Συνέντευξη στον Γιώργο Καραχρήστο και στην ηλεκτρονική εφημερίδα “itn Ελληνικός Τουρισμός” που κυκλοφόρησε στην Πέμπτη 25 Νοεμβριού έδωσε ο Γιώργος Κασαπίδης, Περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας.

«Όλη η περιφέρειά μας, θα μπορούσε να είναι από τους δημοφιλέστερους προορισμούς της Ευρώπης. Φυσικές ορεινές λίμνες, οι περισσότερες στην Ελλάδα και εμβληματικά βουνά, προσβάσιμα σε κάθε επισκέπτη φυσιολάτρη και λάτρη χειμερινών δραστηριοτήτων», λέει ο κύριος Κασαπίδης στην εκτενή συνέντευξη που μας παραχώρησε και περιγράφει το όραμά του για την τουριστική ανάπτυξη της περιοχής. Αναλυτικά η συνέντευξη έχει ως εξής

Η Δυτική Μακεδονία διαθέτει πολλούς αγαπημένους χειμερινούς προορισμούς. Πέρυσι λόγω πανδημίας και περιοριστικών μέτρων δεν υπήρξε σεζόν. Ποια είναι η εικόνα φέτος; Πιστεύετε θα είναι καλύτερα τα πράγματα;

Κύριε Καραχρήστο, πριν απαντήσω στην ερώτησή σας, μιας και αναφέρεστε σε χειμερινούς προορισμούς, θα ήθελα να προσδιορίσουμε το χειμερινό προορισμό και από αφηρημένη έννοια να τον κάνουμε συγκεκριμένο. Να του δώσουμε όνομα και υπόσταση.


Το τουριστικό προϊόν είναι πολυσύνθετο και αποτυπώνει τόσο τον τόπο και τις φυσικές ομορφιές του, όσο και το τεράστιο πολιτιστικό απόθεμα της περιοχής. Δεν είναι άλλωστε τυχαίος ο χαρακτηρισμός «Περιφέρεια των Λιμνών & των Ορέων»

Αν επιχειρούσαμε να συμπτύξουμε την Δ. Μακεδονία σε λίγες λέξεις, αυτές θα ήταν «η Περιφέρεια των Λιμνών & των Ορέων». Ας ξεκινήσουμε λοιπόν από αυτό. Ο χειμώνας είναι φίλος των Δυτικομακεδόνων και όλη η περιφέρειά μας, θα μπορούσε να είναι από τους δημοφιλέστερους προορισμούς της Ευρώπης. Φυσικές ορεινές λίμνες, οι περισσότερες στην Ελλάδα και εμβληματικά βουνά, προσβάσιμα σε κάθε επισκέπτη φυσιολάτρη και λάτρη χειμερινών δραστηριοτήτων. Το ανάγλυφο της Δ. Μακεδονίας είναι ιδανικό για αυτό. Κάποια από τα πλέον σπουδαία χιονοδρομικά κέντρα της χώρας βρίσκονται εδώ. Ενδεικτικά αναφέρω το διάσημο χιονοδρομικό που σχηματίζεται στον αυχένα της διάβασης Βίγλας – Πισοδερίου, σε υψόμετρο πάνω από 1600μ στον Ν. Φλώρινας.

Χιονοδρομικό ολυμπιακών προδιαγραφών για κάθε κατηγορία σκιέρ και με πανοραμική θέα στις δασωμένες πλαγιές του Πισοδερίου. Στην καρδιά της Πίνδου, έχουμε το Εθνικό Χιονοδρομικό Κέντρο Βασιλίτσας με εξαίρετες πίστες και υποδομές, περιτριγυρισμένο από γραφικούς οικισμούς και μόλις μία ανάσα από τα Γρεβενά και την Εγνατία οδό. Και αυτό πάνω από 1600μ, υψόμετρο, ενώ μόλις λίγα χιλιόμετρα από την Καστοριά έχουμε το Βίτσι, το μικρότερο χιονοδρομικό μας, στα 1800μ, πολύ γραφικό όμως και με αξιόλογες υποστηρικτικές υποδομές και απολύτως κατάλληλο για οικογένειες με μικρά παιδιά ή αρχάριους σκιέρ.


Όμως, οι Χειμερινοί προορισμοί στην Δ. Μακεδονία δεν εξαντλούνται στα χιονοδρομικά κέντρα. Πολλοί οι παραδοσιακοί οικισμοί μας με δημοφιλέστερους το Νυμφαίο, το Βίτσι, τον Πεντάλοφο, την Καλλονή, το Βελβεντό, τη Βλάστη, το Νεστόριο, τη Σιάτιστα, τις Πρέσπες, τον Άγιο Γερμανό, τη Σαμαρίνα – το ψηλότερο χωριό της Ελλάδας – και πολλούς άλλους λιγότερο γνωστούς, αλλά εξ’ ίσου όμορφους, παραδοσιακούς και φιλόξενους, με επαρκείς υποδομές και μαγευτικό φυσικό περιβάλλον.

Κύριε Καραχρήστο, άδραξα την ευκαιρία να ξεφύγω για λίγο από την ερώτησή σας και να κάνω μία πολύ σύντομη αναφορά, διότι θέλω οι αναγνώστες σας να αποκτήσουν μία σαφή εικόνα για την Δ. Μακεδονία. Πολλοί είναι εκείνοι που αδυνατούν να συνδέσουν τις επιλογές που παρέχει η Περιφέρειά μας με τη γεωγραφική οντότητα που τις προσδιορίζει. Αυτό είναι κάτι που προσπαθούμε να το αλλάξουμε. Θέλουμε όταν γίνεται αναφορά στη Δ. Μακεδονία, όλοι να φέρνουν στο μυαλό τους τα αυθεντικά χωριά της, τους φιλόξενους ανθρώπους, τον τόπο, τα βουνά και τις λίμνες της και η επιλογή τους να είναι συνειδητή και στοχευμένη. Να έχει όνομα και ταυτότητα.


Αναφορικά με την ερώτησή σας τώρα. Συμφωνώ ότι όλες οι οικονομικές δραστηριότητες και ο τουρισμός περισσότερο από κάθε άλλη, επλήγησαν σε μέγιστο βαθμό από την παγκόσμια υγειονομική κρίση. Προφανώς το ίδιο συνέβη και στη Δ. Μακεδονία και μάλιστα τη στιγμή που αρχίσαμε να εστιάζουμε στον τουρισμό και στις εναλλακτικές μορφές του, ως μέγα αναπτυξιακό κεφάλαιο. Φέτος και λόγω των εμβολιασμών, η κατάσταση διαφαίνεται ήδη θετικότερη. Αν κρίνουμε από την πληρότητα των ξενοδοχείων και καταλυμάτων κατά το πρόσφατο τριήμερο της 28ης Οκτωβρίου, η οποία άγγιξε σχεδόν το 100%, ιδιαίτερα στις Ενότητες Φλώρινας και Καστοριάς, είμαστε αισιόδοξοι ότι έρχονται καλύτερες ημέρες. Για τα Χριστούγεννα και την Πρωτοχρονιά και ενώ βρισκόμαστε στα μισά του Νοεμβρίου, οι κρατήσεις, κινούνται ήδη σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα.

Έχετε αναλάβει πρωτοβουλίες σαν Περιφέρεια για την τόνωση της τουριστικής κίνησης;

Όπως γνωρίζετε, η Περιφέρεια Δ. Μακεδονίας διανύει μία μεταβατική περίοδο λόγω της ενεργειακής μετάβασης από τον λιγνίτη σε πράσινες και φιλικές στον άνθρωπο και το περιβάλλον μορφές ενέργειας. Υπό αυτό το δεδομένο, ο Τουρισμός από ουραγός για την περιοχή μας, ανεβαίνει σε κλίμακα ενδιαφέροντος και αποτελεί πλέον έναν δυναμικό τομέα ανάπτυξης.

Στο πλαίσιο αυτό, η Περιφέρεια έχει χαράξει μία πολυδιάστατη στρατηγική, τα αποτελέσματα της οποίας έχουν αρχίσει ήδη να αποδίδουν. Το τουριστικό προϊόν είναι πολυσύνθετο και αποτυπώνει τόσο τον τόπο και τις φυσικές ομορφιές του, όσο και το τεράστιο πολιτιστικό απόθεμα της περιοχής. Δεν είναι άλλωστε τυχαίος ο χαρακτηρισμός «Περιφέρεια των Λιμνών & των Ορέων». Αναφορικά με τις πρωτοβουλίες αυτές καθ’ εαυτές, είναι επίσης πολυδιάστατες.

Μέσω της Εταιρείας Τουρισμού της Περιφέρειας είμαστε παρόντες σε αξιόλογες συμβατικές και διαδικτυακές τουριστικές εκθέσεις και γεγονότα, όπως και ως συνεκθέτες με τον Ελληνικό Οργανισμό Τουρισμού. Κυρίως όμως προσπαθούμε να προωθούμε το τουριστικό μας προϊόν σε στοχευμένα targetgroups. Αναφέρω ενδεικτικά τα δύο επιτυχημένα και πολυπληθή fam – press trips με ξένους επαγγελματίες του τουρισμού, τους οποίους ξεναγήσαμε στις ομορφιές και τον πολιτισμό της Δ. Μακεδονίας, αλλά ταυτόχρονα μυήσαμε και στις γεύσεις και τα αυθεντικά μας προϊόντα.

Έτσι, φεύγοντας πήραν μαζί τους εξαιρετικά θετικές εμπειρίες για την φιλοξενία των ανθρώπων και το περιβάλλον, την γαστρονομία του τόπου και τον βαρύτιμο πολιτιστικό μας πλούτο, υλικά τα οποία για εμάς αποτελούν βασικά εργαλεία για την προώθηση του τουρισμού μας. Ασφαλώς θα πρέπει να τονίσω ιδιαίτερα την στόχευση σύνδεσης του πρωτογενή μας και δευτερογενή τομέα με τον τριτογενή που είναι ο τουρισμός. Το πρόσφατο Συνέδριο Οινοτουρισμού, πρωτοβουλία του Υπουργείου Τουρισμού, της Περιφέρειάς μας και του ΕΟΤ, είναι προς αυτή την κατεύθυνση. Της διασύνδεσης των εξαίρετων προϊόντων μας με την τουριστική επισκεψιμότητα. Θα ακολουθήσουν και πολλά άλλα προς την ίδια κατεύθυνση με τον αμπελοϊνικό κλάδο και με άλλες αυθεντικές παραγωγές της περιοχής μας. Στόχος πάντα η εμπειρία και ο επαναπροσδιορισμός του Τουρισμού σε ένα πλαίσιο βιώσιμο, φιλικό προς τον άνθρωπο και το περιβάλλον του.

Τι θα βοηθούσε στην προσέλκυση περισσότερων επισκεπτών στην περιοχή σας; Εκτιμάτε πως θα λειτουργούσε θετικά ένα πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού για τους χειμερινούς προορισμούς;

Όπως προανέφερα για την Περιφέρειά μας ο Τουρισμός είναι ένα οικονομικό κεφάλαιο, όπου δεδομένης ενεργειακής μετάβασης, αποκτά ιδιαίτερη βαρύτητα, μια και είναι μέρος της διαφοροποίησης του παραγωγικού μοντέλου από της έως τώρα πολιτικές και προτεραιότητες για την περιοχή μας. Ως εκ τούτου δίνουμε πολύ μεγάλη προσοχή στον ορθό σχεδιασμό και στην εξασφάλιση των αναγκαίων υποδομών, προκειμένου να διευρύνουμε την βάση του τουριστικού μας προϊόντος.

Η διασύνδεση των πολιτιστικών μας μνημείων, η συντήρηση των περιπατητικών μονοπατιών και η δημιουργία νέων, η ανάπλαση των παραλίμνιων οικισμών, η φροντίδα των πολύ αξιόλογων βυζαντινών εκκλησιών και μοναστηριών, η συντήρηση των πέτρινων γεφυριών, των αρχοντικών παραδοσιακής αρχιτεκτονικής, η διασύνδεση με την γαστρονομία και την οινική παράδοση, η συλλογική προσπάθεια των επαγγελματιών εστίασης, παραγωγών και ξενοδόχων και η απόκτηση συναίσθησης της σημαντικότητας του τουρισμού από τους πολίτες της Δ, Μακεδονίας είναι στην ίδια γραμμή προτεραιότητας.

Υπάρχει ένας αναβρασμός ανάπτυξης σε εξέλιξη και προς κάθε κατεύθυνση, με στόχο τον εμπλουτισμό και την ανάδειξη του τουριστικού μας προϊόντος. Η προσέλκυση τουριστών έχει πολλές αφετηρίες για εμάς. Το στοίχημα μας είναι να επικοινωνήσουμε απλά και άμεσα το πολυκύμαντο τουριστικό προϊόν της Δ. Μακεδονίας και να την καθιερώσουμε ως προορισμό τεσσάρων εποχών.

Αναφορικά με τον Κοινωνικό τουρισμό, αυτό που θέλω να επισημάνω είναι πως αποτελεί συστατικό στοιχείο του Ευρωπαϊκού τουριστικού προτύπου. Είναι χαρακτηριστικός ο στόχος της Ε.Ε. «να γίνει η ανταγωνιστικότερη και δυναμικότερη οικονομία της γνώσης, ανά την υφήλιο, ικανή για βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη με περισσότερες θέσεις εργασίας και με μεγαλύτερη κοινωνική συνοχή».

Ο Κοινωνικός τουρισμός συμβάλει ουσιαστικά και θετικά στην επίτευξη αυτού ακριβώς του στόχου. Είναι συστατικό του. Κοινή αποδοχή και ημών ως Περιφερειακή Αρχή, είναι ότι όλοι οι άνθρωποι και χρειάζονται και δικαιούνται, ξεκούραση, ψυχαγωγία, χρόνο επανάκτησης δυνάμεων μετά την εργασία και ασφαλώς οι μειονεκτούντες, τα στρώματα με χαμηλά εισοδήματα, πρέπει να τυγχάνουν υποστήριξης προκειμένου να δύνανται να συμμετέχουν στον τουρισμό και να επωφελούνται από τα θετικά στοιχεία του.

Η Περιφέρειά μας και οι επαγγελματίες του τουρισμού, υποδέχονται με χαρά κάθε επισκέπτη που μέσω του μέτρου του κοινωνικού τουρισμού καθίσταται το ταξίδι του προσιτό και καταβάλουν κάθε προσπάθεια ώστε κάθε χρόνο να φιλοξενούν περισσότερους δικαιούχους. Αν δε κρίνουμε από την επιτυχία του προγράμματος κατά την διάρκεια του Καλοκαιριού, φυσικά και μία τέτοια ενέργεια βρίσκεται στην σωστή κατεύθυνση για την τόνωση της τουριστικής κίνησης στην Δ. Μακεδονία. Η περίοδος εφαρμογής του καθ’ όλη την διάρκεια του έτους και όχι μόνο στους χειμερινούς μήνες καθώς η πληρότητα τον Χειμώνα είναι ικανοποιητική. Το πρόγραμμα κοινωνικού τουρισμού πρέπει να δρα υποστηρικτικά και να επεκτείνει την τουριστική σεζόν κάθε τόπου.

Η Δυτική Μακεδονία διαθέτει ομορφιές και αξιοθέατα πολλά εκ των οποίων δεν είναι γνωστά στο ευρύ κοινό. Υπάρχει κάποιο σχέδιο, κάποια στρατηγική προβολής για τη φετινή περίοδο;

Στο άμεσο μέλλον η Δ. Μακεδονία, η Κοζάνη, η Πτολεμαΐδα, τα Γρεβενά, η Φλώρινα, η Καστοριά θα αποτελούν έναν πολύ ανταγωνιστικό τουριστικό προορισμό. Και αυτό γιατί το τουριστικό μείγμα μας έχει ευρεία βάση, πολυδιάστατο περιεχόμενο και συνάδει με τις διεθνείς τάσεις στον τουρισμό στην μετά covid-19 εποχή, που θέλουν τον άνθρωπο να επαναπροσδιορίζει την σχέση του με την φύση, το περιβάλλον, τον πολιτισμό και τις παραδόσεις του κάθε τόπου.

Ο τουρισμός εμπειρίας είναι προνομιακό συστατικό της Δ. Μακεδονίας και μετατρέπει σε πλεονέκτημα την έλλειψη μετώπου στην θάλασσα. Προφανώς η Στρατηγική μας εστιάζει ακριβώς σε αυτή την τάση, η οποία διαφάνηκε ήδη. Σε συνεργασία με την Εταιρεία Τουρισμού και τους Δήμους, σχεδιάζονται στοχευμένες ενέργειες (π.χ. δημοσιεύματα στον περιοδικό τύπο, infodays σε tour operators, συμμετοχή σε συγκεκριμένες τουριστικές εκθέσεις του εξωτερικού, όπως του Ισραήλ). Με την καταστολή της πανδημίας στοχεύουμε και στην αγορά της Ρωσίας, λόγω των ιδιαίτερα αξιόλογων προσκυνηματικών μνημείων, πραγματικούς θησαυρούς της Ορθοδοξίας και πίστης.

Παράλληλα εστιάζουμε, το πράττουμε ήδη, στην διασύνδεση του πρωτογενή τομέα με τον τριτογενή, προσελκύοντας μερίδιο και από τον αγροτουρισμό και οινικό τουρισμό, όπου η Περιφέρειά μας έχει να επιδείξει εξαιρετικά και μοναδικά δείγματα. Σε συνδυασμό δε και με την γαστρονομική παράδοση της περιοχής, με εισροές από διάφορες φυλετικές ομάδες είμαστε βέβαιοι για την ανταγωνιστικότητα της Δ. Μακεδονίας ως τουριστικό προορισμό τόσο εγχώριων, όσο και ξένων επισκεπτών.

Διαπιστώνουμε από την ιστοσελίδα της Περιφέρειας πως σε όλες τις περιοχές διαφημίζεται και η τοπική γαστρονομία, που ομολογουμένως είναι ξεχωριστή. Πόσο έχουν καταφέρει να ενταχθούν τα τοπικά προϊόντα στο τουριστικό προϊόν της περιοχής;

Είναι λογικός και αναμενόμενος ο κυρίαρχος ρόλος της γαστρονομίας. Η γαστρονομία στην Δ. Μακεδονία είναι ταυτόσημη με την ιστορική πορεία της περιοχής μας. Υπάρχει μία πανσπερμία ανθρωπογενών φύλων που τα ιστορικά δεδομένα τους οδήγησαν στην Δ. Μακεδονία και με τον καιρό ενσωματώθηκαν με τους γηγενείς κατοίκους. Πόντιοι, Μικρασιάτες, Ηπειρώτες, Βλάχοι, Χασιώτες, Θρακιώτες, βρήκαν φιλόξενο τον τόπο μας και έμειναν εδώ φέρνοντας μαζί τους τον πλούτο της δικής τους κουλτούρας, τον πολιτισμό τους, τις παραγωγικές τους επιλογές και τις διατροφικές τους συνήθειες. Όλα αυτά με τον χρόνο ενώθηκαν σε μαγικές συνταγές και αποτελούν σήμερα αυτό που με μια λέξη ονομάζουμε γαστρονομία. Σε αυτόν τον πολυσυλλεκτικό πλούτο προστέθηκε και η βαθιά οινική παράδοση της Δ. Μακεδονίας, δημιουργώντας ένα εκρηκτικό σύνολο γευστικών προτάσεων για τους ντόπιους αλλά και τους επισκέπτες μας.

Αναφορικά με τα τοπικά παραγόμενα προϊόντα, αυτά αποτελούν την γαστρονομική μας βάση και κατ’ επέκταση στοιχείο της οικονομίας μας. Γνωστά στο πανελλήνιο, αλλά και εκτός Ελλάδας, τα όσπρια των Πρεσπών, της Καστοριάς, του Βαρικού, του Σισανίου και του Καρπερού. Μοναδικός ο κρόκος Κοζάνης δεν χρειάζεται συστάσεις, όπως και τα μανιτάρια των Γρεβενών και οι πιπεριές Φλωρίνης. Παραμένουμε η πρώτη περιφέρεια στην Ελλάδα στην παραγωγή αρωματικών φυτών και βοτάνων. Μοναδικά και τα κρέατα και τα τυροκομικά της Δυτικής Μακεδονίας με το μανούρι Βλάστης, το μπάτζιο Βοΐου, το ανεβατό Γρεβενών αλλά και τη φέτα μας να κερδίζουν βραβεία σε διεθνείς εκθέσεις, μιας και η πρώτη ύλη, το αιγοπρόβειο γάλα, θεωρείται η καλύτερης ποιότητας πανελληνίως, λόγω της ορεινότητας και του τρόπου εκτροφής.

Οι οπωρώνες της Καστοριάς, του Αμυνταίου, των Πύργων – Μεσοβουνίου, του Μηλοχωρίου, του Βελβεντού είναι πασίγνωστοι για τα μήλα, τα κεράσια και τα ροδάκινά τους, ενώ ο Πολύμυλος, ο Φούφας, το Σκλήθρο και η Καστανιά Σερβίων είναι ονομαστά για την εξαίρετη πατατοπαραγωγή τους. Το μέγα πλεονέκτημα της περιφέρειάς μας είναι η γεωμορφολογία της και η ορεινότητά της που δίνουν άριστα προϊόντα, αυθεντικά και καθαρά, όπως και υψηλής ποιότητας πρώτη ύλη, όπως τα σιτηρά των Γρεβενών και του Βοΐου από παλιές ποικιλίες, τα τυροκομικά και γαλακτοκομικά, το κρέας, τα ορεινά κηπευτικά κ. ά. Ιδιαίτερη μνεία θέλω να κάνω στην αμπελοκαλλιέργεια και στα πολυβραβευμένα κρασιά της Δ. Μακεδονίας με το ξινόμαυρο να πρωτοστατεί σε διεθνές επίπεδο.

Η οινική ζώνη Αμυνταίου, η Σιάτιστα με το παραδοσιακό λιαστό κρασί, το Βελβεντό, τα ορεινά αμπέλια των Γρεβενών, συνοδεύουν επάξια την υψηλή Γαστρονομία της περιοχής μας. Η αγροτική μας παραγωγή μέσω του αγροτικού τουρισμού καθίσταται αιχμή του δόρατος για την προώθηση προτάσεων για μοναδικές εμπειρίες στους επισκέπτες και ιδίως σε οικογένειες με μικρά παιδιά που θέλουν να γνωρίσουν τον τρόπο παραγωγής και ζωής των ανθρώπων της υπαίθρου.


Όλα αυτά που σας ανάφερα, έχω αδικήσει σίγουρα πολλά άλλα, λόγου χώρου, διατίθενται σε πάμπολλες πηγές πώλησης στην περιφέρειά μας, αλλά και σε ντελικατέσσεν και μεγάλες αγορές της υπόλοιπης Ελλάδας. Μέσω των συνεργειών που αναπτύσσονται ανάμεσα σε επαγγελματίες του τουρισμού και της εστίασης βρίσκουν τον δρόμο τους στα γαστρονομικά πιάτα της περιοχής. Οι Αγροτικοί Συνεταιρισμοί αποτελούν επίσης ένα καλό εφαλτήριο για την προώθησή και ενσωμάτωση των τοπικών προϊόντων. Πλην αυτών, σε κάθε συμμετοχή συνεδριακή ή εκθεσιακή της Περιφέρειας, αλλά και άλλων φορέων η τοπική παραγωγή είναι παρούσα.

Ποιες είναι η μορφές θεματικού τουρισμού που δείχνουν μεγαλύτερη ανάπτυξη στη Δυτική Μακεδονία και ποιες πιστεύετε ότι έχουν περιθώρια να αναπτυχθούν;


Όπως είναι γνωστό, η Δ. Μακεδονία είναι η μόνη περιφέρεια της χώρας που στερείται θάλασσας. Επομένως είμαστε απαλλαγμένοι εκ προοιμίου από το δίλημμα Ήλιος & Θάλασσα ή εναλλακτικές μορφές τουρισμού; Ότι θεωρείται για κάθε άλλη περιφέρεια της Ελλάδας εναλλακτικό για εμάς αποτελεί την κύρια μορφή τουρισμού. Η Περιφέρειά μας είναι προικισμένη με πολύ υλικό ώστε να γίνει ένας ανταγωνιστικός προορισμός για τον θεματικό τουρισμό.

Αυτό το σχεδιάζουμε λαμβάνοντας υπόψη τόσο το ποικίλο απόθεμα της περιοχής, όσο και τις διεθνείς τάσεις στην μετά covid – 19 εποχή οι οποίες προσανατολίζονται στον θεματικό τουρισμό και τον τουρισμό εμπειρίας. Το σύνολο της Στρατηγικής μας επικεντρώνεται στην αξιοποίηση του πλούτου της Δ. Μακεδονίας, στα βουνά της, τις λίμνες της, στην γαστρονομία της, το κρασί της και τα προϊόντα της και στην ανάδειξη του πολιτιστικού και γεωλογικού αποθέματος.

Ο Θρησκευτικός και προσκυνηματικός τουρισμός, είναι στις προτεραιότητές μας, αξιοποιώντας την πλούσια Βυζαντινή και μεταβυζαντινή κληρονομιά μας και αξιόλογες Μονές, μοναδικά μνημεία της Ορθοδοξία μας. Παράλληλη προτεραιότητα είναι και ο Γεωτουρισμός.

Το Γεωπάρκο Γρεβενών Κοζάνης, μνημείο Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Unesco, έλκει το ενδιαφέρον πολλών επισκεπτών, φοιτητών και ερευνητών και αποτελεί ήδη τουριστικό προορισμό, ενώ πολλοί είναι εκείνοι που το συνδυάζουν με μία επίσκεψη στον Νεολιθικό οικισμό του Δισπηλιού. Υψηλών απαιτήσεων είναι και οι εμπειρίες στη Φλώρινα, την πόλη των καλλιτεχνών και των νεοκλασικών σπιτιών, μνημείων που στολίζουν την παραποτάμια διαδρομή του Σακουλέβα ποταμού, καθιστώντας την επίσκεψη αυτή αναπόφευκτη δράση για τον επισκέπτη της Περιφέρειάς μας.

Ο φυσιολατρικός και ορειβατικός τουρισμός συγκεντρώνει επίσης έντονο ενδιαφέρον. Από την Βάλια Κάλντα, την Βασιλίτσα και τον Σμόλικα στην Πίνδο, τον Γράμμο, τον Βρανούντα, το Βίτσι, το Άσκιο, τις Πρέσπες και όλες τις άλλες ορεινές λίμνες μας, την Καστοριά, την Σιάτιστα, την Αιανή, πολιτιστική πρωτεύουσα του νομού Κοζάνης, ο επισκέπτης κινείται ανάμεσα σε πόλεις, χωριά, βουνά, λίμνες και ποταμούς, θαυμάζει την λαϊκή αρχιτεκτονική σε Μονές, κτίσματα, πλακόστρωτα και γεφύρια και σίγουρα φεύγει από την Δ. Μακεδονία γεμάτος γεύσεις και εμπειρίες. Ολοκληρώνοντας, θέλω να αναφέρω την τεράστια Βιομηχανική κληρονομιά που αφήνει πίσω της η παύση του λιγνίτη και η οποία πρόκειται να αποτελέσει έναν ιδιαίτερα ενδιαφέροντα και πολύπτυχο επισκέψιμο χώρο, για γνώση και ψυχαγωγία, κατά μήκος του ενεργειακού τόξου της Δυτικής Μακεδονίας που ξεκινά από τα Σέρβια ,διασχίζει την Κοζάνη και την Πτολεμαΐδα, συναντά το Αμύνταιο και καταλήγει στην ακριτική μας Φλώρινα.

πηγή:itnnews.gr