχου της όρασης όπως η οπτική οξύτητα, η ύπαρξη στραβισμού ή αμβλυωπίας, αυτό που ονομάζουμε «τεμπέλικο μάτι», το οποίο μπορεί εύκολα να περάσει απαρατήρητο από τους γονείς, και τέλος η δυνατότητα του παιδιού να χρησιμοποιεί τα δύο του μάτια μαζί, να επικεντρώνει, να εστιάζει και να έχει σωστή στερεοσκοπική όραση.

ΠΟΙΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΗΣ ΟΡΑΣΗΣ ΑΦΟΡΟΥΝ ΤΗΝ ΠΑΙΔΙΚΗ & ΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ;

Οι βασικότερες διαταραχές της όρασης που αφορούν την παιδική ηλικία είναι:
 η αμβλυωπία σε ποσοστό 4%,
 ο στραβισμός,
 η μυωπία , 5% σε ηλικία έως 8 ετών, 26% έως 14 ετών και 30% έως 20 ετών,
 υπερμετρωπία σε ποσοστό 90% έως 5 ετών και 15% άνω των 5 ετών,
 ο αστιγματισμός.

Οι μαθησιακές δυσκολίες σχετίζονται με προβλήματα όρασης;

Ναι σε ένα πολύ μεγάλο ποσοστό, επομένως εάν το παιδί σας δεν συγκεντρώνεται εύκολα , αποσπάται η προσοχή του , είναι “αρκετά ζωηρό”, συχνά αντιστρέφει τα γράμματα καθώς διαβάζει ή γράφει, παρουσιάζει κακή γραφή, δεν του αρέσει ή έχει δυσκολίες με το διάβασμα, το γράψιμο ή την αριθμητική, συστηματικά μπερδεύει το δεξί με το αριστερό του χέρι ή το αντίθετο, παρουσιάζει δυσκολίες στον προφορικό λόγο ή συστηματικά συμπεριφέρεται αντικοινωνικά σε κοινωνικές συναναστροφές ζητείστε σίγουρα και τη βοήθεια Παιδοφθαλμιάτρου , καθώς οι πιθανότητες το πρόβλημα του παιδιού να είναι οφθαλμολογικό είναι πολύ μεγάλες.

Πλέον έχουμε τη δυνατότητα αξιολόγησης , μέσα από ειδικές εξετάσεις, της αναγνωστικής ικανότητας του παιδιού και την πρώιμη εντόπιση τυχόν διαταραχών ,που βοηθάει και άλλους θεραπευτές στην προσέγγιση τους όπως λογοθεραπευτές κτλ

ΈΧΟΥΝ ΠΑΝΤΑ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΟΙ ΟΦΘΑΛΜΟΛΟΓΙΚΕΣ ΠΑΘΗΣΕΙΣ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ;

ΟΧΙ , υπάρχουν σοβαρές παθήσεις όπως η αμβλυωπία ( «τεμπέλικο μάτι») , που δεν δίνουν κανένα σύμπτωμα και ο γονιός ή ο δάσκαλος, μπορεί να μην το αντιληφθούν.

Κλείνοντας, θα ήθελα να τονίσω για άλλη μια φορά την αξία της πρόληψης και της έγκαιρης διάγνωσης και να ευχηθώ σε όλους τους μικρούς και μεγαλύτερους φίλους μας, καλή επιτυχία στη σχολική τους ζωή.

Έφη Γ. Καρακώστα MD, DO, MScOphth
Χειρουργός Οφθαλμίατρος Παίδων – Ενηλίκων