Η ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΡΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ “ΙΦΙΓΕΝΕΙΑ ΕΝ ΑΥΛΙΔΙ” ΑΠΟΚΑΛΥΠΤΕΤΑΙ ΣΕ ΣΥΝENΤΕΥΞΗ ΤΗΣ ΣΤΟΝ ΠΡΩΙΝΟ ΛΟΓΟ

– Τι λέει για τα παιχνίδια (survivor) &  τις σειρές σήμερα: “Η τηλεόραση έχει τεράστια δύναμη και δεν πρέπει να την αγνοούμε”

Μία από τις ωραιότερες δημιουργίες του Ευριπίδη, η τραγωδία “Ιφιγένεια εν Αυλίδι” θα βρεθεί στην Κοζάνη τη Δευτέρα 10 Ιουλίου, και αναμένεται να κεντρίσει το ενδιαφέρον του κοζανίτικου κοινού. Η παράσταση  που ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Αιμίλιου Χειλάκη και Μανώλη Δούνια, έχει συνοδοιπόρους την -ειδικά γραμμένη για την παράσταση -πρωτότυπη μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη, την καινούρια μετάφραση του ποιητή Γιώργου Μπλάνα και υιοθετώντας το πρότυπο των τριών υποκριτών, ο Αιμίλιος Χειλάκης γίνεται Αγαμέμνονας και Αχιλλέας, η Αθηνά Μαξίμου γίνεται Κλυταιμνήστρα και Μενέλαος και η Λένα Παπαληγούρα Ιφιγένεια και Πρεσβύτης. Μαζί τους ένας 9μελής γυναικείος χορός που με ζωντανή μουσική μας αφηγούνται την τραγική ιστορία της Ιφιγένειας και κυρίως τις συνθήκες που οδήγησαν στη θυσία της.

Ο “Πρωινός Λόγος” συνομίλησε με την εξαιρετικά ταλαντούχα, νεαρή σε ηλικία, ηθοποιό, Λένα Παπαληγούρα, η οποία αναφέρθηκε στην παράσταση και τα επίκαιρα της μηνύματα, σε μια κουβέντα που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Απολαύστε τη!

– Ξεκινήσατε την περιοδεία σας, μετά από δύο sold out παραστάσεις στην Αθήνα και το κοινό φαίνεται πως σας υποδέχθηκε θερμά. Ποιες οι εντυπώσεις που αποκομίσατε;

Λένα Παπαληγούρα: Το κοινό υποδέχθηκε την παράσταση πολύ θερμά και αυτό είναι πολύ συγκινητικό και γιατί οι παραστάσεις είναι γεμάτες και γιατί ο κόσμος συγκινείται, μας λέει πολύ όμορφα πράγματα και αυτό παίζει πολύ μεγάλο ρόλο για όλους εμάς που συμμετέχουμε στην παράσταση. Είναι ένα υπέροχο έργο και ο τρόπος που παρουσιάζεται από την παράσταση και τη σκηνοθεσία και ο τρόπος που αντιδράει ο κόσμος, δείχνει ότι η παράσταση επικοινωνεί με το κοινό και αυτό είναι πολύ ευχάριστο.

– Στην παράσταση υποδύεστε δύο ρόλους, εκτός από τον ρόλο της Ιφιγένειας , υποδύεστε και τον Πρεσβύτη και όλοι λένε ότι σας έχει ταιριάξει πολύ. Ήταν δύσκολη η προσέγγιση αυτή;

Λένα Παπαληγούρα: Η παράσταση βασίζεται στο πρότυπο των τριών υποκριτών. Ο κάθε ένας από εμάς αναλαμβάνει να υποδυθεί – αφηγηθεί δύο ρόλους. Αναφέρομαι σε αφήγηση , γιατί όταν αναλαμβάνεις περισσότερους από έναν ρόλους, αναγκάζεσαι να χρησιμοποιήσεις όλο το σώμα σου και να μεταμορφωθείς από τον έναν στον άλλο. Αυτό είναι πολύ ωραία πρόκληση για τον ηθοποιό και είναι πολύ ωραία πρόκληση για πολλούς λόγους, κυρίως γιατί κύριο μέλημα μας είναι να ειπωθεί η ιστορία , δηλαδή, να μεταδώσουμε με όλο μας το σώμα και όλους τους τρόπους, την ιστορία στον κόσμο. Για εμένα αυτό είναι πολύ ωραίο, γιατί η Ιφιγένεια είναι το πιο αθώο πρόσωπο του έργου, αλλά το δεύτερο πιο αθώο πρόσωπο είναι ο Πρεσβύτης και είναι πολύ ωραίο το ό,τι έχουν αυτό το κοινό. Ωστόσο, όλα τα άλλα είναι τελείως διαφορετικά, η ηλικία, το φύλο, οπότε χρειάστηκε να κάνω μια ιδιαίτερη δουλειά για να τα προσεγγίσω.

 

– Μια άλλη προσέγγιση του έργου, αφορά την εξουσία και μέχρι που μπορεί να φτάσει ένας άνθρωπος για να την κατακτήσει. Εσείς πως το βλέπετε;

Λένα Παπαληγούρα: Νομίζω, πως αν ακούσεις αυτό το έργο στην παράσταση, το πόσο σημερινό είναι, το πόσο αυτά για τα οποία μιλάει, πόσο σημερινά ηχούν στα αυτιά μας και μας “χτυπούν καμπανάκια” για το σήμερα, είναι λίγο τρομακτικό. Ένα από τα μεγάλα θέματα του έργου είναι το πόσο οι άντρες φορείς της εξουσίας αποδεικνύονται αδύναμοι και λίγοι για να αναλάβουν την ευθύνη. Και πόσο τελικά, ο μόνος άνθρωπος που θα αναλάβει την ευθύνη είναι η Ιφιγένεια, που είναι η μόνη ανυπεράσπιστη , η πιο αθώα, αλλά ταυτόχρονα η πιο γενναία, η πιο δυνατή και η μόνη που μπορεί να δει το σύνολο της πραγματικότητας και να πάρει μια γενναία απόφαση . Οι υπόλοιποι φορείς της εξουσίας αδυνατούν να το κάνουν αυτό και είναι εγκλωβισμένοι στο εγώ τους.

 

– Όπως αναφέρετε και στο πρόγραμμα της παράστασης “Η Ιφιγένεια είναι ένα σχόλιο στην πατριδοκαπηλία”, οπότε τα μηνύματά της παραμένουν επίκαιρα και στις μέρες μας;

Λένα Παπαληγούρα: Βέβαια. Το πώς ένας άνθρωπος χρησιμοποιεί ως πρόφαση  τον πατριωτισμό και το καθήκον απέναντι στην πατρίδα , για να πάει να κάνει έναν πόλεμο, είναι από τα πολύ βασικά θέματα του έργου. Μιλάμε για έναν πόλεμο ενάντια στην Τροία, που όπως λέει και ο Ευρυπίδης στο έργο, γίνεται για τα λάφυρα. Είναι φοβερό, ότι γίνεται ένας πόλεμος για λάφυρα. Αυτό είναι φοβερό, δεν το χωράει στο μυαλό μου και δείχνει την καταστροφική φύση μας. Είναι πέρα και πάνω από τη σφαγή μιας αθώας κοπέλας…

– Η συνεργασία σας με τον Αιμίλιο Χειλάκη πως είναι, και υποκριτικά και σκηνοθετικά;

Λένα Παπαληγούρα: Είναι πολύ ωραία. Νοιώθω μεγάλη ευγνωμοσύνη, γιατί με τον Αιμίλιο και με την Αθηνά , αλλά και με τα εννιά υπέροχα κορίτσια του χορού (ένα εκ των οποίων είναι και η Δήμητρα Βήττα που είναι από την Κοζάνη), έχουμε πολύ ωραία συνεργασία επάνω στη σκηνή αλλά και εκτός, υπάρχει μια πολύ καλή επικοινωνία. Η μουσική του Σταμάτη Κραουνάκη , ο λόγος του Ευρυπίδη, ο τρόπος που συνεργαστήκαμε με τον Αιμίλιο Χειλάκη και τον Μανώλη Δούνια που σκηνοθέτησαν την παράσταση, ήταν ιδανικός.

 

– Παρά το νεαρό της ηλικίας σας έχετε ένα πλούσιο καλλιτεχνικό βιογραφικό και καταφέρνετε να γίνεστε ένας “υποκριτικός χαμαιλέοντας”. Πόσο ψυχοφθόρο είναι όλο αυτό και αν αποβαίνει εις βάρος της προσωπικής σας ζωής;

Λένα Παπαληγούρα: Η δουλειά μου είναι απόλυτα συνυφασμένη με την ύπαρξή μου. Αντλώ μεγάλη ικανοποίηση από τη δουλειά, μου δίνει πολύ μεγάλη χαρά και αν δεν μου έδινε δεν θα μπορούσα να την κάνω. Αυτή τη δουλειά αν δεν την αγαπάς δεν μπορείς να την κάνεις. Είναι ψυχοφθόρο, κουραστικό, για την ψυχή και το σώμα, αλλά τελικά είναι χαρά.

 

– Μελλοντικά σχέδια; Τηλεοπτικά ετοιμάζετε κάτι;

Λένα Παπαληγούρα: Τηλεοπτικά δεν θα κάνω κάτι. Στο θέατρο τον χειμώνα, θα κάνω τον “Γάμο της Μαρίας Μπράουν” του Ράινερ Βέρνερ Φασμπίντερ, στο θέατρο Κυκλάδων στην Αθήνα, από τον Νοέμβριο.

 

– Κλείνοντας, πείτε μας, την τηλεόραση πως την βλέπετε σήμερα;

Λένα Παπληγούρα: Έχω πολύ καιρό να δω τηλεόραση . Το τελευταίο πράγμα που έβλεπα ήταν το “Νησί”, μάλλον πάνε πολλά χρόνια από τότε…Νομίζω πως ο κόσμος έχει ανάγκη τη μυθοπλασία και είναι κρίμα που δεν γίνονται ποια, σειρές με ιστορία, με μυθοπλασία. Εγώ σαν θεατής, αλλά και σαν ηθοποιός το απολάμβανα πολύ. Οι ηθοποιοί αντλούμε χαρά από το να λέμε ιστορίες και μια σειρά αυτό κάνει. Τώρα, αυτά τα παιχνίδια που κυριαρχούν στην τηλεόραση, εμένα δεν με ευχαριστεί να τα βλέπω , κάπως βαριέμαι. Στο θέατρο, όπως στο σινεμά, έτσι και στη τηλεόραση μπορούν να γίνουν ποιοτικά πράγματα και τίμια και αυτό εξαρτάται από τους ανθρώπους που τα αποτελούν, από τα κείμενα, από τα χρήματα που δίνονται για τις παραγωγές. Μακάρι, να γίνονται ποιοτικά πράγματα, τόσο για εμάς τους καλλιτέχνες, αλλά, κυρίως, για να βλέπει ο κόσμος , γιατί η τηλεόραση έχει τεράστια δύναμη και δεν πρέπει να την αγνοούμε…

Συντελεστές
Μετάφραση:                   Γιώργος Μπλάνας

Σκηνοθεσία:                   Αιμίλιος Χειλάκης – Μανώλης Δούνιας

Μουσική:                        Σταμάτης Κραουνάκης

Σκηνικά – Κοστούμια:    Κωνσταντίνος Ζαμάνης

Φωτισμοί:                       Νίκος Βλασόπουλος

Κίνηση:                          Αγγελική Τρομπούκη

Βοηθός Σκηνοθετών:     Αλέξανδρος Βάρθης

Μουσική Διδασκαλία:    Άννα Λάκη

Βοηθός Σκηνογράφου:   Βάσια Χριστοπούλου

B Bοηθός Σκηνοθετών: Μαρία Χανδρά

Πρωταγωνιστούν

Αιμίλιος Χειλάκης

Αθηνά Μαξίμου

Λένα Παπαληγούρα

και οι

Δήμητρα Βήττα, Ελεάνα Γεωργούλη, Σμαράγδα Κάκκινου,

Άννα Κλάδη, Άννα Λάκη, Βάσια Λακουμέντα,

Φραγκίσκη Μουστάκη, Δώρα Στυλιανέση, Μαρία Τζάνη.

Δευτέρα 10 Ιουλίου στο υπαίθριο δημοτικό θέατρο Κοζάνης

ΠΑΡΑΓΩΓΗ : ΑΦΟΙ ΤΑΓΑΡΗ

ΩΡΑ ΕΝΑΡΞΗΣ : 9.30 ΜΜ

ΠΡΟΠΩΛΗΣΗ : VIVA.GR . Βιβλιοπωλείο Αθανασιάδη

(πηγή φωτογραφιών: thebest.gr και tlife.gr)

 

Β.Σ.