ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ ΑΣΕ ΤΟΥ Σ.Ε.Π.Ε. ΚΑΙ ΤΗΣ Ε.Λ.Μ.Ε. ΚΟΖΑΝΗΣ

Δίπλα στους μαθητές μας με όλα τα μέσα!

Οι μέρες που διανύουμε είναι δύσκολες για όλους μας. Η αναγκαστική αναστολή λειτουργίας των σχολείων, στο πλαίσιο των μέτρων για την αντιμετώπιση της επιδημίας του Covid-19, δημιούργησε νέες, κυριολεκτικά πρωτόγνωρες, συνθήκες για χιλιάδες εκπαιδευτικούς, γονείς και μαθητές. Διακόπηκε απότομα η εκπαιδευτική διαδικασία, η κοινωνική συναναστροφή των παιδιών με τους συνομηλίκους τους, η καθημερινή «ρουτίνα» των εκπαιδευτικών, των μαθητών και των γονιών τους. Άλλαξε άρδην ο προγραμματισμός που υπήρχε εντός και εκτός τάξης.

Στηρίζουμε τους μαθητές μας και τις οικογένειές τους. Εκφράζουμε με κάθε τρόπο την αλληλεγγύη μας.

Η πλειοψηφία των συναδέλφων, του μάχιμου εκπαιδευτικού κόσμου, που ζει και αναπνέει μέσα στις σχολικές τάξεις, που βιώνει τις αγωνίες, τα άγχη, τις ανασφάλειες, τα οικονομικά προβλήματα των λαϊκών οικογενειών και των παιδιών τους, από την πρώτη στιγμή, χωρίς καν να περιμένει τις οδηγίες του υπουργείου Παιδείας, μπήκε μπροστά στη μάχη. Κατ’ αρχάς για να έρθει σε επαφή με τους γονείς και τους μαθητές σε ανθρώπινο επίπεδο, να μιλήσει μαζί τους, να μάθει αν είναι καλά, να δώσει ορισμένες πρώτες κατευθύνσεις για την αντιμετώπιση της κατάστασης. Είναι πολύ πιθανό η κατάσταση στα σπίτια να έχει δυσκολέψει ακόμα περισσότερο, αφού πολλοί γονείς μπορεί να έχουν μείνει χωρίς μισθό, να δουλεύουν με ελαστικά ωράρια, με εξαντλητικούς ρυθμούς ή ακόμα και να έχουν απολυθεί.

Έγινε προσπάθεια να διατηρηθεί ζωντανή η επαφή με τους μαθητές και την εκπαιδευτική διαδικασία. Στήθηκαν πρωτότυπα δίκτυα επικοινωνίας για αποστολή εκπαιδευτικού υλικού, ασκήσεων, βοηθητικού υλικού, προτάσεων για τη συνέχιση της μελέτης στο σπίτι.

Έχουμε απόλυτη συναίσθηση ότι οι εξ αποστάσεως μορφές εκπαίδευσης και επικοινωνίας δεν μπορούν και δεν πρέπει να υποκαταστήσουν την κανονική εκπαιδευτική διαδικασία. Η παιδαγωγική σχέση που διαμορφώνεται μέσα και έξω από τη σχολική τάξη, όπως και κάθε άλλη ανθρώπινη σχέση, δεν μπορεί να αντικατασταθεί από τεχνολογικά μέσα. Τα τεχνολογικά μέσα και εν προκειμένω οι Η/Υ, το Διαδίκτυο, οι διάφορες εκπαιδευτικές εφαρμογές μόνο επικουρικά μπορούν να αξιοποιούνται στην εκπαίδευση.

Στις συγκεκριμένες συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί, σε συνθήκες πλήρους διακοπής της κανονικής εκπαιδευτικής διαδικασίας, εγκλεισμού στο σπίτι και διακοπής της κοινωνικής συναναστροφής, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση και η αξιοποίηση όλων των διαθέσιμων τεχνολογικών μέσων είναι ο μόνος τρόπος ώστε να μπορέσει να συνεχιστεί η επαφή εκπαιδευτικού – μαθητή, να στηριχθούν οι μαθητές ώστε να αξιοποιούν ποιοτικά ένα μέρος του χρόνου που «μένουν σπίτι». Αξιοποιούμε όλα τα εργαλεία, όλα τα όπλα που έχουμε στα χέρια μας. Η μάχη που δίνουμε σχετίζεται άμεσα με την υπεράσπιση του δημόσιου σχολείου, που οφείλει να μεριμνά για όλα τα παιδιά, αλλά και του κυρίαρχου ρόλου που πρέπει να έχει ο εκπαιδευτικός μέσα σε αυτό.

Δίνουμε τη μάχη και ταυτόχρονα απαιτούμε όλα τα απαραίτητα μέσα για να τα καταφέρουμε!

Το Υπουργείο Παιδείας παρά τις «εντυπωσιακές» δηλώσεις του, δεν έχει εξασφαλίσει ούτε στο ελάχιστο την ενιαία εφαρμογή του μέτρου, με υλικοτεχνική υποδομή και προετοιμασία- εξοικείωση μαθητών, γονιών και εκπαιδευτικών.

Δεν έχει παρθεί έως τώρα κανένα μέτρο ώστε να εξασφαλιστεί η ενιαία συμμετοχή των μαθητών και των εκπαιδευτικών στην όλη προσπάθεια (δωρεάν γρήγορο internet για όλους, ένα tablet για κάθε μαθητή, ενίσχυση των υποδομών των σχολείων σε τεχνολογικά μέσα, κάμερες, γραφίδες κ.ά.).

Χιλιάδες εκπαιδευτικοί και γονείς άδικα προσπαθούν να μπουν στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο! Το σύστημα του Υπουργείου δε λειτουργεί, συνεχώς “πέφτει” ή “σέρνεται” ή δεν ανταποκρίνεται. Πολλοί συνάδελφοι και γονείς δεν μπορούν να πάρουν ούτε καν κωδικούς. Η παράταση της ημερομηνίας εγγραφής εκπαιδευτικών και μαθητών/μαθητριών στο ΠΣΔ έως και τη Δευτέρα 30/03/2020 επιβεβαιώνει όλα τα παραπάνω. Το υπουργείο Παιδείας και τα στελέχη του αντί να αναλάβουν την ευθύνη τους, «καμαρώνουν» στα ΜΜΕ και κομπάζουν πως όλα «πηγαίνουν καλά».

Εδώ και χρόνια δεν υπήρξε καμία ουσιαστική στήριξη των υποδομών, σε τεχνολογικά μέσα και εξοπλισμό των σχολείων. Καμία ουσιαστική στήριξη των εκπαιδευτικών. Η εκπαίδευση, η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, οι ανάγκες σε προσωπικό, η λειτουργία υποστηρικτικών δομών (π.χ. ΚΕΠΛΗΝΕΤ) μπήκαν στην «κλίνη του Προκρούστη», στο όνομα των περικοπών και της εφαρμογής των δημοσιονομικών περιορισμών. Ακόμα και σήμερα το Υπουργείο Παιδείας μέσα από την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου για την Εκπαίδευση φροντίζει να διευκολύνει τη λειτουργία των ιδιωτικών δομών ενώ, με απαράδεκτο τρόπο, τις ανάγκες του Δημόσιου σχολείου τις εναποθέτει στους χορηγούς και στις δωρεές!!

Το υπουργείο Παιδείας κινείται με βάση το κυρίαρχο κυβερνητικό αφήγημα περί «ατομικής ευθύνης». Μεταφέρουν όλο το βάρος της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στο μεράκι, στο φιλότιμο και την εφευρετικότητα των εκπαιδευτικών. Στην πράξη οι εκπαιδευτικοί αφήνονται μόνοι και αβοήθητοι να υλοποιήσουν τα συγκεκριμένα προγράμματα.

Πρέπει εδώ και τώρα το Υπουργείο Παιδείας να πάρει μέτρα ώστε:

1. Να εξασφαλιστούν τώρα όλα τα απαραίτητα μέσα σε γονείς, μαθητές και εκπαιδευτικούς ώστε να συμμετέχουν ισότιμα στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Δωρεάν σύνδεση γρήγορου internet για όλους τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς. Εξασφάλιση Η/Υ για μαθητές και εκπαιδευτικούς. Τώρα να εξασφαλιστεί ένα δωρεάν tablet για κάθε μαθητή.
2. Δημιουργία κεντρικής ομάδας τεχνικής υποστήριξης στο Υπουργείο Παιδείας, στελεχωμένη με όλο το αναγκαίο προσωπικό, που θα λειτουργεί μέσω διαδικτύου ή με δωρεάν τηλεφωνική γραμμή και θα στηρίζει τους εκπαιδευτικούς σε σταθερή βάση.
3. Δημιουργία Κεντρικής Ψηφιακής Πλατφόρμας Διδακτικού Υλικού από το Υπουργείο, στην οποία θα έχουν πρόσβαση όλοι οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί, και θα περιλαμβάνει δραστηριότητες και ύλη για όλες τις ηλικίες.
4. Λειτουργία εκπαιδευτικών καναλιών, που θα προβάλλουν προγράμματα ειδικά για μαθητές όλων των ηλικιών, και θα περιλαμβάνουν ταινίες, ντοκιμαντέρ, ψυχαγωγικά και εκπαιδευτικά προγράμματα που θα σχετίζονται με τα σχολικά αντικείμενα και με τα ενδιαφέροντα των μαθητών.
5. Μέσω της δημόσιας τηλεόρασης, και με ευθύνη του Υπουργείου Παιδείας, να προβάλλονται καθημερινά ειδικές ενημερωτικές εκπομπές με την παρουσία εκπαιδευτικών, ψυχολόγων και κοινωνικών λειτουργών ώστε να στηριχθούν οι γονείς στη διαχείριση των δύσκολων καταστάσεων που βιώνουν οι ίδιοι και τα παιδιά.
6. Να δοθεί ξεκάθαρη οδηγία από το Υπουργείο, με βάση τα παραπάνω προβλήματα, ότι εναλλακτικά και βοηθητικά μπορούν να αξιοποιηθούν και άλλα μέσα, π.χ. ηλεκτρονικό ταχυδρομείο, ιστοσελίδες σχολικών μονάδων κ.α. στην προσπάθεια των συναδέλφων να στηρίξουν τους μαθητές.
7. Εδώ και τώρα έκτακτη χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό στην Παιδεία ώστε όλες οι σχολικές μονάδες, όλα τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές, να έχουν τον απαραίτητο τεχνολογικό εξοπλισμό για την ισότιμη συμμετοχή στην εξ αποστάσεως διδασκαλία.

Αγωνιστική Συσπείρωση Εκπαιδευτικών σε Σ.Ε.Π.Ε. και ΕΛΜΕ Κοζάνης