Ο ΑΝΑΠΛΗΡΩΤΗΣ ΠΡΥΤΑΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΑΡΝΕΛΛΟΣ ΓΙΑ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΣΥΝΟΔΟΥ ΠΡΥΤΑΝΕΩΝ

Ερήμην τους πάρθηκε η απόφαση για την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δ. Αττικής, λένε οι Πρυτάνεις της χώρας, στη σύνοδο που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη, απουσία του Υπουργού Παιδείας. Οι πρυτάνεις διαφωνούν με τις συνθήκες ίδρυσης του Πανεπιστημίου, εκφράζουν αντιρρήσεις για τις νέες αλλαγές στις μεταγραφές, ενώ θέτουν μια σειρά ακαδημαϊκών κριτηρίων για να προχωρήσει η απορρόφηση των ΤΕΙ από τα Πανεπιστήμια. Σε αυτό το κλίμα, έχουν συσταθεί ήδη οι επιτροπές που θα συζητήσουν το ενδεχόμενο συνεργασίας των δύο ιδρυμάτων στην περιοχή μας, του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας και του ΤΕΙ, για πιθανή απορρόφησή του.

Ωστόσο, όπως τόνισε μιλώντας στον “Π.Λ.” ο Αναπληρωτής Πρύτανης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας Γιώργος Μαρνέλλος, που εκπροσώπησε το ίδρυμα στο Σύνοδο Πρυτάνεων, η συζήτηση για πιθανή απορρόφηση του ΤΕΙ στην περιοχή μας θα πάει πιο μετά, μιας και προηγούνται άλλα ιδρύματα όπως το ιόνιο Πανεπιστήμιο, τα Ιωάννινα και η Θεσσαλία, ενώ η Δυτική Μακεδονία θα πάει στη δεύτερη “φουρνιά” ιδρυμάτων.

Σε ό,τι αφορά τη συζήτηση που έγινε στη σύνοδο Πρυτάνεων και τη θέση που μετέφερε ο ίδιος εκπροσωπώντας το ίδρυμα, όπως τόνισε ο κ. Μαρνέλλος, μετέφερε τις θέσεις των συναδέλφων του μετά από κάποιες πρώτες συζητήσεις που έγιναν στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, εσωτερικά, μιας και επίσημη συζήτηση δεν έχει γίνει ακόμη με το ΤΕΙ. Ωστόσο, επανέλαβε πως οι επιτροπές συγκροτήθηκαν από το Υπουργείο για τη δική μας περίπτωση και την ενδεχόμενη απορρόφηση του ΤΕΙ από το Πανεπιστήμιο (σ.σ. ο νόμος κάνει λόγο σε “απορρόφηση” και στην περίπτωση των ΤΕΙ Αθήνας και Πειραιά, στην περίπτωση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής).

“Τα ΤΕΙ αυτή τη στιγμή, καλώς ή κακώς, έχασαν το ρόλο για τον οποίο δημιουργήθηκαν και βάδισαν στο δρόμο της Πανεπιστημιοποίησης. Έχασα τη σκοπιμότητά τους, δηλαδή, να ετοιμάσουν τους τεχνικούς επαγγελματίες ενδιάμεσης βαθμίδας, άρα έχασαν το ρόλο τους”, λέει χαρακτηριστικά ο κ. Μαρνέλλος, εκφράζοντας την άποψή του στο θέμα. Την ίδια ώρα, θίγει και το θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων στα ΤΕΙ, που σε αρκετές περιπτώσεις είναι υπό αμφισβήτηση, φέρνοντας στην αγορά εργασίας πτυχία χωρία αντίκρισμα.

Πάνω σε αυτό το πλαίσιο, συμπληρώνει ο ίδιος, κάποια από τμήματα του ΤΕΙ είναι ομοειδή με το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και αυτά θα μπορούσαν να κλείσουν: “Σε αυτή την περίπτωση εμείς θεωρούμε ότι τα τμήματα αυτά θα πρέπει να κλείσουν και να απορροφηθεί το επιστημονικό προσωπικό με κάποιο τρόπο. Ωστόσο ζητάμε να υπάρχει ένα ενιαίο πλαίσιο που θα ισχύσει παντού”, είπε χαρακτηριστικά.

Η ερώτηση που εγείρεται είναι αν κάποια τμήματα κλείσουν, τι θα απογίνουν οι φοιτητές τους; Ο ίδιος απαντάει σχετικά πως άποψη της Συνόδου είναι, πως όσοι μπήκαν σε ένα ίδρυμα θα πρέπει να λάβουν και το αντίστοιχο πτυχίο από το ίδρυμα αυτό. Επίσης, προτείνεται τα εν λόγω τμήματα να μη λάβουν εκ νέου εισακτέους, ώστε να γίνει η απορρόφηση και η ομαλή μετάβαση.

Ακόμη, ερωτηθείς για τα υπόλοιπα τμήματα του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας, ο κ. Μαρνέλλος, είπε πως θα μπορούσε να γίνει μια σχολή Business (Διοίκησης Επιχειρήσεων), με τα τμήματα Διοίκησης, Λογιστικής, Χρηματοοικονομικών κ.ο.κ. , ωστόσο θα πρέπει να αξιολογηθούν τα προγράμματα σπουδών, να είναι πανεπιστημιακού επιπέδου, ώστε να μπορούν να ενταχθούν. Τμήματα όπως το Εμπορίας και Διαφήμισης, λ.χ. θα πρέπει να ενταχθούν σε ένα γενικότερο πλαίσιο, προσέθεσε.

Το Τμήμα Γεωπονίας του ΤΕΙ στη Φλώρινα, προσέθεσε επίσης, θα πρέπει να αξιολογηθεί για το που πατάει , ενώ ένα ερωτηματικό είναι και το ΤΕΙ Μαιευτικής στην Πτολεμαΐδας. Σε κάθε περίπτωση τα ιδρύματα δεν είναι υποχρεωμένα να πάνε σε συνεργασίες, τονίζει το υπουργείο, ενώ σε κάθε περίπτωση ανά την επικράτεια υπάρχουν ιδιαιτερότητες σε κάποια τμήματα.

Αυτό που τονίστηκε στη Σύνοδο Πρυτάνεως, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι να μπουν ακαδημαϊκά θέματα στο “τραπέζι”, το πόσο επαρκεί είναι τα τμήματα σε διδακτικό προσωπικό κ.ο.κ. “Το ζητούμενο για εμάς είναι η διασφάλιση των πτυχίων και των διπλωμάτων των παιδιών που μπήκαν στο Πανεπιστήμιο, ειδικά στα πολυτεχνικά τμήματα”, συμπληρώνει.

 

Β.Σ.

 

Ειδικότερα η Σύνοδος εξέδωσε την ακόλουθη ομόφωνη απόφαση
Σχέδιο Νόμου Ίδρυσης του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής
Η ίδρυση ενός νέου πανεπιστημίου οφείλει  να ανταποκρίνεται σε πραγματικές ανάγκες της κοινωνίας και της οικονομίας και να υλοποιείται με ακαδημαϊκές διαδικασίες, που εγγυώνται την ανάπτυξή του. Ειδικότερα, η περίπτωση ίδρυσης πανεπιστημίου μέσω της συγχώνευσης δυο ΤΕΙ απαιτεί ιδιαίτερη προσοχή και σχεδιασμό. Η Σύνοδος των Πρυτάνεων είχε γνωστοποιήσει στην ηγεσία του ΥΠΠΕΘ, εδώ και αρκετούς μήνες, την πρόθεσή της να συμβάλει δημιουργικά σε κάθε διαδικασία μετασχηματισμού ιδρυμάτων ανώτατης εκπαίδευσης της χώρας, και τελευταία φορά κατά την πρόσφατη Σύνοδο Πρυτάνεων (Αθήνα 16/12/2017), παρουσία του κ. Υπουργού. Η Σύνοδος ενημερώθηκε για το σχέδιο νόμου, όταν αυτό δόθηκε σε δημόσια διαβούλευση, λίγες ημέρες μετά τη συνεδρίασή της.
Με την ίδρυση του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής και την ταυτόχρονη απορρόφηση από αυτό των ΤΕΙ Πειραιά και ΤΕΙ Αθηνών επέρχεται δραστική αλλαγή στον ακαδημαϊκό χάρτη της χώρας. Η σοβαρότητα του εγχειρήματος, ιδίως μάλιστα σε μια περίοδο που οι προϋπολογισμοί των Πανεπιστημίων είναι σταθερά ελλειμματικοί, θα προϋπέθετε ως ελάχιστο αναγκαίο προαπαιτούμενο την εκπόνηση σχετικών μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας. Επιπλέον, θα έπρεπε να συνοδεύεται από ανάλυση των επιπτώσεων αφενός στην απορρόφηση των αποφοίτων του νέου Ιδρύματος από την αγορά εργασίας και
αφετέρου στη λειτουργία των άλλων περιφερειακών Πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Ωστόσο, η απουσία τέτοιων μελετών, στη συγκεκριμένη περίπτωση, δυσχεραίνει την κατανόηση των αναγκών που καλούνται να θεραπεύσουν η ίδρυση ενός επιπλέον πανεπιστημίου και η ταυτόχρονη κατάργηση όλων των ΤΕΙ της Αττικής.
Η Σύνοδος επισημαίνει τα παρακάτω κύρια ζητήματα ακαδημαϊκής προσέγγισης του θέματος, τα οποία πρέπει να προβληματίσουν τους συντάκτες του νομοσχεδίου και να επανεξεταστούν, πριν από την ψήφισή του στη Βουλή:
α) Η επιχειρούμενη ίδρυση Τμημάτων, μέσω της συγχώνευσης Τμημάτων ΤΕΙ, συχνά αμφισβητούμενου γνωστικού αντικειμένου για πανεπιστημιακού επιπέδου ίδρυμα, σε συνδυασμό με τα προβλεπόμενα περί προγραμμάτων σπουδών αυτών των Τμημάτων, θέτει σε κίνδυνο την ακαδημαϊκή αξιοπιστία του αποτελέσματος. Επιπλέον, είναι πιθανόν να δημιουργήσει ζητήματα αποκλίσεων από τη διεθνή και ευρωπαϊκή πρακτική, τα οποία θα αμφισβητήσουν το κύρος των παρεχόμενων τίτλων σπουδών από το νέο Ίδρυμα.
β) Προβλέπεται δημιουργία νέων Προγραμμάτων Σπουδών, τετραετούς διάρκειας, χωρίς διαδικασία αξιολόγησης από την ΑΔΙΠ και με αυτόματη πιστοποίηση, ενώ όλα τα υπόλοιπα Ιδρύματα και Τμήματα της χώρας θα πρέπει σύντομα να υποβληθούν στις διαδικασίες πιστοποίησης τίτλων σπουδών. Οι αλλαγές στα Προγράμματα Προπτυχιακών Σπουδών απαιτούν, συνήθως, μακρά και προσεκτική σχεδίαση και εφαρμόζονται σταδιακά με σαφείς και λεπτομερείς προβλέψεις για το μεταβατικό στάδιο. Σε αυτή την περίπτωση δεν έχει προηγηθεί τέτοια διαδικασία.
γ) Θεσμοθετείται αυτόματη μεταφορά όλων των σημερινών φοιτητών στα νέα Τμήματα Πανεπιστημίου και λήψη πτυχίου πανεπιστημίου με το νέο πρόγραμμα, δηλαδή με αυτόματη «αναγνώριση» των μαθημάτων, που έχουν διδαχθεί στο Τμήμα ΤΕΙ, στο οποίο φοιτούν. Τα νέα προτεινόμενα Τμήματα θα πρέπει να απονέμουν πτυχίο πανεπιστημίου, μόνο στους φοιτητές που θα παρακολουθήσουν τα νέα Πανεπιστημιακά Προγράμματα Σπουδών.
δ) Θεσμοθετείται η αυτόματη μετατροπή των θέσεων όλων των καθηγητών ενδιάμεσων βαθμίδων των δύο ΤΕΙ σε καθηγητές πανεπιστημίου, χωρίς καμία κρίση ή άλλη διαδικασία ελέγχου. Μόνο για τους καθηγητές Α’ βαθμίδας των καταργούμενων ΤΕΙ προβλέπεται ένταξη σε προσωποπαγείς θέσεις και έλεγχος τυπικών προσόντων με συνοπτικές διαδικασίες. Αυτό αποτελεί παραβίαση της ισονομίας, σε σχέση με τους καθηγητές πανεπιστημίων, που έχουν κριθεί και διοριστεί με διαφορετικά ακαδημαϊκά κριτήρια.
Η Σύνοδος Πρυτάνεων καταθέτει τη διαφωνία της με τις παραπάνω ρυθμίσεις και διαδικασίες που προβλέπει το σχέδιο νόμου και δηλώνει για μία ακόμη φορά την πρόθεσή της για συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, στην κατεύθυνση εξεύρεσης λύσεων που δεν παραβιάζουν τον διεθνώς αποδεκτό ακαδημαϊκό τρόπο λειτουργίας των πανεπιστημίων.
Γενικότερη μετατροπή Τμημάτων ΤΕΙ σε πανεπιστημιακά
Σχετικά με το γενικότερο πλαίσιο, η Σύνοδος Πρυτάνεων θεωρεί ότι πρωτοβουλίες στην κατεύθυνση μετατροπής Τμημάτων ΤΕΙ σε πανεπιστημιακά, προϋποθέτουν την πρότερη θέσπιση ενός ολοκληρωμένου πλαισίου ακαδημαϊκών κριτηρίων, με ιδιαίτερη έμφαση:
  • στην ακαδημαϊκή ποιότητα πιστοποιημένων προγραμμάτων προπτυχιακών σπουδών, που αντιστοιχούν σε διεθνώς καθιερωμένα πεδία πανεπιστημιακού επιπέδου,
  • στην επάρκεια εργαστηριακών και λοιπών υποδομών για εκπόνηση βασικής και εφαρμοσμένης έρευνας,
  • στα υψηλού επιπέδου ακαδημαϊκά προσόντα του διδακτικού προσωπικού, με τεκμηριωμένο παραχθέν ερευνητικό έργο διεθνούς αναγνώρισης.
Στην κατεύθυνση αυτή, η Σύνοδος Πρυτάνεων θεωρεί αυτονόητο ότι οποιαδήποτε πρωτοβουλία σχεδιασμού ενός πλαισίου μετάβασης σε επόμενη ημέρα για την αναδιαμόρφωση του χάρτη της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα, από την πρώτη στιγμή, όφειλε και οφείλει να περιλαμβάνει την ουσιαστική και θεσμική συμμετοχή των Ελληνικών Πανεπιστημίων.
Άλλα Θέματα
H Σύνοδος επαναλαμβάνει τις ακόλουθες, πρόσφατες προτάσεις της για την αντιμετώπιση της υποστελέχωσης των Πανεπιστημίων και ζητά να περιληφθούν στο υπό κατάθεση σχέδιο νόμου:
Επαναπροκήρυξης όλων των θέσεων μελών ΔΕΠ
  •  Νομοθέτηση της επαναπροκήρυξης όλων των θέσεων μελών ΔΕΠ των Πανεπιστημίων, οι οποίες κενώνονται λόγω αφυπηρέτησης, από τον Σεπτέμβριο του 2019, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του Υπουργού Παιδείας.
  • Άμεση επαναπροκήρυξη των θέσεων, των οποίων η διαδικασία πλήρωσής τους απέβη άγονη και των θέσεων που προκύπτουν από παραίτηση.
  • Στις περιπτώσεις που μέλη ΔΕΠ Πανεπιστημίων εκλέγονται και αναλαμβάνουν υπηρεσία στο πλαίσιο προκηρύξεων νέων θέσεων ΔΕΠ σε άλλα ιδρύματα, η πίστωση να παραμένει και να προκηρύσσεται άμεσα αντίστοιχη θέση στο Πανεπιστήμιο προέλευσης.
  • Διάθεση νέων θέσεων ΔΕΠ, λοιπού προσωπικού (ΕΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ), καθώς και διοικητικού προσωπικού.
Κάλυψη εκπαιδευτικών αδειών
Άμεση ενεργοποίηση των διατάξεων της παρ. 7 του άρθρου 24 του Ν. 4009/2011, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα κάλυψης των εκπαιδευτικών αναγκών των ιδρυμάτων κατά τη διάρκεια των αδειών που προβλέπονται στο άρθρο 29 του Ν.4009/2011 και κατά τη διάρκεια αναστολής καθηκόντων, με χρήση των μη καταβαλλόμενων αποδοχών.
ΕΛΚΕ  
Η Σύνοδος διαπιστώνει ότι τροποποιείται πάλι η ειδική διαδικασία ανάληψης υποχρέωσης για τους ΕΛΚΕ, που προβλέπεται στον πρόσφατο νόμο 4485/2017, προς το χειρότερο. Η νέα ρύθμιση θα επιτείνει την γραφειοκρατία στους ΕΛΚΕ όλων των ιδρυμάτων. Επαναλαμβάνουμε ότι η αποτελεσματική διαχείριση των ερευνητικών προγραμμάτων είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομική επιβίωση των Πανεπιστημίων, αλλά και για τη διατήρηση των χιλιάδων θέσεων εργασίας για νέες και νέους ερευνητές.
Μετεγγραφές φοιτητών
Η Σύνοδος των Πρυτάνεων εκφράζει τις αντιρρήσεις της για τις συνεχείς αλλαγές αναφορικά με τις μετεγγραφές των φοιτητών και ζητάει την πάγια εφαρμογή ενός συστήματος που θα λαμβάνει σοβαρά υπόψη την εκάστοτε κοινωνική και οικονομική πραγματικότητα, αλλά και θα διασφαλίζει την ποιότητα εκπαίδευσης που οφείλουν να προσφέρουν τα Ιδρύματα της χώρας.
Τα αναδρομικά μελών ΔΕΠ
Η Σύνοδος επαναλαμβάνει το αίτημα για νομοθετική ρύθμιση, έτσι ώστε τα επιδικασθέντα μετά την με αριθμ. 4741/2014 απόφαση της ΟλΣτΕ αναδρομικά σε μέλη ΔΕΠ να καταβληθούν από το ΥΠΠΕΘ, χωρίς επιβάρυνση των ιδρυμάτων και χωρίς υπερβολικές γραφειοκρατικές διαδικασίες.
Βία στα Πανεπιστήμια
Η Σύνοδος υπενθυμίζει τη σταθερή θέση της ότι η βία στα Πανεπιστήμια, από οποιαδήποτε κατεύθυνση, είναι απαράδεκτη και καταδικαστέα. Μόνο, όταν η καταδίκη κάθε βίαιης πράξης είναι διαρκής, συνεπής και χωρίς προϋποθέσεις από όλες τις πλευρές, την ακαδημαϊκή κοινότητα, την κοινωνία και αυτονόητα την Πολιτεία, υπάρχει ελπίδα να εκλείψουν τα φαινόμενα βίας.