Σημαντικά είναι τα βήματα που απομένουν μέχρι την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού.

Οριμένες από τις σημαντικές εκκρεμότητες για την παραχώρηση του οδικού άξονα στην ελληνο-γαλλική κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS PROJECTS είναι η υπουργική απόφαση για την αύξηση των διοδίων, η αδειοδότηση των σηράγγων αλλά και η έγκριση περιβαλλοντικών όρων για τμήματα του άξονα που οι ΑΕΠΟ έχουν εκπνεύσει.

Σύμφωνα με όσα περιλαμβάνει το αναθεωρημένο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του ΤΑΙΠΕΔ, η ολοκλήρωση της συναλλαγής στον νέο παραχωρησιούχο προσδιορίζεται για το α΄ τρίμηνο του 2024, ωστόσο η πλήρης λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου υπό το νέο καθεστώς αναμένεται στο β΄ τρίμηνο.

Όσον αφορά τα διόδια, σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού θα πρέπει να αναπροσαρμοστούν στα 4 λεπτά ανά χιλιόμετρο και με την έναρξη της παραχώρησης, αμέσως μετά θα χρειαστεί και νέα αναπροσαρμογή ώστε το κόμιστρο να φτάσει στα 5 λεπτά ανά χιλιόμετρο όταν σήμερα είναι κάτω από τα 3 λεπτά.

Η σύμβαση προβλέπει και τρίτη αναθεώρηση του διοδίου σε μια περίοδο τριών ετών, στα 6,3 λεπτά.

Μετά την υπογραφή της σύμβασης η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS PROJECTS θα αναλάβει για 35 χρόνια τη συντήρηση και λειτουργία του οδικού άξονα μήκους 658 χιλιομέτρων, καθώς και των 3 κάθετων οδικών αξόνων συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, που αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).

Επιπλέον, η σύμβαση προβλέπει πως τα 5 πρώτα χρόνια της παραχώρησης η ΤΕΡΝΑ θα προχωρήσει σε μία σειρά από κατασκευαστικά έργα, συμπεριλαμβανομένης και της βαριάς συντήρησης του δρόμου, των παρεμβάσεων στις σήραγγες και της αναβάθμισης τμημάτων των αξόνων “Χαλάστρα-Εύζωνοι” και “Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Προμαχώνας”.

Το ύψος του τιμήματος που κατέβαλλε η κοινοπραξία ανέρχεται στα 1,496 δισ. ευρώ, ωστόσο το τελικά τίμημα θα καθοριστεί επακριβώς με την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης, καθώς σε αυτή (όπως και σε όλες τις συμβάσεις παραχώρησης) προβλέπεται ο επιτοκιακός κίνδυνος, δηλαδή οι επιπτώσεις από την αύξησης του κόστους χρήματος.

Της Ελένης Μπότα

πηγή:capital.gr