Τμήματα ΑΕΙ με λίγους εισακτέους ετησίως, ακόμη λιγότερους αποφοίτους κάθε χρόνο, χαμηλή βάση εισαγωγής, αμφίβολα επαγγελματικά δικαιώματα και έδρα μακριά από τις μητροπόλεις της χώρας. Aυτά αποτυπώνονται στον χάρτη της ελληνικής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δίπλα στα «περιζήτητα» των κεντρικών ΑΕΙ. Eως τώρα, μόνο με βάση τα αριθμητικά δεδομένα τους θα μπορούσαν να καταταγούν στην κατηγορία των «ακαδημαϊκών junk» .

Ωστόσο, κάποια τμήματα έχουν αντικείμενα σπουδών με ζήτηση στην αγορά εργασίας, ενώ, όπως λένε πανεπιστημιακοί στην «Κ», η ελάχιστη βάση εισαγωγής θα βελτιώσει τόσο τους ποσοτικούς όσο και τους ποιοτικούς δείκτες τους. «Η αλλαγή στην κατανομή των θέσεων εισακτέων από τα κεντρικά προς τα περιφερειακά ΑΕΙ, που αποφάσισε η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας το 2022, μας έφερε περισσότερους φοιτητές και καλύτερους», παρατήρησε μιλώντας στην «Κ» ο κ. Θεόδωρος Θεοδουλίδης, πρύτανης του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας που «δεινοπαθεί» εξαιτίας των κενών θέσεων λόγω ΕΒΕ.

Ειδικότερα, την επόμενη Πέμπτη ξεκινούν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις για τους αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων και την Παρασκευή για την πολυπληθέστερη ομάδα των αποφοίτων, των Γενικών Λυκείων. Ο αριθμός όσων έχουν δηλώσει συμμετοχή προσεγγίζει τις 100.000. Ωστόσο, περίπου 75.000 υποψήφιοι αναμένεται να περάσουν την ελάχιστη βάση εισαγωγής και να εισαχθούν σε κάποια σχολή. Αρκετοί εξ αυτών θα βρεθούν μπροστά στο δίλημμα να δηλώσουν τμήματα στα οποία δεν επιθυμούν πραγματικά να σπουδάσουν, ενώ πολλοί έχουν μαθησιακές ελλείψεις από τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Αυτοί οι παράγοντες λειτουργούν σαν βαρίδια στο εκπαιδευτικό και το ερευνητικό έργο αυτών των τμημάτων σε συνδυασμό με την απουσία εκπαιδευτικού προσωπικού.

Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2019 με την, εν μια νυκτί, «πανεπιστημιοποίηση» των ΤΕΙ ιδρύθηκαν και κάποια τμήματα που δεν υπήρξαν συνέχεια κάποιου ή κάποιων ΤΕΙ˙ ιδρύθηκαν εκ του μηδενός. Με βάση τις ιστοσελίδες των τμημάτων, από το 2019 μέχρι σήμερα τα 22 τμήματα έχουν ελάχιστα μέλη διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού. Τα πέντε από τα δεκαεννιά έχουν διψήφιο αριθμό μελών ΔΕΠ. Τα υπόλοιπα έχουν από τρία έως εννέα μέλη ΔΕΠ. Σε πολλά από αυτά μεγάλο φόρτο του εκπαιδευτικού έργου επωμίζονται οι ακαδημαϊκοί υπότροφοι, ένα είδος βοηθού των καθηγητών.

Το τμήμα Μηχανικών Ορυκτών Πόρων στην Κοζάνη λόγω έδρας και αντικειμένου έχει τις προϋποθέσεις να αποτελέσει αναπτυξιακό πόλο στην περιοχή, προσφέροντας επαγγελματικές ευκαιρίες στους πτυχιούχους του. Ωστόσο μέχρι το 2020 οι βάσεις εισαγωγής ήταν πολύ χαμηλές –1.350 μονάδες το 2020– και το τμήμα έπεφτε «θύμα» της απομακρυσμένης έδρας του. Το γεγονός ότι στα περιφερειακά τμήματα δεν σπουδάζουν νέοι των γύρω περιοχών επιβεβαιώνει ότι αυτά τα τμήματα δεν ελκύουν ντόπιους. Η ΕΒΕ εκτίναξε τη βάση του στις 9.280 μονάδες, αλλά περιόρισε τους εισακτέους του. Το 2022 οι μισές θέσεις του έμειναν κενές (οι 35 από τις 69).

Τα τμήματα Επιστήμης και Τεχνολογίας Υλικών ασχολούνται με την κατανόηση της βασικής επιστήμης τόσο των δομικών μοριακών μονάδων της ύλης όσο και της μηχανικής των εφαρμογών τους. Oπως λέει ο οδηγός σπουδών «Πάμε Πανεπιστήμιο 2023» της Οrientum – σύμβουλοι σταδιοδρομίας, οι πτυχιούχοι των τμημάτων της Επιστήμης Υλικών μπορούν να εργαστούν σε οργανισμούς παραγωγής ενέργειας και τηλεπικοινωνιών, όπου η έρευνα και η ανάπτυξη νέων προηγμένων υλικών είναι απαραίτητες για την πρόοδο σε κάθε δραστηριότητα παραγωγής και διανομής ενέργειας και τηλεπικοινωνιών, σε εταιρείες που αναλαμβάνουν την εκπόνηση μελετών για την εγκατάσταση, πιστοποίηση και επιθεώρηση συστημάτων διασφάλισης ποιότητας υλικών.

Πηγή: kathimerini.gr