Από τον sir Αλεκ Ισιγόνη και το θρυλικό ΜΙΝΙ έως τον Νικόλα Τομπάζη της Ferrari, τον Σωτήρη Κωβό και τον Αλέξανδρο Λιώκη – Οι ιστορίες των συμπατριωτών μας που υπέγραψαν εμβληματικά αυτοκίνητα

Παυλίδης: Από την F8 Tributo στην BYD

Καταγόμενος από τα Νέα Μουδανιά Χαλκιδικής, ο Χρήστος Παυλίδης δεν φανταζόταν όταν σπούδαζε Βιομηχανικό Σχεδιασμό στην Κοζάνη ότι το όνομά του θα συνδεόταν με ένα από τα σημαντικότερα μοντέλα της Ferrari και ότι θα γινόταν επικεφαλής Σχεδιασμού μιας από τις μεγαλύτερες αυτοκινητοβιομηχανίες του κόσμου. Ο Παυλίδης μετά τις σπουδές του μετακινήθηκε στην Ιταλία, όπου βρήκε δουλειά σε διάφορα εξειδικευμένα ανεξάρτητα σχεδιαστικά κέντρα στο Τορίνο, ενώ ταυτόχρονα σπούδαζε Design Engineering στο Πολυτεχνείο του Μιλάνου. Από εκεί μετακινήθηκε στη Ferrari, όπου συν-σχεδίασε την F8 Tributo των 720 ίππων που παρουσιάστηκε το 2019 για να αποτελέσει σχεδιαστική γέφυρα των παλιών με τις νέες Ferrari.

Μετά από το Μαρανέλο, ο Παυλίδης έφυγε για την Κίνα. Εκεί ανέλαβε τη θέση του Concept Design Manager στην BYD, τον κολοσσό της ηλεκτροκίνησης που σαρώνει τις παγκόσμιες αγορές. Ο ίδιος ως σχεδιαστής λέει ότι «η πιο όμορφη στιγμή είναι όταν αυτό που γεννήθηκε ως ιδέα και μερικές γραμμές σε λευκό χαρτί εξελιχθεί σε ένα πραγματικό προϊόν που βλέπεις στον δρόμο. Το να δεις πως κάποιος γοητεύτηκε από τις γραμμές σου και αγόρασε το αυτοκίνητο που εσύ φαντάστηκες είναι απλά υπέροχο!».

Λιώκης: Η ελπίδα για το μέλλον

Πριν από δύο χρόνια ο νεαρός, μόνιμος κάτοικος Τορίνου, Αλέξανδρος Λιώκης βρισκόταν στην Ελλάδα οδηγώντας την άρτι αφιχθείσα στη χώρα Alfa Romeo Tonale. Το πολυαναμενόμενο μοντέλο τράβαγε τα βλέμματα όπου βρισκόταν, με τον Λιώκη να δέχεται καταιγισμό παρατηρήσεων. «Ξέρεις, αυτό το πανέμορφο αυτοκίνητο το έχει σχεδιάσει Ελληνας», του έλεγαν μερικοί. Αργότερα θα συνειδητοποιούσαν ότι είχαν μπροστά τους τον σχεδιαστή της Tonale, επάνω στην οποία η Alfa Romeo θα βάσιζε την έναρξη της εμπορικής της επίθεσης.

Ο Λιώκης σπούδασε στο ΤΕΙ Βιομηχανικού Σχεδιασμού στην Κοζάνη και από εκεί συνέχισε στην Ιταλία τις σπουδές του στον σχεδιασμό αυτοκινήτου. Με το καλημέρα εντάχθηκε στην οικογένεια της Alfa Romeo, σχεδιάζοντας εντυπωσιακότατα πρωτότυπα, όπως την Alfa Romeo Gloria και τη Maserati Alfieri. Μέχρι που ήρθε η Tonale και μαζί της η παγκόσμια αναγνώριση. Ο Αλέξανδρος Λιώκης ανήκει πλέον στο κλειστό κλαμπ των πιο καταξιωμένων σχεδιαστών του πλανήτη.

Το ταλέντο και η σκληρή δουλειά (15 ώρες τη μέρα) έφεραν το αποτέλεσμα. «Πάντα έτσι γίνεται», λέει ο ίδιος, «εάν υπάρχει και λίγη τύχη. Αν δεν μπορείς να κρατήσεις ένα στιλό στα χέρια, ένα μολύβι να κάνεις μια γραμμή, μην περιμένεις ότι σε δύο χρόνια θα σχεδιάσεις αυτοκίνητο».

Ο Αλέξανδρος Λιώκης εξηγεί ότι η σχεδίαση ενός αυτοκίνητου δεν είναι απλή διαδικασία: «Επειδή έχω δουλέψει και λίγο στον βιομηχανικό σχεδιασμό, ας πούμε ότι είναι το πιο περίπλοκο βιομηχανικό αντικείμενο που μπορώ να σκεφτώ. Είναι τόσα πολλά πράγματα μαζί που συνθέτουν το τελικό προϊόν, τα οποία το καθιστούν πάρα πολύ περίπλοκο και στηρίζεται στις μεθόδους παραγωγής. Και το λέω αυτό διότι βλέπω ότι στη σχολή που διδάσκω πολλά παιδιά έρχονται με ένα σκίτσο και να μου λένε ότι είναι έτοιμο για να γίνει αυτοκίνητο παραγωγής.

Πραγματικά, υπάρχουν χιλιοστά από εδώ και από εκεί, οι γωνίες είναι συγκεκριμένες για να γίνει η πιστοποίηση. Μέχρι το τελικό ΟΚ, όμως, είναι ένα σωρό κανονισμοί, στους οποίους άμα δεν είσαι μέσα να τους ξέρεις δεν μπορείς να τους φανταστείς. Οπότε είναι πάρα πολύ μακρύς ο δρόμος από το αρχικό σχέδιο μέχρι το τελικό προϊόν το οποίο κατασκευάζεται σε εκατομμύρια κομμάτια».

Διαβάστε περισσότερα στο protothema.gr