Προς

1) τον κ. Λευτέρη Ιωαννίδη Δήμαρχο Κοζάνης.

2) τον κ. Κωστα Δεσποτίδη  Αντιδήμαρχο.

3) Δημοτικό Συμβούλιο Κοζάνης

4) Μελετητές ΣΒΑΚ και ΒΑΑ

Κοιν : ως Π.Α.

ΘΕΜΑ : ΜΕ ΤΗΝ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΔΙΕΛΕΥΣΗΣ ΤΩΝ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΑΠΟ ΤΟ

ΚΕΝΤΡΟ ΤΗΣ ΚΟΖΑΝΗΣ, ΤΗΝ ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΗ ΤΗΣ ΟΔΟΥ Π. ΜΕΛΑ ,

ΤΡΙΑΝΤΑΦΥΛΛΙΔΗ και άλλων και την ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ 1.032  θέσεων

ΣΤΑΘΜΕΥΣΗΣ ,κατ ΄αρχήν ,ΠΟΥ ΣΧΕΔΙΑΖΕΙ Ο ΔΗΜΟΣ ΘΑ ΠΡΟΚΥΨΟΥΝ

ΤΕΡΑΣΤΙΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΘΑ” ΝΕΚΡΩΣΕΙ” Η ΚΟΖΑΝΗ  και η ΑΓΟΡΑ ΤΗΣ.

 

 

Ο κόσμος της Κοζάνης , όσοι έχουν πληροφορηθεί,τα καταστήματα ,

οι εργαζόμενοι ,οι επαγγελματίες όλων των κατηγοριών αλλά και οι κάτοικοι

είμαστε εξαιρετικά προβληματισμένοι και ανήσυχοι και διαφωνούμε πλήρως

με αυτά που σχεδιάζει ο Δήμος γιά την Κοζάνη γιατί θα δημιουργήσουν πλήθος

και πολύ σοβαρά προβλήματα στην λειτουργία της πόλης και της αγοράς της.

 

Ο Δήμος προγραμματίζει τα παρακάτω :

 

α) ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΕΣ  ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ :

” Απαγόρευση” διέλευσης των αυτοκινήτων από το Κέντρο :

Με πεζοδρόμηση της οδού Π. Μελά,και της οδού Τριανταφυλλίδη.

Υποχρεωτική στροφή των αυτοκινήτων από την οδό Τράνταπρός

Τσιμηνάκη και μόνο.

Υποχρεωτική στροφή των αυτοκινήτων από Μεγ. Αλεξάνδρου πρός

Ελ. Βενιζέλου και μόνο.

Μονοδρόμηση της Γκέρτσου και πεζοδρόμηση της Αριστοτέλους !!

 

β) Αποκλεισμός με μπάρες και απαγόρευση κίνησης αυτοκινήτων σε μιά

περιοχή 40 οικοδομικών τετραγώνων δεξιά και αριστερά της Π. Μελά

μέχρι της πλ. Αυλιώτη, που περικλείεται από τις οδούς : Μεγ. Αλεξάνδρου

Ρουσιάδη, Υψηλάντη, Μ. Σιακαβάρα , Αυλιώτη , Π. Μελά, Επ. Βενιαμίν,

Ολ. Γεωργάκη, Μπουσίου, Μητρ. Φωτίου, Μεγδάνη, Τριανταφυλλίδη ,

με ταυτόχρονηΚΑΤΑΡΓΗΣΗ 437 θέσεων Στάθμευσης !! μαζί με την

πλατεία Παπακωνσταντίνου όπου καταργείται η στάθμευση.

 

γ) ΑΝΑΠΛΑΣΕΙΣ :

Ο Δήμος επίσης προγραμματίζει την ανάπλαση των οδών Ερμού,

Ολύμπου,πλ. Λασσάνη, Αρχελάου , Πολυζούλη, Ιερολοχιτών, Αθηνάς,

Αριστοτέλους, Ελ.Βενιζέλου, 11ης Οκτωβρίου, Θεσ/κης, Βεροίας,

Κυκλάδων, και κυκλοφοριακές αλλαγές – πεζοδρομήσεις αλλα με την

ταυτόχρονη ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ  595  ΘΈΣΕΩΝ  ΣΤΑΘΜΕΣΗΣ  μόνο στους 

παραπάνω δρόμους .

 

δ) Δημιουργία 5 χώρων Στάθμευσης έξω από την πόλη : στον “νιάημερο”,

στά Λατομεία Παγούνη δίπλα από το Lidl , στην θέση όπου ήταν η γέφυρα

του ΟΣΕ πρός Λάρισα, Στον δρόμο πρός τον Κρόκο έξω από το Σχέδιο

πόλεως και στον κόμβο όπου το καφέ “Καμίνι” . Εκεί θα αφήνουν τα ΙΧ

και θα έρχονται στην πόλη με τα πόδια ή με Αστικά !!!! αλλά και όσων

Κοζανιτών δεν χωρούν μέσα στην πόλη .Αν είναι δυνατόν !!

 

Με όλες τις παραπάνω ρυθμίσεις ο Δήμος “ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΙ” να

έρχονται στο ευρύτερο κέντρο οι πολίτες και θα επιφέρει νέκρωση ,

διάλυση της  Αγοράς ,της ζωής και της οικονομίας της Κοζάνης. Θα πληγούν

καίρια οχι μόνο τα Εμπορικά Καταστήματα αλλά όλα τα επαγγέλματα,

π.χ :τα Ιατρεία , τα Γραφεία λογιστών , Μηχανικών , Δικηγόρων ,

Οδοντιατρεία, Φαρμακεία Φροντιστήρια, Καφετέρειες , Τράπεζες αλλά και

οι κατοικίες.

Πλήθος από αυτά θα κλείσουν με τα μέτρα αυτά.

 

Δεν είμαστε κατά των Αναπλάσεων και βελτιώσεων αλλά με όρους

και προϋποθέσεις που θα συμβάλλουν στην ανάπτυξη καί στην καλύτερη

λειτουργία της πόλης της οικονομίας της και της ζωής της και όχι να την

καταστρέφουν μόνο και μόνο γιά λόγους αισθητικής των δρόμων,

στέλνοντας στην χρεωκοπία και στην απελπισία  παρα πολλές εκατοντάδες

ή και χιλιάδες οικογένειες.

Γιά τέτοιες αποφάσεις απαιτείται αυστηρός ρεαλισμός .

΄Ηδηολοι ζούμε μιά “χρεωκοπία “, μιά πολύ μεγάλη οικονομική κρίση επί

7 χρόνια με άγνωστο το μέλλον !!

Τα ” μισά ” μαγαζιά, γραφεία και επιχειρήσεις στην Κοζάνη έκλεισαν !!

καί τα υπόλοιπα με πολύ δυσκολία επιβιώνουν . Μέσα στούς παλιούς

πεζόδρομους υπάρχουν τα πιό πολλά ξενοίκιαστα . !

Αυτά τα μέτρα θα βάλλουν την ταφόπετρα !

 

Το αυτοκίνητο σήμερα αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο – “εργαλείο”

της καθημερινής ζωής όλων.

΄Ολα τα Εμπορικά κέντρα , οι Υπεραγορές κλπ διαθέτουν δίπλα

χώρους στάθμευσης και χωρίς αυτούς δεν θα μπορούσαν να υπάρξουν

ούτε μιά ημέρα.

Ολοι οι επαγγελματίες, τα μαγαζιά και οι κατοικίες της Κοζάνης

στηρίζονται στην στάθμευση που υπάρχει στους δρόμους της Κοζάνης,

που αποτελεί και μακροχρόνιο κεκτημένο δικαίωμα και των κατοίκων και

των εργαζομένων. Αν ο Δήμος απαγορεύσει την στάθμευση πριμοδοτεί

αφένός τα μεγάλα καταστήματα των ξένων πολυεθνικών και αφ΄ετέρου

οδηγεί σε κλείσιμο αυτά της Κοζάνης.

 

Ηδη παρά του ότι έχουν αποσυρθεί από την κυκλοφορία πολλές

εκατοντάδες ή και χιλιάδες ΙΧ και παρά την οικονομική κρίση το πρόβλημα

εύρεσης χώρου στάθμευσης παραμένει οξύ . ΄Ετσι πολλοί προερχόμενοι

από περιοχές εκτός Κοζάνης αποφεύγουν να έρχονται στην Κοζάνη γιατί

δεν βρίσκουν στάθμευση.

Δεν είναι λογικό να λέει ο κ. Αντιδήμαρχος :

” ας παρκάρουν 1000 μέτρα μακρύτερα ” !! Αν είναι δυνατόν !!

 

Βασική υποχρέωση της πολιτείας και των Δήμων είναι να δημιουργούν

χώρους στάθμευσης στο ευρύτερο κέντρο των πόλεων. ΄Ετσι κάνουν όλοι

οι σοβαροί Δήμοι στην Ευρώπη και σε όλο τον ανεπτυγμένο κόσμο.

Ο Δήμος Κοζάνης δεν έδειξε κανένα απολύτως ενδιαφέρον για την δημιουργία

χώρων στάθμευσης .΄ Αλλοι Δήμοι νοικιάζουν οικόπεδα και τα κάνουν

parking, ή κτίζουν πολυόροφα υπόγεια ή υπέργεια γκαράζ ο Δήμος Κοζάνης

τίποτε . Δεν είναι λογικό να υποχρεώνεται πχ ο κάτοικος της πλ. Αυλιώτη να

παρκάρει τελικά στον νιάημερο , σε απόσταση 1.500 μ.

Οι συγκοινωνιολόγοι θεωρούν ως την μεγαλύτερη θεμιτή απόσταση

στάθμευσης τα 300 μ. το πολύ, από την κατοικία ή από τον προορισμό.

Επί χρόνια συζητείτο να γίνει υπόγειο πάρκιγκ στην κεντρική πλατεία,

στην πλατεία Λασσάνη και στην πλατεία Παπακωνσταντίνου και μάλιστα

με όλη την δαπάνη κατασκευής να καλύπτεται από την Ευρ.΄Ενωση.

 

Η Κοζάνη είναι η Πρωτεύουσα της Δυτικής Μακεδονίας και έρχονται

εδώ γιά υπηρεσίες και στην αγορά της από όλη την Δυτ. Μακεδονία ΄Ομως

από τον Δήμο δεν αντιμετωπίζεται με την απαιτούμενη και αντίστοιχη βαρύτητα

το θέμα της στάθμευσης. Στην μελέτη ΣΒΑΚ , ενώ έπρεπε ,δεν έχει γίνει καμιά

αναλυτική μελέτη γιά τις ανάγκες της στάθμευσης και με πρόβλεψη γιά το μέλλον.

ώστε να απαντηθεί το ερώτημα : “ που ακριβώς θα σταθμεύουν τα αυτοκίνητα

οι θέσεις των οποίων καταργούνται ;; “ και πως ακριβώς θα προσεγγίζουν  οι

πολίτες τα καταστήματα και τις κατοικίες ;;

 

Η Κοζάνη ήδη τα προηγούμενα χρόνια έχει υποστεί μια πολύ μεγάλη

ΑΠΟΚΕΝΤΡΩΣΗ με μεταφορά Υπηρεσιών εκτός πόλης η στην περίμετρο της

όπως τα γραφεία της Περιφέρειας, ΤΕΙ, Πανεπιστήμιο, ΖΕΠ, Αθλητικό κέντρο

και Υπηρεσίες Λευκόβρυσης,Εκθεσιακό στα Κοίλα, Δικαστήρια, Νομαρχία,

ΚΤΕΟ, Σχολεία Πετρανών, ΔΕΥΑΚ,νέα Βιβλιοθήκη , Αστυνομία, ΟΑΕΔ,ΔΕΗ ,

Τράπεζες, Στρατός στο Μαυροδένδρι . Διάφορα δε χωριά μεταφέρθηκαν

σε περιοχές εκτός Κοζάνης (Ν. Χαραυγη, Ν.Καρδιά, Κλείτος, Ποντοκώμη),

και οχι μέσα στην πόλη, εργατικές κατοικίες στην ΖΕΠ κλπ.

Ετσι έμειναν ελάχιστες υπηρεσίες στην παλιά πόληπαρά του ο,τι οι

σύγχρονοι Πολεοδόμοι θέλουν οπωσδήποτε ΑΝΑΜΙΞΗΧΡΗΣΕΩΝ εσείς

επιδιώκετε το αντίθετο .Εκ των ανωτέρω επίσης συμπεραίνεται ότι δεν

υπάρχει θέμα κορεσμού στην Κοζάνη. Γιά ποιόν κορεσμό μιλάτε ;;

 

Στην Κοζάνη τα προηγούμενα χρόνια έχουν γίνει πάρα πολλοί

πεζόδρομοι και καταργήθηκαν πολλές εκατοντάδες θέσεις στάθμευσης

αρκετά δε μαγαζιά από αυτόν τον λόγο έκλεισαν.

Δεν μπορεί να συνεχίζεται αέναα η κατάργηση θέσεων στάθμευσης

γιατί θα νεκρώσει η πόλη θα απαξιωθούν περιουσίες , επιχειρήσεις και

ακίνητα μέχρι και που θα μηδενιστή η αξία πολλών.

Ερωτάται ο Δήμος :σε ποιά άλλη όμοια πόλη με την Κοζάνη

έγιναν όμοιες παρεμβάσεις από τους Δήμους ;;

 

Ποδηλατόδρομοι : Στην Κοζάνη λόγω των κλίσεων του εδάφους , του

χειμώνα και των στενών δρόμων η χρήση του ποδηλάτου ήταν πάντα μηδαμινή.

Ο Δήμος σχεδιάζοντας κάποιους ξεκομμένους ποδηλατόδρομους , που δεν

διαμορφώνουν δίκτυο απλώς και κακώς καταργεί πολλές θέσεις στάθμευσης

που είναι εξαιρετικά αναγκαίες, για το ανύπαρκτο ποδήλατο. ΄Οπως πχ

στην οδό Ολύμπου όπου καταργούνται 100 θέσεις στάθευσηςγιάποδηλατόδρομο.

Εσείς επικαλείσθε μεν το ηλ/κό ποδήλατο αλλά στις ανηφόρες πολύ γρήγορα η

μπαταρία του ηλ/κού ποδηλάτου  αδειάζει, και ούτε αυτό σώζει την κατάσταση. !

 

Στην περιοχή γύρο από την λαϊκή αγορά σήμερα υπάρχουν περίπου

100 καταστήματα με την μεταφορά της στον χώρο τού ΟΣΕ πολλά από αυτά

κινδυνεύουν να κλείσουν !!πιθανώς 30 ή 40 και σίγουρα θα μειωθεί

δραματικά η δουλειά των υπολοίπων και έτσι θα δημιουργηθεί σε δεκάδες

οικογένειες πρόβλημα επιβίωσης .

Ερωτάται ο Δήμος τι μπορεί να κάνει γιά να αποφευχθούν τέτοια

σοβαρά προβλήματα.;

 

Επίσης με την πεζοδρόμηση της Π. Μελά ο δήμος στέλνει όλα τα

αυτοκίνητα στούς στενούς δρόμους προκαλώντας απίστευτη ταλαιπωρία

στούς πάντες ,απώλεια χρόνου, πρόσθετα καυσαέρια, κόστος και διώχνει

όλο τον κόσμο από την παλιά πόλη, ήτοι το ευρύτερο κέντρο. Επίσης δεν θα

καταργήσει επι πλέον εκατοντάδες ή χιλιάδες συνολικά θέσεις στάθμευσης

σε όλη την πόλη κάνοντας όμοιες αναπλάσεις με της περιοχής πλ. Λασσάνη-

– Ολύμπου ;; ΄Ετσι δεν είναι ;;

 

Μήπως μπορεί να μας πει ο Δήμος πόσες συνολικά θέσεις στάθμευσης

θα καταργήσει σε όλη την πόλη ; ( 2.000 ;; ή 3.000 ;; ) και πόσους άλλους

νέους πεζόδρομους θα δημιουργήσει ;; και πού ;; καίποιές θα είναι οι

επιπτώσεις ;;

Κατόπιν όλων των παραπάνω προτείνουμε :

 

1) Να αναθεωρήσει ο Δήμος ριζικά όλα τα ανωτέρω.

2) πρώτα απ΄ολα να μελετήσει καλά και να κατασκευάσει ολόκληρο τον

περιφερειακό δακτύλιο , άμεσα .Να λειτουργήσει αυτός και μετά 2

χρόνια να εξαχθούν τα αντίστοιχα συμπεράσματα .

3) Να μην γίνει πεζοδρόμηση της Π. Μελά, Τριανταφυλλίδη, Αριστοτέλους

ούτε και οι λοιπές κυκλ. ρυθμίσεις Γκέρτσου – κέντρο, ούτε απαγόρευση

διέλευσης αυτοκινήτων από το κέντρο.

4) Να μην γίνει απαγόρευση διέλευσης και στάθμευσης των αυτοκινήτων

στην περιοχή των 40 οικ. τετραγώνων στο κέντρο.

5) Να γίνει περιορισμένη κατάργηση θέσεων στάθμευσης αλλά πρώτα ο

Δήμος να δημιουργήσει νέες θέσεις στάθμευσης σε κοντινή περιοχή και

μετά να καταργήσει . Σημειωτέον ότι οι ελεύθερες και διαθέσιμες θέσεις

σε Πάρκιγκ που υπάρχουν είναι λίγες, και δεν λύνουν κανένα προβλημα.

6) Ποδηλατόδρομοι να προβλεφθούν στις αυριανές επεκτάσεις , να

μην γίνουν στην παλιά πόλη.

7) Να δημιουργηθούν τουλάχιστον 4 θέσεις στάσης γιά επιβίβαση και

αποβίβαση γιά τα αστικά λεωφορεία στην Πλ. Λασάνη και να προβλεφθεί

εκεί Σταθμαρχείο .

8) Η μελέτη ΣΒΑΚ να προχωρήσει σε επεξεργασία εναλλακτικών σεναρίων

με ακριβείς μετρήσεις , αξιολόγηση, και έλεγχο επιπτώσεων.

 

Επίσης να επαναφέρει ενα γραφείο της  ΔΕΥΑΚ στο κέντρο γιά

πληρωμή λογ/σμών, ρυθμίσεις, συμβόλαια , μετρήσεις Τ/Θ κλπ ,ώστε να μην

ταλαιπωρείται τόσος κόσμος να πηγαίνει με αυτοκίνητο εκτός πόλεως, ενώ

πρίν πήγαινε με τα πόδια.Μεποιά λογική μεταφέρατε εκτός πόλεως τα

γραφεία εξυπηρέτησης του κοινού την στιγμή που η συντριπτική πλειοψηφία

αυτών που πηγαίνουν σ άυτά είναι κάτοικοι της Κοζάνης ;; Οι ανάγκες και η

γνώμη των πολιτών δεν μετράει ;;Οι οδηγίες σύνταξης των ΣΒΑΚ τα αντίθετα

γράφουν .

 

Ας δώσει ο Δήμος προτεραιότητα σε άλλα θέματα : Κατασκευή δρόμου

με 4 λωρίδες και νησίδα μέχρι το Αεροδρόμειο ,Ανάπλαση χώρου ΟΣΕ,

Επεκτάσεις Σχεδίου πόλεως, διάνοιξη πολλών οδών που ακόμη παραμένουν

αδιάνοικτοι,ΝέαΠοντοκώμη, Ξενιά,ΔάσοςΚουρί,ΣτρατόπεδοΡωμανέλη,

αξιοποίηση Δημοτικής περιουσίας κλπ. ΄Εχει πολλά να κάνει .

Η παλιά Κοζάνη επιδέχεται μόνο μικρές τοπικές επεμβάσεις

στο ευρύτερο κέντρο της που θα την βελτιώσουν σημαντικά . Οι μεγάλες

ως ανωτέρω ,παρεμβάσεις θα την καταστρέψουν.

 

Οι πάντες γνωρίζουμε ότι η Κοζάνη είναι μιάδύσκολή πόλη,και το

πρόβλημα της στάθμευσης είναι ΑΚΑΝΘΩΔΕΣ , όπως ομολογεί και ο καθ.

κ. Βλαστός. Ετσιδεν είναι δυνατόν να εφαρμόσετε εκτεταμένες πεζοδρομήσεις

και ποδηλατοδρομήσειςαποδομώντας την και δημιουργώντας τεράστια

προβλήματα στην λειτουργία της στην οικονομία και στην ζωή της.

 

Παντού γράφετε οτι πρόθεση σας είναι η ανάπτυξη και η δημιουργία

ελκυστικού περιβάλλοντος για τις επιχειρήσεις και γιά όλους . Τα ίδια γράφουν

και οι οδηγίες γιά την σύνταξη των μελετών Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας

(ΣΒΑΚ) και Βιώσιμης Αστικής Ανάπτυξης (ΒΑΑ) . Εσείς εδώ θα επιτύχετε το

αντίθετο την “αποανάπτυξη” και αποδόμηση της πόλης.

Παράλληλα παρατηρούμε ότι μάλλον δεν τηρούνται οι οδηγίες σύνταξης

των ΣΒΑΚ της Ευρ. Ενωσης [ μελέτη επιπτώσεων, εναλλακτικά σενάρια , μετρήσεις,

αξιολόγηση, στάθμευση, ανάλυση αφετηρίας προορισμού μετακινουμένων κλπ.]

 

Οι διαπιστώσεις μας είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των πολιτών

δεν θέλει τα παραπάνω. Παρακαλείσθε να κάνετε ευρύτατη ενημέρωση-

διαβούλευση με τον κόσμο και να ενεργήσετε ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΒΟΥΛΗΣΗ

των πολλών , να βγήτε στον κόσμο έξω στην αγορά , στους φορείς, στους

πολίτες και να τους ρωτήσετε.

Αν δεν ” Υιοθετηθούν “από την κοινωνία τα μέτρα αυτά δεν είναι

λογικό ούτε δίκαιο , ούτε νόμιμο να εφαρμοσθούν , και σίγουρα θα αποτύχουν

και μαζί θα αποτύχει και η πόλη.

 

 

Χάρης Βαρδάκας

Πολιτικός Μηχ/κός

Κοζάνη

 

 

ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΠΟΔΕΚΤΩΝ

1) Θόδωρος Καρυπίδης Περιφερειάρχης

2) Παναγ. ΠλακεντάςΑντιπεριφερειάρχης

3) Περιφερειακό Συμβούλιο Δυτ. Μακεδονίας.

4) ΤΕΕ/Τ.Δ.Μ

5) Ε.Β. Επιμελητήριο.

6) Οικον. Επιμελητήριο

7) Συλ. Διπλ. Μηχ. Κοζάνης

8) Ιατρικό Σύλλογο

9) Οδοντιατρικό Σύλλογο

10) Φαρμακευτικό Σύλλογο

11) Εμπορικό Σύλλογο

12) ΚΤΕΛ Αστικά Κοζάνης