Ο ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΓΚΟΥΝΤΑΣ ΜΙΛΑΕΙ ΣΤΟ ΡΑΔΙΟΛΟΓΟΣ

– Το όραμα για περιφερειακό οδικό δίκτυο, κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση του κέντρου, δίκτυο ποδηλατοδρόμων

Για τις δυνατότητες που υπάρχουν στην πόλη της Κοζάνης ώστε να μπορέσει να αποσυμφορηθεί κυκλοφοριακά, την ενδεχόμενη λειτουργία ενός περιφερειακού δρόμου που θα λιγοστέψει την κίνηση σε κεντρικές οδικές αρτηρίες , αλλά και τη δημιουργία ενός δικτύου ποδηλατοδρόμων , με προτεραιότητα πάντα στον πεζό και όχι στο Ι.Χ., μίλησε στο ράδιοΛόγος και τον Λύσανδρο Ρήγα ο Γιάννης Γκούντας συγκοινωνιολόγος Πολιτικός Μηχανικός καθηγητής στο ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας και συνεργάτης του Μετσόβειου Πολυτεχνείου.
Η συζήτηση έγινε με αφορμή τις μετρήσεις που γίνονται το τελευταίο χρονικό διάστημα σε κόμβους και οδικές αρτηρίες της Κοζάνης , από φοιτητές του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας (Τμήμα Περιβάλλοντος)λ. Όπως τόνισε ο ίδιος μιλώντας στο ράδιοΛόγος και τον Λύσανδρο Ρήγα , οι μετρήσεις γίνονται καθ΄ υπόδειξη του Μετσόβειου. πρόκειται για καινοτόμο project στην Κοζάνη. “Πρόκειται για κάτι που γίνεται συνήθως μόνο σε μεγάλες πόλεις (Αθήνα, Θεσσαλονίκη κυρίως και λιγότερο σε Πάτρα και Ηράκλειο) .  Τώρα, κατ’ εξαίρεση και στο πλαίσιο του Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας που εφαρμόζεται στον δήμο . καταφέραμε και κάναμε αυτό το Project, για το Μετσεόβειο Πολυτεχνείο, ενώ οι φοιτητές κάνουν παράλληλα τις  πτυχιακές εργασίες τους στο ΤΕΙ Κοζάνης, στο πλαίσιο του μαθήματος της οδοποιίας. Μέσα από τις μετρήσεις καταγράφονται στοιχεία για κυκλοφοριακό φόρτου ΙΧ και ρύπων, δίνοντας χρήσιμα στοιχεία στο ΤΕΙ τόσο για την κυκλοφοριακή κίνηση στο κέντρο της πόλης, όσο και για την ατμοσφαιρική ρύπανση που προκαλείται.  Είναι πολύ πρώιμο να βγουν συμπεράσματα από τις μετρήσεις, που γίνονται σε κεντρικούς κόμβους και κεντρικά σημεία της πόλης (όπως Παύλου Μελά, Ι. Τράντα κ.ο.κ.)”, τόνισε.

Η Κοζάνη , σύμφωνα με τον κ. καθηγητή, μπορεί να γίνει πιο φιλική προς τους πεζούς και τους ποδηλάτες. Όπως τόνισε ο κ. Γκούντας, μέσα από το ΣΒΑΚ, γίνεται έρευνα σε ό,τι έχει σχέση με πεζούς, αυτοκίνητα, ποδήλατα, ότι κινείται γύρω μας, και σχετίζεται με την ποιότητα της ζωής μας. Στόχος είναι , ευρύτερα, να γίνουν ενοποιήσεις χώρων (ΟΣΕ με γήπεδο λ.χ.), με στόχο να δοθεί προτεραιότητα στον πεζό, μετά από συγκεκριμένες παρεμβάσεις. Στον ευρύτερο στόχο του δήμου είναι να γίνουν ποδηλατόδρομοι, πεζόδρομοι, μέσα από ένα συγκεκριμένο δίκτυο. Μπορεί κάποιος να παραξενεύεται αν ακούει ότι η Κοζάνη μπορεί να γίνει φιλική προς το ποδήλατο, με τον ίδιο να σημειώνει πως μπορεί να συνδεθεί ο Άργιλος με το Κουρί και την Καρυδίτσα, μέσα από έναν άξονα που θα ενώνει τον Βορρά και τον Νότο, μέσω ενός τεράστιου ποδηλατόδρομου – δικτύου , σημειώνει .

Οι εν λόγω μετρήσεις βρίσκονται ακόμη σε πολύ πρώιμο στάδιο , ωστόσο στόχος είναι να σχεδιαστεί η Κοζάνη του αύριο. με ένα μεγάλο περιφερειακό δίκτυο, που θα δώσει τη δυνατότητα σε εναλλακτική – περιφερειακή μετακίνηση, ώστε να καταργηθούν βασικοί κεντρικοί οδηγοί άξονες. Αν π.χ. κάποιος θέλει να πάει από τα Mikel στον κόμβο προς Λάρισα, προς το κέντρο, θα πρέπει να πάει αναγκαστικά μέσω κέντρου. Ωστόσο, οι συγκοινωνιολόγοι λένε ότι υπάρχουν νέα οδικά δίκτυα που μπορεί να χρησιμοποιηθούν και να “ελαφρύνουν” συγκοινωνιακά το κέντρο.

 

Β.Σ.