Τα ακριβότερα διόδια στην χώρα

Στο περιφερειακό συμβούλιο της Δευτέρας μέσω τηλεδιάσκεψης συζητήθηκε προ ημερησία διατάξεως η λήψη πρωτοβουλιών για την τοποθέτηση των νέων διοδίων στο Βόιο. Ο δήμαρχος Βοΐου Χρήστος Ζευκλής συμμετείχε στην διάσκεψη ξεκαθαρίζοντας ότι τα συγκεκριμένα διόδια δεν είναι σαν τα άλλα.

«Δεν ψάχνουμε στήριγμα για να  αποφύγουμε να πληρώνουμε διόδια. Η Εγνατία είναι ένα αναπτυξιακό έργο που ωφέλησε την Ελλάδα και μας πήγε μπροστά. Για το δήμο Βοΐου όμως ο συγκεκριμένο έργο ίσως όπως είναι χωροθετημένο. Είχαν χωροθετηθεί στον Αλιάκμονα που δεν δημιουργούσαν πρόβλημα στα σύνορα με Ν. Κοζάνης με Καστοριά. Τώρα χωρίζουν το Νομό Κοζάνης στη μέση και φαντάζει σαν ένα οργανωμένο σχέδιο απαξίωσης του δήμου.

Η Εγνατία ήταν σχεδιασμένη να περάσει μέσα από το Βόιο. Αυτό ανετράπη γιατί άλλες  φωνές τα πήγαν στη δική τους πλευρά. Αν και σε όλα τα έργα προβλέπεται η άμβλυνση οικονομικών θεμάτων, δεν υπήρχε κανένα αντισταθμιστικό όφελος, αποψιλώθηκαν όλες οι υπηρεσίες μετά από χρόνια, κλείνει και η τράπεζα Πειραιώς, και αφού όλα πήγαν στην πρωτεύουσα θα πληρώνουμε και εισιτήρια από τη νέα εθνική οδό είτε  θα πηγαίνουμε και από την παλιά Εθνική Οδό πληρώνοντας σε αίμα.

Το πλήγμα στην οικονομία  είναι απάνω από 400.000 ευρώ που θα κληθεί να πληρώσει ο άνεργος δημότης Βοίου, θα κινούμαστε  σε δρόμους χωρίς οδική ασφάλεια, αυτό είναι πισωγύρισμα σε μια εποχή που μιλάμε για μεταλιγνιτική περίοδο, εμείς υποβαθμίζουμε τις υποδομές. Είναι θέμα επιβίωσης, εναλλακτικές δεν έχουν έρθει στο τραπέζι. Δεν μπορούμε να φανταστούμε ότι θα αποκοπούμε από την Κοζάνη ούτε να πάμε από το παλιό εθνικό δίκτυο.

Το ίδιο το σύστημα μας σπρώχνει να πάμε από το παλιό δίκτυο. Η λάθος χωροθέτηση λέει ότι μπήκαν τα πλευρικά για να μην παρακάμψουμε τα μετωπικά. Είναι εύκολο από Αλβανία-Θεσσαλονίκη να βγουν στην έξοδο Μικροκάστρου τα βαρέα οχήματα γλιτώνοντας 15 ευρώ σε ταξίδι αλέ-ρετούρ. Αυτή είναι μια τακτική των βαρέων οχημάτων. Ένα τέτοιο δρομολόγιο ακολούθησε και ο 54χρονος μέσω Χαλκηδόνας που θρήνησε η Σιάτιστα που παρέκαμπτε διόδια. Ο δρόμος Μικρόκαστρο μέχρι Καλαμιά θα γίνει ένα σύνηθες  δρομολόγιο. Όλοι θα πέσουν σε έναν ακατάλληλο δρόμο».

Το να βγεις στην Καλαμιά και να μπεις στη Σιάτιστα είναι φτηνότερο, όπως εξήγησε με 40 λεπτά και 80 αντίστοιχα, 1, 20 συνολικά και όχι 2,20. Για ένα βαρύ όχημα αντί για 8 ευρώ, ξοδεύεις 3,5 ευρώ. «Είναι ανωμαλία που δεν μπορεί να γένει δεκτή χωρίς καμιά ευκαιρία. Όταν κάποιος κινείται από Ηγουμενίτσα για να κάνει στάση μια ώρας στη Σιάτιστα και το Βόιο θα πληρώνει διόδια δυο φορές όταν μπαίνει και όταν βγαίνει». Ο δήμος Βοΐου έχει προσφύγει δικαστικά με τη συνδρομή του δήμου Κοζάνης για το γεγονός ότι καμιά μελέτη δεν γίνεται για το ύψος των διοδίων. Θα έχουμε το ακριβότερο χιλιόμετρο με 0,19 ευρώ ανά χιλιόμετρο στο κομμάτι μπάρας Σιάτιστας ως Κοζάνη  σε όλη την Ελλάδα».

«Δεν έχει παρθεί ακόμα η απόφαση για το πότε λειτουργούν, σε ένα μήνα τελειώνουν τα έργα. Οι βουλευτές του Ν. Κοζάνης, οι δήμοι, όλοι μαζί να το ανεβάσουμε στην πραγματική του διάσταση. Σήμερα 12 δήμοι απαλλάσσονται από τα  διόδια όταν γίνεται διαδημοτική κίνηση, για εμάς ούτε αυτό θέλουν να κάνουν με την απόλυτα δεμένη σχέση του Βοίου με την Κοζάνη.

Το 2014 πάρθηκε η πρώτη απόφαση και το 2017 δεν υπήρχε καμιά αντίδραση, αλλά δεν γίνεται καμία ενέργεια παρότι όλοι είναι γνώστες. Είχαμε επισκεφθεί τον κ. Καραμανλή και μας είπε ότι θα λυθεί, πράγματι ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος από τον Ταξιάρχη ως την Καλαμιά να εφαρμόσει τα αναλογικά. Σύμφωνα όμως με Εγνατία ούτε σε 20 χρόνια δεν πρόκειται να συμβεί και τέτοιο, η εταιρία έχει επενδύσει στα μετωπικά και δεν θα γίνουν ποτέ τα  αναλογικά. Κάποιοι είχαν καθησυχάσει ότι δεν θα γίνουν τα διόδια».

Στα διόδια της Κρυσταλλοπηγής δεν πληρώνουν οι δήμοι Καστοριάς και Φλώρινας με νομοθετική ρύθμιση. Το ίδιο  θα μπορούσε να γίνει και στη Σιάτιστα , όπως συμβαίνει και στο Μέτσοβο.

Ο Γιώργος Κασαπίδης συμπλήρωσε  ότι  η τοποθέτηση των διοδίων είναι απόρροια μνημονίων και πολλών άλλων δεινών, όπως συμβαίνει και με τα κτίρια, χωρίς να υπάρχει δυνατότητα να αλλάξει επί της αρχής αλλά στον τρόπο εφαρμογής. Η προσπάθεια έχει να κάνει  με μια ισότιμη μεταχείριση της Δυτικής Μακεδονίας όπως ισχύει σε άλλες πόλεις και δήμους. Η αντιπεριφερειάρχης ενέργειας κα Κέλλυ Κυριακίδου τόνισε ότι είναι πολύ δύσκολο να αλλάξουν τα δεδομένα μετά από επικοινωνίες με την Εγνατία και ΤΑΙΠΕΔ, προτείνοντας όπως και τελικά αποφασίστηκε ένα ψήφισμα που θα ανοίξει το δρόμο για περαιτέρω συζήτηση.

Κάποιοι είχαν καθησυχάσει ότι δεν θα γίνουν τα διόδια, σημείωσε ο κ. Θόδωρος Καρυπίδης, επικεφαλής της μείζονος αντιπολίτευσης. «Το θέμα μας έχει ταλαιπωρήσει και καταφέραμε να μην λειτουργήσουν ποτέ. Θα πρέπει να πάμε σε αναλογικά»

«Αυτό που εκπλήσσει είναι ότι η κυβέρνηση αγνοεί ότι είμαστε μια περιφέρεια σε ειδικό  καθεστώς που χάνει το ΑΕΠ της και δεν νομοθετεί την άρση των επιβαρύνσεων που έρχονται στην πλάτη της. Η στάση της είναι ανάλγητη» πρόσθεσε η κα Ελπίδα Ζεμπιλιάδου. Πάλι θα χρησιμοποιηθεί ο παλιό δρόμος και να ξαναθρηνούμε ανθρώπους σημείωσε και ο Στέφανός Πράσσος.

Ιωάννα Παπαδημητρίου