Σειρά έχει το 7ο και 8ο Νηπιαγωγείο Πτολεμαΐδας επί της οδού Διοικητηρίου , η 110η σχολική μονάδα που επισκέπτεται φέτος η ομάδα των περιβαλλοντολόγων της ΔΙΑΔΥΜΑ για να δημιουργήσει πράσινη συνείδηση στα παιδιά. Τα τριάντα νήπια των δύο συστεγαζόμενων νηπιαγωγείων αγγίζουν τους 14χιλιάδες σε σειρά μαθητές που παίρνουν μέρος στην δράση.

Η ώρα είναι 9:30 και το σκηνικό είναι ήδη τοποθετημένο. Πέντε κάδοι ανακύκλωσης σε μικρότερες διαστάσεις από τους συνήθεις, διάφορα ανακυκλώσιμα υλικά στο πάτωμα και ο προτζέκτορας σε λειτουργία. Τα νήπια με καπελάκια της ανακύκλωσης έτοιμα να συμμετάσχουν στο διαδραστικό μάθημα.

Που πετάμε τα σκουπίδια στην περιοχή μας; Πόσα κιλά σκουπίδια καταναλώνει καθένας από εμάς; Τι είναι η ανακύκλωση; Τι είναι ο σταθμός μεταφόρτωσης απορριμμάτων; Πού πετάμε το πλαστικό, πού το χαρτί, πού το αλουμίνιο και το γυαλί; Έχουμε χωματερές στη Δυτική Μακεδονία;

Μια έξυπνη πρωτοβουλία για την εκπαίδευση των παιδιών από τις πολύ μικρές τάξεις ώστε αύριο να δημιουργηθεί ένας ευσυνείδητος πολίτης με άλλη νοοτροπία. Ένα πλήρες εκπαιδευτικό πρόγραμμα που επιδοτείται από την ίδια την εταιρία και κανέναν άλλο για τη διαμόρφωση μιας περιβαλλοντικής κουλτούρας. Για να καταφέρουμε να αυξήσουμε το ποσοστό ανακύκλωσης, κρατώντας τα σκήπτρα στην ανακύκλωση. Αυτά στην Ελλάδα της κρίσης , στη Δυτική Μακεδονία με το μεγαλύτερο ποσοστό ανεργίας και την πρωτοπορία στη διαχείριση των αστικών απορριμμάτων, η οποία δείχνει το δρόμο. Με ολόκληρη την χώρα να θέλει να μας μιμηθεί και τον ντόπιο ακόμα να αμφισβητεί την αξία του εργοστασίου.

Οι ερωτήσεις των παιδιών έπεφταν βροχή με την περιβαλλοντολόγο Κατερίνα Γιαννακούλα να τις απαντά μία προς μία υπομονετικά. Από το μάθημα βγήκαμε όλοι κερδισμένοι, γιατί μπήκε για τα καλά στο μυαλό μας ότι το πράσινο εργοστάσιο της ΔΙΑ.ΔΥ.ΜΑ., η υπερσύγχρονη μονάδα επεξεργασίας απορριμμάτων για να λειτουργεί πρέπει κάποιος να πληρώνει. Αν κάνουμε μόνοι μας ανακύκλωση το κέρδος είναι διπλό, και για εμάς και για το δήμο που μένουμε , ο οποίος κερδίζει κιόλας. Άραγε τι ανακυκλώσαμε σήμερα, διερωτάται το μαγνητάκι της ΔΙΑΔΥΜΑ που μοιράστηκε σε όλα τα παιδιά.
Ακούσαμε για το μεγάλο ρομπότ του εργοστασίου που φυσάει για να φεύγουν τα χαρτιά. Έχει μαγνήτες για να μαζεύει τα μέταλλα, σκάνερ για να διώχνει τα πλαστικά και κόσκινο για να συγκεντρώνει τα υπολείμματα των τροφών. Μάθαμε ότι ο καθένας από εμάς παράγει ένα κιλό σκουπίδια δηλαδή τα τριάντα νήπια δημιουργούν τριάντα κιλά σκουπίδια την ημεέρα. Ο κύκλος των ανακυκλούμενων υλικών για επαναχρησιμοποιηθούν , η παραγωγή λιγότερων σκουπιδιών , η πολλαπλή χρήση του ίδιου πράγματος, ο χώρος υγειονομικής ταφής απορριμμάτων που μοιάζει σαν μεγάλη πισίνα σκεπασμένη με χώμα και τόσα άλλα μέσα σε μία ώρα.

Τα νήπια πήραν τα υλικά που βρίσκονταν στο πάτωμα και τα απόθεσαν με επιτυχία στους πέντε κάδους διαλέγοντας τον σωστό με τις νηπιαγωγούς Δέσποινα Καρδογιάννη και Ελένη Ζιώγα να τα επικροτούν. Είναι σίγουρο ότι αυτά τα παιδιά με την ανάλογη παρότρυνση αύριο θα καταφέρουν κάτι περισσότερο από εμάς. Θα πετούν το χαρτί στο μπλε κάδο με την σπηλιά, το πλαστικό στο γαλάζιο με την τρυπούλα, το αλουμίνιο στον κόκκινο κάδο, το γυαλί στον κίτρινο και θα χαίρονται που είμαστε η μόνη περιφέρεια που δεν επιβαρύνει τον κρατικό προϋπολογισμό με τις παράνομες χωματερές. Θα μπορούσαμε να γράψουμε πολλά όπως ότι δεν πετάμε σπασμένα γυαλιά στην ανακύκλωση , ούτε βρώμικα χαρτιά, αλλά σταματάμε. Αναμένουμε τα πράσινα σημεία, τις πράσινες γωνιές και τους καφέ κάδους για τα βιοαπόβλητα. Και πάλι σταματάμε .Λιγότερες λέξεις, λιγότερες σελίδες, λιγότερο χαρτί.
Ιωάννα Παπαδημητρίου

πηγή: magazzino