Ελάχιστη είναι η κινητικότητα των φοιτητών στην πόλη της Κοζάνης εν μέσω της πανδημίας με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση να κρατά πολύ κόσμο στον τόπο του. Παρότι η υπουργός Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως μίλησε για επιστροφή στις έδρες των πανεπιστημίων, η εικόνα που διαγράφεται είναι εντελώς διαφορετική.

Ο Νίκος Βαντσιώτης, πρόεδρος των μεσιτών Κοζάνης μιλώντας στο prlogos ανέφερε: «Ακόμα δεν υπάρχει καμιά κινητικότητα. Δεν έχουν ακόμα εμφανιστεί φοιτητές. Περιμένουμε τα αποτελέσματα των βάσεων, αλλά και τον τρόπο φοίτησης».

Φυσικά η υπουργός έχει διευκρινίσει ότι όσα ακροατήρια είναι πάνω από 50 άτομα θα πραγματοποιηθούν εξ αποστάσεως. Και το δικό μας πανεπιστήμιο διαθέτει αρκετά  πολυάριθμα τμήματα, όπως το Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας και το Τμήμα Λογιστικής και Χρηματοοικονομικής της Κοζάνης με 400 εισακτέους, το Τμήμα Γεωπονίας στην Φλώρινα με 305, το Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών στην Κοζάνη με 320, τα οποία είναι αδύνατον υπό αυτές στις συνθήκες να λειτουργήσουν από κοντά. Οπότε δεν θα έρθουν οι φοιτητές να νοικιάσουν  διαμερίσματα.

Αξίζει να δούμε των αριθμό των εισακτέων σε όλα τα τμήματα και ειδικά στα πρωτοκλασάτα το Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, τα οποία υπερβαίνουν όλα τον αριθμό των 100.

Πολυτεχνική Σχολή (με έδρα την Κοζάνη)
Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών  159
Τμήμα  Μηχανολόγων Μηχανικών  152
Τμήμα Χημικών Μηχανικών  100

Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών (με έδρα την Φλώρινα)
Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης  177
Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών  188

Σχολή Καλών Τεχνών (με έδρα τη Φλώρινα)
Τμήμα Εικαστικών και Εφαρμοσμένων Τεχνών  127

Επιστημών Υγείας (με έδρα την Πτολεμαΐδα)
Μαιευτικής  160
Εργοθεραπείας  100

100 είναι βέβαια και οι εισαχθέντες στο Μαθηματικών Καστοριάς και 150 στο Ψυχολογίας Φλώρινας, τμήματα που υποβιβάστηκαν ουσιαστικά και δεν θα έχουν και την αναμενόμενη απήχηση, αφού δεν εξισώνονται με τα ομώνυμα άλλων πανεπιστημίων της χώρας. Ο ίδιος ο πρύτανης Θόδωρος Θεοδουλίδης με δηλώσεις του στο Flash TV ακόμα δεν είναι έτοιμος να ενημερώσει τους φοιτητές για τον τρόπο διδασκαλίας των μαθημάτων αναμένοντας την αναλυτική εγκύκλιο του υπουργείου.

Σκέφτεται πιθανές προσλήψεις έκτακτων διδασκόντων για  να σπάσει σε μικρότερα τμήματα τα ακροατήρια, κάτι που φαντάζει δύσκολο σε 400 εισακτέους…Στα τρία πρώτα χρόνια φοίτησης εξάλλου κανένα τμήμα δεν είναι κάτω από 50 φοιτητές, οπότε και η επιστροφή των φοιτητών στα πανεπιστήμια δεν είναι λογική με τα περιφερειακά ιδρύματα, όπως το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας να πλήττονται. Από το τέταρτο έτος υπάρχουν μαθήματα επιλογής κάτω των 50 ατόμων και εκεί ακόμα εξαρτάται από τις υπάρχουσες αίθουσες.

Έτσι μαζί με τα τμήματα δύο ταχυτήτων που δημιουργούνται στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, θα υπάρχουν και φοιτητές, αλλά και καθηγητές δύο ταχυτήτων, αυτών που θα δουλεύουν από το σπίτι και των υπόλοιπων που θα συνεχίσουν τη δια ζώσης εκπαίδευση. Είναι ιδιαίτερα θολή η εικόνα για την τριτοβάθμια εκπαίδευση από πλευράς υπουργείου και απαιτούνται δυνατά αντανακλαστικά από τη διοίκηση του Πανεπιστημίου, όταν οι βάσεις ανακοινώνονται σε λίγες μέρες και ακόμα δεν έχουμε αποφασίσει πώς θα λειτουργήσουμε.

Η μάχη για περισσότερα άτομα στα τμήματα, τα πολλά έναντι των λίγων και ποιοτικών δείχνει να γυρνά μπούμερανγκ στην τοπική κοινωνία που τώρα θα θιχτεί οικονομικά με ένα σύστημα που ήρθε για να να μείνει και βολεύει το κέντρο εις βάρος της περιφέρειας.

Ιωάννα Παπαδημητρίου