Οι βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής υπέβαλαν στις 14 Σεπτεμβρίου δύο κρίσιμα ερωτήματα για την υποστελέχωση του αεροδρομίου Κοζάνης που θα επιτρέψει τη συνέχιση της λειτουργίας του ως κέντρου αεροπορικής εκπαίδευσης. Πιο συγκεκριμένα ερωτήθηκαν οι κύριοι Υπουργοί Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Υποδομών & Μεταφορών:

1. Τι μέτρα και αποφάσεις προτίθενται να λάβουν στην κατεύθυνση επίλυσης των υπαρχόντων προβλημάτων προκειμένου να μην χαθεί αυτή η οικονομική δραστηριότητα από το υπο-στελεχωμένο αεροδρόμιο της Κοζάνης ;
2. Αν προτίθενται να περιλάβουν στο Master Plan της Δυτικής Μακεδονίας την αξιοποίηση του αεροδρομίου Κοζάνης ;
Δυστυχώς σε ό,τι αφορά την συμπερίληψη της αξιοποίησης του αεροδρομίου Κοζάνης «Φίλιππος» στο Master Plan της «δίκαιης μετάβασης» δεν λάβαμε απάντηση. Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με την απάντηση της ΥΠΑ ότι για «την διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας του ΚΑΚΖΦ και την αύξηση του αριθμού κινήσεων αεροσκαφών, για την πληρέστερη ανάπτυξη των δραστηριοτήτων αεροπορικής εκπαίδευσης και της περιοχής της
Κοζάνης, γενικότερα, απαιτείται πρωτίστως ανασχεδιασμός και αναβάθμιση των υπηρεσιών και υποδομών της αεροναυτιλίας και του Αερολιμένα», απαιτεί τρανταχτή απόδειξη αδιαφορίας της Κυβέρνησης για την Π.Ε. Κοζάνης και το αναπτυξιακό της μέλλον.

Σας επισυνάπτουμε το σύνολο της απάντησης της ΥΠΑ, όπως μας διαβιβάστηκε από τους ερωτώντες βουλευτές κκ Αρβανιτίδη και Γκόκα.

 

Ερώτηση βουλευτών του Κινήματος Αλλαγής προς τους Υπουργούς Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Υποδομών & Μεταφορών για το Αεροδρόμιο Κοζάνης.

Οι βουλευτές του Κινήματος Αλλαγής Γιώργος Αρβανιτίδης και Χρίστος Γκόκας κατέθεσαν ερώτηση προς τους Υπουργούς Περιβάλλοντος & Ενέργειας και Υποδομών & Μεταφορών ζητώντας να επιλυθούν τα προβλήματα στελέχωσης του αεροδρομίου της Κοζάνης, προκειμένου να συνεχιστούν απρόσκοπτα οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες που λαμβάνουν χώρα σε αυτό. Ελέγχουμε την κυβέρνηση, δίνουμε απαντήσεις στα πραγματικά προβλήματα των πολιτών.
Ν.Ε. Κοζάνης

Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:

Κύριοι Υπουργοί,
προκειμένου να στηριχθεί η περιοχή της Κοζάνης στη δύσκολη εποχή της ενεργειακής μετάβασης στην οποία εισέρχεται, θα πρέπει να εξαντληθεί κάθε μέτρο από την πλευρά σας, για την προσέλκυση νέων παραγωγικών επενδύσεων, αλλά και από την άλλη, να διατηρηθεί κάθε υγιής οικονομική δραστηριότητα στην περιοχή. Μια από αυτές είναι η Σχολή Εκπαίδευσης Επαγγελματιών Πιλότων Αερογραμμών της Egnatia Aviation, η οποία, ως γνωστόν, τα τελευταία χρόνια, δραστηριοποιείται και στην Κοζάνη. Σε αυτό το πλαίσιο και με στόχο να συνεχιστεί και να ενισχυθεί αυτή η σημαντική δραστηριότητα κρίνουμε σκόπιμο και αναγκαίο να επιλυθούν άμεσα τα προβλήματα που αντιμετωπίζει το αεροδρόμιο της Κοζάνης, αφού, όπως υποστηρίζουν οι άνθρωποι της εταιρείας, το υπο-στελεχωμένο αεροδρόμιο της πόλης περιορίζει, σε σημαντικό βαθμό, τις ώρες πτήσης των εκπαιδευομένων πιλότων της, με αποτέλεσμα μεγάλος αριθμός των εκπαιδευόμενων να μεταφέρεται στην Καβάλα για να πραγματοποιήσει ή ολοκληρώσει την εκπαίδευσή του.
Όπως γίνεται ευκόλως αντιληπτό η προβληματική αυτή κατάσταση που έχει διαμορφωθεί στο αεροδρόμιο της Κοζάνης το καθιστά μη λειτουργικό για την πλήρη ανάπτυξη αυτών των εκπαιδευτικών αεροπορικών δραστηριοτήτων και εμποδίζει την περαιτέρω ανάπτυξη της περιοχής. Κατόπιν των ανωτέρω ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:
1. Τι μέτρα και αποφάσεις προτίθεστε να λάβετε στην κατεύθυνση επίλυσης των υπαρχόντων προβλημάτων προκειμένου να μην χαθεί αυτή η οικονομική δραστηριότητα από το υπο-στελεχωμένο αεροδρόμιο της Κοζάνης ;
2. Προτίθεστε να περιλάβετε στο Master Plan της Δυτικής Μακεδονίας την αξιοποίηση του αεροδρομίου Κοζάνης ;

 

Απάντηση σε Ερώτηση Βουλευτών, κκ. Γ. Αρβανιτίδη & Χρ. Γκόκα

Αναφερόμενοι στην εν θέματι Ερώτηση, παρακαλούμε να λάβετε υπ’ όψιν σας τα ακόλουθα από πλευράς της Υπηρεσίας μας:
1. O Πολιτικός Αερολιμένας Κοζάνης (Κρατικός Αερολιμένας Κοζάνης «ΦΙΛΙΠΠΟΣ» – ΚΑΖΚΦ) ιδρύθηκε το 1955 με την υπ. αριθ. 10560/22-7-1955 Απόφαση του Υπουργού Συγκοινωνιών και Δημοσίων Έργων (ΦΕΚ Β’151). H κυριότητα του χώρου, επί του οποίου λειτουργεί ο Αερολιμένας, ανήκει στο Υπουργείο Οικονομικών καθώς προέκυψε από αναγκαστική απαλλοτρίωση «υπέρ και δαπάναις του Δημοσίου», που κηρύχθηκε αρχικά με Β.Δ. το έτος 1951 και κατόπιν συμπληρωματικά με Απόφαση κήρυξης των Υπουργών Οικονομικών και Εθνικής Αμύνης το 1974 για την επέκταση του αεροδρομίου Κοζάνης. Η σκοπούμενη χρήση ήταν η εξυπηρέτηση των αναγκών της Πολεμικής Αεροπορίας (ΦΕΚ/Α/142/16-05-1951, κήρυξη απαλλοτρίωσης για 1224 στρέμματα, και ΦΕΚ/Δ/192/22-07-1994, κήρυξη της απαλλοτρίωσης για 307 επί πλέον στρέμματα για την επέκταση του Αεροδρομίου).

2. H Υπηρεσία μας με σχετική αλληλογραφία προς τις αρμόδιες Αρχές (επισυνάπτονται τα έγγραφα με αρ. πρωτ. ΥΠΑ/ΔΤΥ/Δ7/Α/6743/1613/ 28.03.2018 και ΥΠΑ/ΔΤΥ/Δ7/Β/11299/2019/15.04.2019) αιτήθηκε την παραχώρηση του συνόλου της περιφραγμένης έκτασης του Αερολιμένα Κοζάνης στην ΥΠΑ, για:
• την χωροθέτηση και δημιουργία αεροπορικών εγκαταστάσεων, ώστε να καταστεί ελκυστικός ο Αερολιμένας για περαιτέρω ανάπτυξη δραστηριοτήτων, όπως οι Αεροπορικές Σχολές και γενικότερα οι αεραθλητικές δραστηριότητες των Αερολεσχών και οι πτήσεις της Γενικής (ιδιωτικής) Αεροπορίας
• για την τακτοποίηση θεμάτων αδειοδότησης και πιστοποίησης του αεροδρομίου
• για την διευθέτηση θεμάτων οργάνωσης πάρκου καυσίμων στο αεροδρόμιο, σύμφωνα με τον Κανονισμό ΥΠΑ.

3. Το ΓΕΑ, με το έγγραφο με αρ. πρωτ. Φ.900/3753/Σ.692/24.04.2019 (επισυνάπτεται) ενημέρωσε την ΥΠΑ ότι δεν είναι δυνατή η έγκριση της παραχώρησης χρήσης του συνόλου της περιφραγμένης έκτασης του αεροδρομίου, διότι περιλαμβάνεται στον επιχειρησιακό σχεδιασμό της Πολεμικής Αεροπορίας. Επιπρόσθετα, η ΥΠΑ μπορεί να
υποβάλλει στο ΓΕΑ αιτήματα παραχώρησης προσωρινής χρήσης επί μέρους εκτάσεων, τα οποία θα εξετάζονται από το ΓΕΑ κατά περίπτωση.

4. Στον άμεσο προγραμματισμό της Υπηρεσίας μας για τον Αερολιμένα περιλαμβάνεται η εκτέλεση εργασιών συντήρησης και βελτίωσης πεδίου ελιγμών, προϋπολογισμού 2.200.000,00 € περίπου.

5. Σ’ ό,τι αφορά διοικητικής φύσεως ζητήματα του Αερολιμένα, σύμφωνα με την Αερολιμενική διάταξη υπ’ αριθμ. 1 (ΦΕΚ 30/Β 19-01-1996), όπως τροποποιήθηκε και ισχύει, στο άρθρο 3 παρ. 3.7 «Αερολιμενικά όργανα είναι οι εντεταλμένοι και εν υπηρεσία υπάλληλοι του κλάδου των Αερολιμενικών της ΥΠΑ ή σε περίπτωση μη ύπαρξης αυτών των υπαλλήλων σε συγκεκριμένη μονάδα, οι από τον προϊστάμενο της Μονάδας επίσημα εξουσιοδοτημένοι και τοποθετημένοι σε Αερολιμενικές θέσεις Κρατικοί υπάλληλοι, οι οποίοι ασκούν τα Αερολιμενικά καθήκοντα». Συνεπώς, ακόμη και σε περίπτωση έλλειψης Αερολιμενικού υπαλλήλου σε Αερολιμένα, η εν λόγω Αερολιμενική Διάταξη εφαρμόζεται από εντεταλμένους υπαλλήλους. Δεδομένου δε ότι δεν υπηρετεί στον Κρατικό Αερολιμένα Κοζάνης Αερολιμενικός υπάλληλος, η Υπηρεσία μας, όποτε παρίσταται επιτακτική ανάγκη, μεριμνά για την μετακίνηση Αερολιμενικού υπαλλήλου στον ΚΑΖΚΦ, προκειμένου να ενημερώνει τον εξουσιοδοτημένα από τον Αερολιμενάρχη υπάλληλο σε θέματα Αερολιμενικού ελέγχου.

6. Αναφορικά με την Πυρασφάλεια του Αερολιμένα, αυτή παρέχεται με την παρουσία δύο οδηγών -πυροσβεστών, κατάλληλα εκπαιδευμένων, καθ’ όλη την διάρκεια λειτουργίας του Αερολιμένα, ενώ κατά διαστήματα αποστέλλεται και άλλος οδηγός-πυροσβέστης. Το δε πυροσβεστικό όχημα συντηρείται, όποτε απαιτείται, και είναι επιχειρησιακά λειτουργικό. Παράλληλα, εξετάζεται και η ενίσχυση του ΚΑΖΚΦ με άλλο όχημα άμεσης επέμβασης, σε συνδυασμό και με μόνιμη παρουσία επί πλέον οδηγού- πυροσβέστη. Με δεδομένη την συνεχή παρουσία των πυροσβεστών, κατά την διάρκεια των προσγειώσεων και απογειώσεων των αεροσκαφών, οι υπηρεσίες πυρόσβεσης μπορούν να παρέχονται με ασφάλεια. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, η Υπηρεσία μας θα μεριμνήσει για την ενίσχυση του Αερολιμένα με περισσότερους οδηγούς-πυροσβέστες και για την καλύτερη διαχείριση του θέματος των κανονικών αδειών των υπαλλήλων.

7 Στο σημείο αυτό πρέπει να επισημανθεί ότι το θέμα της επάρκειας του προσωπικού στους Κρατικούς Αερολιμένες έχει απασχολήσει και απασχολεί συνεχώς την Υπηρεσία, η οποία λαμβάνει στα πλαίσιο των δυνατοτήτων της τα κατάλληλα μέτρα. Ειδικά δε ο ΚΑΚΖΦ ενισχύθηκε, το 2019, με έναν υπάλληλο του κλάδου ΤΕ AFISO για τριάντα (30) ημέρες) προκειμένου να παρέχει εκπαίδευση και εξοικείωση στους ήδη υπηρετούντες υπαλλήλους, και με έναν υπάλληλο του κλάδου TE ATSEP για δέκα πέντε (15) ημέρες κατά τον μήνα Οκτώβριο, ο οποίος κατανεμήθηκε μεν στους ATSEP αλλά άσκησε έργο AFIS. Περαιτέρω, το 2020, ο ΚΑΖΦ ενισχύθηκε με έναν υπάλληλο του Κλάδου ΤΕ AFISO για πενήντα επτά (57) ημέρες από τον Ιανουάριο μέχρι τις αρχές Μαρτίου και με έναν Αερολιμενικό υπάλληλο για ενημέρωση σε θέματα Γενικής Αεροπορίας και άλλα θέματα αερολιμενικού ελέγχου. Ενισχύθηκε δε, επίσης, από 14¬8-2020 μέχρι 22-9-2020 με έναν υπάλληλο του κλάδου ΔΕ Τεχνικών (Οδηγό – Πυροσβέστη) για την καλύτερη διαχείριση του θέματος των κανονικών αδειών των υπαλλήλων.

8 Σε σχέση με τον τομέα παροχής υπηρεσιών Ελέγχου Εναέριας Κυκλοφορίας (ΕΕΚ) στον ΚΑΚΖΦ, επισημαίνονται πιο συγκεκριμένα τα ακόλουθα:
α. Το ωράριο λειτουργίας του αεροδρομίου (40 ώρες εβδομαδιαίως, μία ημέρα κλειστό) έχει καθορισθεί με βάση τον συμφωνηθέντα αριθμό κινήσεων, το από 12/5/2020
Πλαίσιο Συνεργασίας μεταξύ ΥΠΑ, 110 Πτέρυγας Μάχης του ΓΕΑ (αεροδρόμιο Λάρισας) και EGNATIA AVIATION, τα μέσα εξυπηρέτησης των αερεπιγείων επικοινωνιών (μία μόνο αεροναυτική συχνότητα υπηρεσιών ΕΕΚ εξυπηρετεί τα αεροσκάφη). Ως εκ τούτου, οι δύο υπάλληλοι, που παρέχουν υπηρεσίες AFIS, και ο ένας υπάλληλος, που παρέχει υπηρεσίες C, AIS & ARO επί καθημερινής βάσεως, κρίνονται επαρκείς. Οι διευκολύνσεις του προσωπικού, σ’ ό,τι αφορά άδειες, ασθένειες κ.λπ., καλύπτονται όποτε απαιτείται με ενίσχυση/αντικατάσταση προσωπικού και δεν διαφέρουν κατά πολύ από εκείνες των συναδέλφων σε άλλα αεροδρόμια AFIS.
β. Επί του παρόντος λόγω των αυξημένων Υπηρεσιακών αναγκών και της μεγάλης έλλειψης προσωπικού του Κλάδου Πληροφοριών Πτήσεων, δεν είναι δυνατή η άμεση ενίσχυση της Μονάδας AFIS του ΚΑΚΖΦ με επί πλέον άτομα. H Υπηρεσία μας, όμως, επιφυλάσσεται να ενισχύσει τον ΚΑΚΖΦ με επί πλέον υπαλλήλους του Κλάδου Πληροφοριών Πτήσεων μέσω της διαδικασίας μετατάξεων-προσλήψεων.
γ. Παρ’ όλ’ αυτά η Υπηρεσία μας αναγνωρίζει ότι από την έναρξη των δραστηριοτήτων της εταιρείας EGNATIA AVIATION, τον Ιούλιο του 2019, μέχρι και σήμερα ο όγκος εργασίας των υπαλλήλων της Μονάδας AFIS έχει αυξηθεί. Αυτό οφείλεται κυρίως στην αύξηση των κινήσεων των αεροσκαφών, που δραστηριοποιούνται στον Αερολιμένα (κυρίως εκπαιδευτικές πτήσεις σόλο) και επιβαρύνεται με την ανάγκη αναμεταβίβασης των ανταποκρίσεων της Μονάδας Προσέγγισης του αεροδρομίου Λάρισας με τα αεροσκάφη, που ίπτανται στην Περιοχή Ελέγχου (CTR) του ΚΑΚΖΦ, λόγω μειωμένης κάλυψης της συχνότητας της Λάρισας.
δ. Εν τω μεταξύ, σε συνεργασία της ΥΠΑ με άλλους εμπλεκόμενους Φορείς (ΟΤΕ, 110 Π.Μ.), έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες ενέργειες (εγκατάσταση συστημάτων, εξασφάλιση κυκλωμάτων κ.λπ.) για την αναμετάδοση της συχνότητας της Προσέγγισης της Λάρισας από θέση εντός του Αερολιμένα Κοζάνης. Το νέο αναμεταβιβαστικό σύστημα, που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία έως το τέλος Σεπτεμβρίου του 2020, θα μειώσει σημαντικά τον φόρτο εργασίας της Μονάδας AFIS του ΚΑΚΖΦ.
ε. Τέλος, σ’ ό,τι αφορά την διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας του ΚΑΚΖΦ και την αύξηση του αριθμού κινήσεων αεροσκαφών, για την πληρέστερη ανάπτυξη των δραστηριοτήτων αεροπορικής εκπαίδευσης και της περιοχής της Κοζάνης, γενικότερα, απαιτείται πρωτίστως ανασχεδιασμός και αναβάθμιση των υπηρεσιών και υποδομών της αεροναυτιλίας και του Αερολιμένα.

Ο ΔΙΟΙΚΗΤΗΣ