“Η ΛΥΣΙΣΤΡΑΤΗ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΥΦΑΝ'” ΚΑΙ Η ΠΡΟΣΠΑΘΕΙΑ ΝΑ ΑΝΑΔΕΙΧΘΕΙ ΤΟ ΚΟΖΑΝΙΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ

Ο Αριστοφάνης θα μιλάει…κοζανίτικα, για δέκα έξι (16) παραστάσεις που θα δίνονται από το βράδυ του Σαββάτου και μέχρι τις 19 του μήνα στον όμορφο χώρο του Θεατροδρομίου, με την Λυσιστράτη στο κοζανίτικο ιδίωμα! Η παράσταση θα ανέβει λίγο …διαφορετική , μιας και αντί για τον πελοποννησιακό πόλεμο το κοινό θα δει την διένεξη της Κοζάνης και της Πτολεμαΐδας, με το κωμικό στοιχείο του ντόπιου κοζανίτικου θεάτρου να ξεχωρίζει στην παράσταση.

Με τις πρόβες να μπαίνουν στην τελική ευθεία, η παράσταση διαμορφώνεται στο τελικό της στάδιο και απομένουν λίγες λεπτομέρειες για να φτάσει στην τελική της μορφή. Όπως είπε χαρακτηριστικά μιλώντας στο ράδιοΛόγος και τον Λύσανδρο Ρήγα ο σκηνοθέτης της Λυσιστράτης, Νίκος Κέφαλος: “Είναι μια παράσταση που θα χαρίσει πολύ χαρά και πολύ γέλιο”. Τα κοζανίτικα κασμέρια, τα μπέντια, το κοζανίτικο χιούμορ, πόσο μεγάλη σχέση μπορούν να έχουν με τον Αριστοφανικό λόγο; Ο κ. Κέφαλος απαντάει πως: “Δεν ξέρω αν ισχύει κάτι τέτοιο, αλλά αυτό που καταλάβαμε δουλεύοντας πάνω στη μετάφραση του Μανώλη Μαρκόπουλου  στο κοζανίτικο ιδίωμα, της Λυσιστράτης του Αριστοφάνη, είναι πως η ντοπιολαλιά η κοζανίτικη ταιριάζει πολύ στον Αριστοφάνη. Από την άλλη ο Αριστοφάνης ως κωμικός ποιητής δεν δίσταζε να κάνει πολιτική κριτική στα έργα του , όπως κάνουν όλοι οι κωμικοί συγγραφείς. Αντίστοιχη καυστική κριτική στα πράγματα ασκούν άλλωστε και οι κοζανίτες, που το έχουν στο αίμα τους , κάτι που είναι από τα μεγαλύτερα χαρακτηριστικά τους. Ταίριαξε πολύ το κοζανίτικο ιδίωμα με τον αριστοφανικό λόγο”, τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Κέφαλος, σημειώνοντας πως αυτά που στην καθομιλουμένη μπορεί να ακούγονται έως και πρόστυχα, στο κοζανίτικο ιδίωμα είναι μάλλον χαριτωμένα.

Ένα έργο του Αριστοφάνη, ύμνος στη χαρά της ζωής!

Η Λυσιστράτη γράφτηκε στην περίοδο του Πελοποννησιακού πολέμου . Η Ελλάδα ενώ έχει κερδίσει οριστικά τους Πέρσες, λίγα χρόνια μετά μπαίνει σε έναν εμφύλιο σπαραγμό. Αθήνα και Σπάρτη πολεμούν για 30 και πλέον χρόνια για το ποια θα είναι η κυρίαρχη πόλη. Ο Αριστοφάνης ήταν υπέρμαχος των ολιγαρχικών  και πολέμιος της Δημοκρατίας. Ο βασικός νόμος της δημοκρατίας ότι οι ελευθερίες μου ξεκινούν εκεί που καταπατούνται οι ελευθερίες των άλλων , ήταν και ο πρώτος νόμος της δημοκρατίας που καταπατάται. Δεν είναι εύκολο για τους ανθρώπους να εκτιμήσουν την ελευθερία και τα όριά της. Ήταν οπαδός των ολιγαρχικών και σε άλλα του έργα έκανε πολύ ισχυρή κριτική στο δημοκρατικό πολίτευμα και η Αθήνα να το απαρνηθεί . Στη Λυσιστράτη, ενώ γράφει ένα έργο για τον πόλεμο, κάνει έναν ύμνο στη χαρά της ζωής, υμνώντας πως πρέπει να χαιρόμαστε τη ζωή και όχι να αλληλοσπαραζόμαστε.

Η αντιπαράθεση Κοζάνης – Πτολεμαΐδας στη διασκευή της Λυσιστράτης

Ενώ στην Λυσιστράτη του Αριστοφάνη υπάρχει μια αντιπαράθεση Αθήνας – Σπάρτης, στην μετάφραση η αντιπαράθεση περνάει μεταξύ Κοζάνης – Πτολεμαΐδας! Όπως εξηγεί ο ίδιος: “Το έργο ανεβαίνει με απόλυτο σεβασμό στο λόγο και το πνεύμα του Αριστοφάνη. Δεν έχει γίνει καμία αλλαγή στην πλοκή του έργου, ενώ η μετάφραση είναι κατά λέξη στο κοζανίτικο ιδίωμα, ενώ η μόνη παρέμβαση που έγινε είναι στο χρονικό πλαίσιο. Δεν βρισκόμαστε στην Αρχαία Ελλάδα , αλλά στη σύγχρονη Κοζάνη και ο πελοποννησιακός πόλεμος είναι η αποσιωπημένη διαμάχη ανάμεσα στα δύο μεγάλα αστικά κέντρα του Νομού, την Κοζάνη και την Πτολεμαΐδα. Οι αιτίες που μαλώνουν είναι πολλές, και η παράσταση ασκεί και μια μικρή κριτική στα τοπικά πράγματα”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Οι χαρακτήρες του Αριστοφάνη είναι …. κοζανίτες!

Πρόκειται για μια πρόκληση για τον σκηνοθέτη, μάλιστα όταν ξεκίνησε η ανάγνωση του έργου δεν υπήρχε η βεβαιότητα ότι θα καταλήξει σε παράσταση. Οι αμφιβολίες διαλύθηκαν γρήγορα και κατέληξαν στο ότι οι Αριστοφάνης πρέπει να ανεβαίνει στο κοζανίτικο ιδίωμα και οι χαρακτήρες του είναι …τόσο πολύ κοζανίτες, όπως ανέφερε με χιούμορ ο Νίκος Κέφαλος!

Ημερίδα για το κοζανίτικο και το ιδιωματικό θέατρο με συμμετοχές από όλη την Ελλάδα

Η προσπάθεια να αναδειχθεί το ντόπιο κοζανίτικο θέατρο ξεκίνησε από το Θεατροδρόμιο την περασμένη άνοιξη , με τον στόχο να αναδειχθούν τα έργα στο κοζανίτικο ιδίωμα. Το θεατροδρόμιο ήταν το πρώτο που ανέβασε παράσταση αμιγώς στο κοζανίτικο ιδίωμα στις αρχές της δεκαετίας του ’80, με πρωτεργάτη τον Γιώργο Παφίλη. Όταν υπάρχουν άνθρωποι που γράφουν στο κοζανίτικο ιδίωμα και υπάρχουν σπουδαία έργα, μελετημένα και με ποικιλομορφία στη γραφή, τα έργα αυτά με υπόθεση πλοκή και χαρακτήρες, τα έργα αυτά πρέπει να αναδειχθούν . Μάλιστα, το Θεατροδρόμιο θα θεσμοθετήσει  μια ημερίδα σε ετήσια βάση για το ιδιωματικό θέατρο σε όλη την Ελλάδα. Το καλοκαίρι έγινε μια μεγάλη έρευνα για το ιδιωματικό θέατρο και στόχος είναι μέσα από τη συνάντηση που θα γίνει, να  αναδειχθεί και αυτή η πλευρά του θεάτρου. Συμπαραστάτες θα είναι και ακαδημαϊκοί, όπως ο Κώστας Γεωργουσόπουλος , Βάλτερ Μπούχνερ, Ζωή Μάργαρη κ.α. Πρόθεση του Θεατροδρομίου είναι να συνδιοργανωθεί , με την υποστήριξη της Κοβενταρείου Δημοτικής Βιβλιοθήκης και του Συλλόγου φίλων της βιβλιοθήκης, ενώ έγιναν συζητήσεις σε Περιφέρεια και Υπουργείο Πολιτισμού. “Στόχος της ημερίδας είναι να αναδειχθεί το κοζανίτικο θέατρο και το ιδιωματικό θέατρο και αν τα καταφέρουμε, επειδή όλοι οι εκπρόσωποι θα βρίσκονται στην Κοζάνη στις 17 Μαρτίου, να συσταθεί ένα πανελλήνιο όργανο των θιάσων που ασχολούνται με το ιδιωματικό θέατρο και με την συμβολή της κ. Ζωής Μάργαρη να ενταχθεί το κοζανίτικο θέατρο στον κατάλογο της άυλης πολιτιστικής κληρονομίας της Unesco.

Η πρεμιέρα θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 4 Νοεμβρίου και ώρα 9 μ.μ. Θα ακολουθήσουν παραστάσεις καθημερινά μέχρι και την Κυριακή 19 Νοέμβριου. Στις 9:00 το βράδυ λοιπόν, ο παππούς Αριστοφάνης θα μιλά Κοζανίτικα στην αίθουσα του Θεατροδρομίου… γιατί η ντοπιολαλιά μας του πάει πολύ…

Τιμή εισιτηρίου: 8 ευρώ

Για παιδιά ηλικίας κάτω των 15 ετών, απαιτείται η γονική συναίνεση

Προπώληση εισιτηρίων: Κατάστημα NOVA ΚΟΖΑΝΗΣ (Νάνου Τσότζα 5 – Κεντρική πλατεία)
Κρατήσεις θέσεων στο τηλέφωνο: 6980 957 770

 

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Μανώλης Μαρκόπουλος – Χάρης Σαββίδης
Προσαρμογή – Σκηνοθεσία: Νικόλαος Κέφαλος
Σκηνικά – Κοστούμια: Αντώνης Χαλκιάς
Μουσική: Γιάννης Παπαδημητρίου
Φωτισμοί: Σάκης Παπαδόπουλος
Φωτογραφίες: Θοδωρής Χλιάπας
Μακιγιαζ: Ελένη Στολτίδου
Βοηθός Σκηνοθέτη : Χριστίνα Καραμάνη

 

ΔΙΑΝΟΜΗ
Λυσιστράτη: Μανώλης Μαρκόπουλος
Κλεονίκη: Δώρα Σιαλβέρα
Μυρρίνη: Μαρία Γκουζιώτη
Λαμπιτώ: Στέλλα Μαυροματίδου
Πρόβουλος: Τίμος Πεγιάδης
Κινησίας: Τάκης Συνδουκάς
Κήρυκας: Γιώργος Γεωργιάδης
Συμφιλίωση: Αναστασία Θεοδωρίδου

ΧΟΡΟΣ ΓΕΡΟΝΤΩΝ
Κορυφαίος: Αντώνης Μουράτογλου
Α’ Γέρος: Θάνος Μαλούτας
Β’ Γέρος: Πάνος Αρέτης

ΧΟΡΟΣ ΓΥΝΑΙΚΩΝ
Κορυφαία: Σίσσυ Ζυμάρα
Α’ Γυναίκα: Βιβή Πλιάκη
Β’ Γυναίκα: Χριστίνα Ευθυμιάδου
Αρχιτραγουδιστής: Βαγγέλης Πλιάκης

 

Συμμετέχουν φιλικά οι δημοσιογράφοι:
Κατερίνα Μαρκοπούλου και Βάσω Αννουλίδου

ΤΕΧΝΙΚΗ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ
Κατασκευή Σκηνικού: Θοδωρής Κοϊδής – Σάκης Παπαδόπουλος
Κατασκευή Μακέτας: Νίκος Νικολάου – Νίκος Κέφαλος
Χειριστής Φωτισμού: Θωμάς Παπαδόπουλος
Φροντιστήριο / Χειριστής Ήχου: Χριστίνα Καραμάνη

ΧΟΡΗΓΟΣ: Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας – ΕΠΤΑΚ



Β.Σ.