Προς το τέλος του μήνα μετατοπίζεται το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών για τη ΛΑΡΚΟ με στελέχη που παρακολουθούν τη διαδικασία να εμφανίζονται προβληματισμένοι για την τύχη του διαγωνισμού που προωθείται παράλληλα από το ΤΑΙΠΕΔ και τον ειδικό διαχειριστή. Εν τω μεταξύ, η καταχρεωμένη βιομηχανία συνεχίζει να «καίει» εκατομμύρια ευρώ. Περίπου 90 εκατ. ευρώ έχουν δαπανηθεί από το κρατικό ταμείο από την εκκίνηση της διαδικασίας πώλησης, το 2019, μέχρι σήμερα, με τη ΛΑΡΚΟ να χρωστάει και 22 εκατ. στον ΕΦΚΑ.

Η διαδικασία προβλέπει πως με το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών θα εφαρμοστεί η μέθοδος του shoot-out, ώστε στο τέλος να προκύψει ένας και μοναδικός επενδυτής, τόσο για το εργοστάσιο της Λάρυμνας (διαγωνισμό που προωθεί το ΤΑΙΠΕΔ), όσο και για τα μεταλλεία (διαγωνισμό που προωθεί ο ειδικός διαχειριστής).

Η μέθοδος του shoot-out προϋποθέτει πως η ιρλανδική συμβουλευτική / επενδυτική εταιρεία Commodity & Mining Insight (CMI) που είχε ενδιαφερθεί μόνο για τα μεταλλεία, αν πλειοδοτήσε σε αυτό το τμήμα του διαγωνισμούι, πρέπει να υποβάλλει προσφορά και για το εργοστάσιο της Λάρυμνας για το οποίο δεν είχε αρχικά ενδιαφερθεί. Προσφορά και στους δύο διαγωνισμούς, για εργοστάσιο και μεταλλεία, έχει καταθέσει μόνο η κοινοπραξία της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με την ελβετική AD Holdings (ελέγχεται από την οικογένεια Κ. Δασκαλάκη, πρώην επικεφαλής της ΛΑΡΚΟ).

Αν η προσφορά της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AD Holdigs για τα μεταλλεία είναι μεγαλύτερη της CMI τότε δεν θα εφαρμοστεί το shoot-out και θα ανακηρυχθεί πλειοδότης και στους δύο διαγωνισμούς. Τι θα συμβεί όμως στην περίπτωση που η CMI έχει καταθέσει την υψηλότερη προσφορά για τα μεταλλεία, αλλά δεν εμφανιστεί όταν κληθεί να καταθέσει προσφορά και για το εργοστάσιο; Η κατάσταση είναι λίγο περίπλοκη.

Αρκετοί αναρωτιούνται για ποιο λόγο η CMI εμφανίστηκε μόνο στον ένα διαγωνισμό ενώ γνώριζε τη διαδικασία του shoot-out. Κάποιοι συνδέουν την τακτική της επενδυτικής εταιρείας με το γεγονός πως έτσι δε χρειάστηκε να καταθέσει, σε αυτό το στάδιο του διαγωνισμού, μεγάλη εγγυητική επιστολή όπως έπραξαν οι ανταγωνιστές της.

Για να ανοίξουν οι οικονομικές προσφορές και να πραγματοποιηθούν οι αλλεπάλληλες προσφορές ώστε να επικρατήσει ένας επενδυτής, πρέπει πρώτα να ολοκληρωθεί η αλληλογραφία, για τα προαπαιτούμενα, μεταξύ επενδυτών και ειδικού διαχειριστή και ΤΑΙΠΕΔ. Σήμερα, κατά πληροφορίες, εκπνέει άλλη μία προθεσμία για τα προαπαιτούμενα, χωρίς να είναι γνωστό αν θα δοθεί νέα παράταση.

Ο τέως διευθύνων σύμβουλος της ΛΑΡΚΟ Σπ. Τζίντζος, υποστήριζε σε πρόσφατο άρθρο του πως η καταχρεωμένη βιομηχανία σιδηρονικελίου «διαθέτει τα μοναδικά αποθέματα νικελίου-κοβαλτίου στην Ευρωπαϊκή Ένωση που επαρκούν για το πυρομεταλλουργικό εργοστάσιό της για τα επόμενα 20 χρόνια». Επιπλέον, «ο νέος επενδυτής, αν έχει θετικό αποτέλεσμα ο διαγωνισμός, θα είναι σε θέση να προμηθευθεί και από άλλες πηγές του εξωτερικού». Ειδικότερα, «για την παραγωγή θεϊκού άλατος του νικελίου για την ηλεκτροκίνηση και παραγωγή μπαταριών για τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, τα φτωχά κοιτάσματα στην Εύβοια και τον Αγ. Ιωάννη (περιεκτικότητα 0.4-0.8% σε νικέλιο, 0.01% σε κοβάλτιο) είναι κατάλληλα για υδρομεταλλουργικές παραγωγικές διαδικασίες και είναι της τάξεως των 130 εκατ. τόνων».

Ο κ. Τζίντζος τονίζει όμως πως «δεν υπάρχει υδρομεταλλουργική παραγωγική διαδικασία (σ.σ. για παραγωγή κοβαλτίου) και κατά συνέπεια ανάγκη επενδύσεων ύψους 50 έως 450 εκατ. ευρώ, ανάλογα με τη μέθοδο που θα υλοποιηθεί». Ο ίδιος επισημαίνει, επίσης, πως «οι επιφανειακές εκμεταλλεύσεις των κοιτασμάτων έχουν πλέον οριακές σχέσεις αποκάλυψης και η μόνη λύση είναι η μετακίνηση προς τις υπόγειες εξορύξεις». Στα αρνητικά περιλαμβάνονται και ο απαξιωμένος κινητός εξοπλισμός ορυχείων και εργοστασίου, το πυρομεταλλουργικό εργοστάσιο είναι παλαιό και το περιβαλλοντικό του αποτύπωμα είναι πολύ υψηλό. Επιπλέον «χρειάζονται μεγάλες επενδύσεις στον περιορισμό εκπομπής σκόνης, CO2 (σ.σ. διοξειδίου του άνθρακα) και απόθεσης σκουριάς από τα ηλεκτροκάμινα» ενώ είναι υψηλή η κατανάλωση ενέργειας ανά παραγόμενο τόνο σιδηρονικελίου σε μια περίοδο έκρηξης των τιμών ενέργειας.

Σε τι αφορούν οι δύο διαγωνισμοί

  • Στον διαγωνισμό που προωθεί ο ειδικός διαχειριστής περιλαμβάνονται:

 

  1. Παραχωρήσεις μεταλλευτικών δικαιωμάτων επί των Μεταλλείων Ευβοίας και συγκεκριμένα ιδιόκτητες οριστικές και μισθωμένες ιδιωτικές παραχωρήσεις αλλά και μισθωμένες δημόσιες παραχωρήσεις στην περιοχή Βρυσάκια Εύβοιας
  2. Μεταλλεία Καστοριάς και συγκεκριμένα ιδιόκτητες οριστικές παραχωρήσεις
  3. Μεταλλεία Φθιώτιδας (περιοχή Άγιος Ιωάννης και συγκεκριμένα ιδιόκτητες οριστικές και μισθωμένες ιδιωτικές παραχωρήσεις.
  4. Αποθέματα μεταλλευμάτων (δυνητικά και μη)
  5. Αγροτεμάχια στην περιοχή Λάρυμνας (Φθιώτιδα) και στην Εύβοια
  6. Κινητός και λοιπός εξοπλισμός στην περιοχή Λάρυμνας (Φθιώτιδα)
  • Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ αφορά:
  1. τη μίσθωση του δημόσιου μεταλλείου Λάρυμνας, που περιλαμβάνει τα σχετικά μεταλλευτικά δικαιώματα, το μεταλλευτικό εργοστάσιο και τα ακίνητα, εγκαταστάσεις και εξοπλισμό του, τα οποία ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο και επί του παρόντος μισθώνονται στην «Γενική Μεταλλευτική και Μεταλλουργική Ανώνυμη Εταιρεία ΛΑΡΚΟ» (ΛΑΡΚΟ) και
  2. τη μίσθωση του δημόσιου μεταλλείου στο Λούτσι, το οποίο περιλαμβάνει τα σχετικά μεταλλευτικά δικαιώματα με τα ακίνητα και τις εγκαταστάσεις του, τα οποία ανήκουν στο Ελληνικό Δημόσιο.

Πηγή:powergame.gr