Στη νέα εποχή που εισέρχεται η Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, η ανάπτυξη της οποίας για πολλά χρόνια βασιζόταν στη λιγνιτική δραστηριότητα, αναφέρεται, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή του στον «Ε.Τ.» της Κυριακής ο κ. Γιώργος Βαβλιάρας, αντιπεριφερειάρχης Επιχειρηματικής Ανάπτυξης της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας, επισημαίνοντας ότι πλέον η περιοχή έχει την ευκαιρία να αναζητήσει τον δικό της ρόλο στον ελληνικό τουριστικό χάρτη.

-Ο λιγνίτης για πολλά χρόνια ήταν ένας από τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξης της Δυτικής Μακεδονίας. Ποιος είναι ο σχεδιασμός της Περιφέρειας για τη μεταλιγνιτική εποχή;

Σήμερα όλα αλλάζουν γιατί οι συνθήκες το επιτάσσουν και καλούμαστε να μπούμε σε μια νέα εποχή. Η Δυτική Μακεδονία παραμένει ενεργειακό κέντρο της Ελλάδας, αλλά ο στόχος είναι από τον λιγνίτη να μεταβούμε σε άλλες μορφές ενέργειας με μηδενικό αποτύπωμα.

Το πρασίνισμα της Περιφέρειας είναι το μεγάλο μας στοίχημα. Σημαντικό ρόλο θα έχουν πλέον τομείς με ιδιαίτερα δυναμική προοπτική. Αξιοποιούμε στο έπακρο ευρωπαϊκούς και δημόσιους πόρους. Είναι χαρακτηριστικό το παράδειγμα εντάξεων νέων έργων και η σημαντική αύξηση της απορροφητικότητας σε σχέση με την προηγούμενη πενταετία. Δεκαπέντε μήνες μετά, το ύψος των προσκλήσεων φτάνει στα 818 εκατομμύρια, αύξηση 60%, ενώ και στο επίπεδο εντάξεων, το ίδιο διάστημα, υπήρξε αύξηση 48%.

Μεγάλα αναπτυξιακά έργα στους τομείς ενέργειας, μεταφορών, (σήραγγα Κλεισούρας) και αγροτικής παραγωγής (αρδευτικά) αποτελούν προτεραιότητα τόσο για το χρονικό διάστημα που απομένει για το ΠΕΠ 2014-2020 όσο και για τη νέα προγραμματική περίοδο.

Ταυτόχρονα με το Master Plan που εκπονήθηκε από την πλευρά της κυβέρνησης και το αντίστοιχο Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (ΣΔΑΜ), η περιφερειακή αρχή έχει κινηθεί με συγκεκριμένες προτάσεις στην αναζήτηση-προσέλκυση επενδυτικών δραστηριοτήτων μεγάλης βιομηχανικής κλίμακας. Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεσαι η προοπτική η Δυτική Μακεδονία να αποτελέσει το επίκεντρο ανάπτυξης τεχνολογιών υδρογόνου κάτι που ήδη έχει προχωρήσει ο περιφερειάρχης Γιώργος Κασαπίδης.

-Ποιος θα μπορούσε να είναι ο ρόλος του τουρισμού στη μεταλιγνιτική εποχή; Ποιες είναι οι προτάσεις σας για την ενίσχυση του τουρισμού;

Για τη Δυτική Μακεδονία ανοίγεται μια ευκαιρία να αναζητήσει τον δικό της ρόλο στο ελληνικό τουριστικό προϊόν. Η θέση της διαφοροποιείται ξεκάθαρα απ’ το δίπτυχο «ήλιος-θάλασσα» και εστιάζει στις ομορφιές που φέρουν τα ορεινά της τοπία, οι δεκάδες λίμνες της, ο θρησκευτικός και βιομηχανικός τουρισμός, οι δυνατότητες του οικοτουρισμού και του τουρισμού́ των τεσσάρων εποχών.

Στην εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι σημαντικό για μας να απευθυνθούμε σε νέες αγορές και σε «επισκέπτες» που ξέρουν τι ακριβώς ψάχνουν και πού μπορούν να το βρουν.

-Ποιες θα λέγατε ότι είναι οι μεγαλύτερες αδυναμίες της περιοχής και ποιες οι μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει η Περιφέρεια;

Η μεγαλύτερη αδυναμία μας, που είναι η πολυετής εξάρτηση από́ τον λιγνίτη, μπορεί να μετατραπεί στη μεγαλύτερη δύναμή́ μας και σχετίζεται με την αλλαγή́ του οικονομικού́ μοντέλου που θα συμπαρασύρει και το κοινωνικό μοντέλο. Για μας το μεγαλύτερο στοίχημα είναι να βγούμε πιο δυνατοί από́ αυτή́ τη δύσκολη φάση και να εστιάσουμε στην εξωστρέφεια, την καινοτομία και την υψηλή́ εξειδίκευση που είναι και οι βασικές προκλήσεις του μέλλοντος.

Εκτός από́ τις δικές μας ενέργειες και δράσεις που αναπτύσσονται και θα εξελίσσονται συνέχεια κυρίως στον τομέα των υποδομών, θα πρέπει να γνωρίζουν όλοι ότι η Περιφέρεια είναι έτοιμη να υποστηρίξει κάθε επενδυτική́ δραστηριότητα, ενώ ταυτόχρονα το ανθρώπινο δυναμικό́ είναι επίσης έτοιμο να συμβάλει.

-Ποια είναι η στρατηγική́ της Περιφέρειας στην κατεύθυνση στήριξης των επιχειρήσεων που έχουν πληγεί από την υγειονομική́ κρίση;

Μέσα από́ το πρόγραμμα για την ενίσχυση μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων που επλήγησαν, προσπαθήσαμε να δώσουμε στοχευμένα στήριξη στην αγορά́, προκειμένου να υπάρξει επαρκής ρευστότητα. Καταφέραμε να τετραπλασιάσουμε το αρχικό́ ποσό́, ώστε να είναι όσο το δυνατόν περισσότερες οι επιχειρήσεις που θα επωφεληθούν.

Ταυτόχρονα μέσα στο φθινόπωρο «τρέχουν» δύο ακόμη προγράμματα για την εξωστρέφεια και τον εκσυγχρονισμό́ των επιχειρήσεων. Επιπλέον, βρισκόμαστε σε συνεργασία με όλους τους παραγωγικούς φορείς, ώστε μέσα από́ δράσεις προβολής να τονώσουμε την αγορά́, μετά την άρση του lockdown, με στόχο την επιστροφή́ στην κανονικότητα.

Από την έντυπη έκδοση του Ελεύθερου Τύπου

Πηγή:eleftherostypos.gr