Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΚΕΦΑΛΟΣ ΜΙΛΑΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ ΓΙΩΡΓΟΥ ΠΑΦΙΛΗ ΠΟΥ ΚΑΝΕΙ ΠΡΕΜΙΕΡΑ ΤΗΝ ΚΥΡΙΑΚΗ 19 ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ

Πρεμιέρα την Κυριακή 19 Φεβρουαρίου κάνει η θεατρική παράσταση «Του Α» του Γιώργου Χαρ. Παφίλη, η οποία ανεβαίνει από τις 19 έως τις 25 Φεβρουαρίου στο Ολύμπιον

Το θεατρικό έργο του Γιώργου Παφίλη σε σκηνοθεσία Νικόλαου Κέφαλου είναι μια ιστορική καταγραφή της δεκαετίας του ’50 μέσα από στιγμές καθημερινότητας. Με έμφαση στο λόγο και το κοζανίτικο ιδίωμα σκιαγραφούνται χαρακτηριστικοί τύποι της λαϊκής τάξης, οι οποίοι σατιρίζουν την κοινωνική και πολιτική κατάσταση.
Ένα διασκεδαστικό έργο με γνήσιο χιούμορ, το οποίο ταλαντεύεται ανάμεσα σε δύο κόσμους, αυτούς που θα δείτε σε λίγες μέρες επί σκηνής….

Όπως είπε χαρακτηριστικά σε συνέντευξή του για το έργο ο σκηνοθέτης της παράστασης Νικόλαος Κέφαλος, αναφερόμενος για το έργο που παίχτηκε το 2004 στην Κοζάνη , δώδεκα χρόνια μετά το έργο παραμένει επίκαιρο. “Όλα τα έργα του Γιώργου Παφίλη παραμένουν επίκαιρα”, σχολίασε ο ίδιος, μιλώντας παράλληλα και για τις θεατρικές παραστάσεις που θεσμοθετήθηκαν να παίζονται την περίοδο της Κοζανίτικης Αποκριάς : “Συνήθως έχουμε τρεις, μερικές φορές και περισσότερες παραστάσεις, όπου κυρίαρχο είναι το κοζανίτικο ιδίωμα. Είναι αδόκιμο να μιλάει κανείς για κοζανίτικο θέατρο. Ο όρος δεν υπάρχει στη θεατρολογία, ωστόσο νομίζω πως σε λίγα χρόνια θα μιλάμε και για κοζανίτικο θέατρο όπως μιλάμε και για το ποντιακό θέατρο το οποίο μάλιστα διδάσκεται, όπως εύχομαι κάποια στιγμή να διδάσκεται και το κοζανίτικο θέατρο!”.  Το θέατρο ξεκινάει από την παραγωγή κειμένων και όσο οι παραγωγοί  θα έχουν το υψηλό επίπεδο του Γιώργου Παφίλη, τότε κάποια στιγμή θα γίνει και μάθημα στη θεατρολογία, αλλά και μάθημα προς τη νέα γενιά.

Ο συγγραφέας καταγράφει μια εποχή γύρω στο ’50 , ξυπνώντας μνήμες από εικόνες μιας άλλης εποχής που θυμίζουν πράγματα στους μεγαλύτερους. “Τα έργα του Γιώργου Παφίλη είναι πολυδιάστατα. Χωρίς να είναι ιστορικός, κάνει εξαιρετική ιστορική καταγραφή της περιόδου που αναφέρεται και χωρίς να είναι λαογράφος κάνει εξαιρετική λαογραφική ανάλυση στα έργα του. Ωστόσο, δεν είναι αυτά τα σημαντικά στοιχεία που μπορεί να βρει κανείς σε ένα βιβλίο, σε μια λαογραφική συλλογή ή σε ένα μουσείο. Το εξαιρετικό στα έργα του Γιώργου Παφίλη είναι η λαϊκή αντίδραση σε ό,τι καινούριο έρχεται”, σημειώνει χαρακτηριστικά ο σκηνοθέτης του έργου.

Συγκεκριμένα η παράσταση  “Του Α” , διαδραματίζεται τη δεκαετία του ’50, την εποχή του εξελικτισμού της χώρας. “Η Ελλάδα αλλάζει επίπεδο, παύει να είναι χώρα της Ανατολής και εισχωρεί στη δύση. Δεν είναι τόσο σημαντικό για το πως δημιουργήθηκε η ΛΙΠΤΟΛ, πως μετεξελίχτηκε σε ΔΕΗ. Το πολύ σημαντικό που δίνεται με το μοναδικό χιούμορ του Γιώργου Παφίλη, είναι η αντίδραση της κοινωνίας στο καινούριο που έρχεται”, ανέφερε ο Νικόλαος Κέφαλος.

Το καινούριο προκαλεί τρόμο, θαυμασμό και διάφορες αντιδράσεις, στοιχεία που με ιδιαίτερο τρόπο καταγράφονται στα κείμενα του Γιώργου Παφίλη. Η αμεσότητα των κειμένων του φαίνεται και στο κοινό, δίνοντας πράγματα που ξεχνιούνται. Στο έργο ξυπνούν θύμησες μια άλλης εποχής, έθιμα που η κοινωνία ξέχασε. Όπως λέει ο κ. Κέφαλος: “Υπάρχουν σημαντικές λαογραφικές αναφορές για ξεχασμένα ήθη και έθιμα, όπως το έθιμο του Αη Σαράντη, για να σπείρουμε τον Βασιλικό, ή το σιτάρι και τη λειτουργιά που έβαζαν τα κορίτσια κάτω από μαξιλάρι τους του Αη Θόδωρου για να δουν ποιον θα παντρευτούν”.

Η κωμική διάσταση του έργου, βγαίνει από το γνώριμο στοιχείο αλλά και από το αστείο που αιφνιδιάζει τον θεατή. Τα στοιχεία αυτά τα πήρε ο σκηνοθέτης της παράστασης , βγάζοντας έναν “γλυκό σαρκασμό” μέσα από την Ελλάδα του Κοκκόλη που δεν μπορεί να αντιληφθεί πως γράφεται το γράμμα “Α” της αλφαβήτου.

Σε ό,τι αφορά το κείμενο και την ίδια την παράσταση, είναι έθιμο να παρουσιάζονται οι παραστάσεις στο κοζανίτικο ιδίωμα, ωστόσο τα συγκεκριμένα έργα αν μεταφραστούν στην καθομιλουμένη, μπορούν να κάνουν πανελλαδική επιτυχία , μιας και το θέμα αφορά τους πάντες, όπως λέει ο κ. Κέφαλος, σημειώνοντας πως προσπάθησε να προσεγγίσει το έργο από την πανελλαδική του ματιά. “Τα θέματα στα οποία αναφέρεται το έργο δεν επηρεάζουν μόνο τους κοζανίτες, αλλά όλη την Ελλάδα . Η υποτίμηση του νομίσματος, ο θάνατος του Παπάγου, ο ερχομός του Καραμανλή, είναι μια πολιτική κατάσταση που αφορά τη χώρα”, σημείωσε ο σκηνοθέτης, λέγοντας πως είναι έργα που θα μπορούσαν να παιχτούν σε κάθε χώρα και γλώσσα.

Επίσης, σημείωσε πως αδικείται ο δημιουργός όταν βαφτίζονται τα έργα του σατιρικές ηθογραφίες, μιας και όπως λέει ο κ. Κέφαλος, τα έργα του Γιώργου Παφίλη έχουν μια μεγάλη δραματουργική ένταση και δεν είναι απλά ανέκδοτα, αφήνοντας στο κοινό κάτι να σκεφτεί, προβληματίζοντας το κοινό. “¨Οτι μπορεί να είναι τραγικό για κάποιον, μπορεί να είναι κωμικό για εμένα που το παρακολουθώ”, είχε πει ο Τσάρλι Τσάπλιν, κάτι που “ακουμπάει” στη συγκεκριμένη συγκυρία.
Σε ένα κείμενο 70 σελίδων δεν συναντάς κανείς ούτε μια βωμολοχία με το έργο “Του Α”, να βγάζει αβίαστο γέλιο χωρίς να είναι υβριστικό, ενώ όπως προσέθεσε ο κ. Κέφαλος, παραστάσεις σαν αυτή βοηθούν στο να συντηρηθεί το Κοζανίτικο ιδίωμα

Ο θίασος αποτελείται από μια ομάδα ανθρώπων που κουβαλούν εμπειρία ιδιαίτερα σε  έργα στο κοζανίτικο ιδίωμα, ξεπερνώντας τον επαγγελματισμό σε ό,τι αφορά την απόδοση και τη συνέπεια στην παράσταση.


Παίζουν με τη σειρά που εμφανίζονται:
Ματιώ: Αγγέλα Δήμου – Ρούση
Τσιώνα: Θεοδώρα Δράμαλη – Κουτσφετσούλη
Κουκόλτς: Βίκτορας Κοκκαλιάρης
Φωτούλα: Μάγδα Κική
Πάππους: Γιώργος Κοντορίκος
Νάννους: Θάνος Μαλούτας
Μπουζάννα: Ευγενία Αλευρά Μάκρογλου
Κωνσταντής: Βαγγέλης Μαλούτας.
Ώρες παραστάσεων: Κυριακή 19 έως Παρασκευή 24 Φεβρουαρίου στις 21:00
Σάββατο 25 Φεβρουαρίου στις 19:00
Γενική είσοδος: 7 ευρώ, φοιτητικό-μαθητικό-άνεργοι: 5 ευρώ.
Πληροφορίες: 24610 33681 & 28551 από τις 9:00-17:00 καθημερινές και 6947 699601 απογεύματα.

Φωτογραφίες: Θοδωρής Χλιάπας

 

 

Κράτα το

Κράτα το