Το τελευταίο διάστημα έχει ανοίξει μία μεγάλη συζήτηση σε τοπικό επίπεδο για την μεταλιγνιτική περίοδο και την ανάγκη βιώσιμης μετάβασης της τοπικής κοινωνίας σε μία νέα εποχή που θα διέπεται από νέα χαρακτηριστικά με αναπτυξιακό πρόσημο!

Ένας τομέας που μπορεί να διαδραματίσει σημαντικό ρόλο και να πρωταγωνιστήσει στις εξελίξεις για την περιοχή μας είναι η εκπαίδευση, όλων των βαθμίδων και όχι μόνο της τριτοβάθμιας. Εδώ συγκεκριμένα θα αναφερθώ στο ρόλο της προσχολικής εκπαίδευσης, όχι μόνο στο άτομο, αλλά και στην οικονομική ανάπτυξη μιας περιοχής.

Εκπαιδευτικοί, ερευνητές, ψυχολόγοι, θεωρούν την προσχολική ηλικία την πιο κρίσιμη ηλικία στη ζωή ενός ανθρώπου. Είναι η περίοδος κατά την οποία οι άνθρωποι αναπτύσσουν όχι τόσο τις γνωστικές δεξιότητές τους, αλλά τον συναισθηματικό τους κόσμο. Αναπτύσσουν τη γλώσσα και τη νοημοσύνη τους με τρόπους που δεν μπορούν να αναπληρωθούν αργότερα. Για αυτό ακριβώς το λόγο, η αγωγή και η εκπαίδευση που λαμβάνουν εκείνα τα ευαίσθητα χρόνια θεωρείται πολύ μεγάλης σημασίας.

Μια από τις σημαντικότερες έρευνες για την προσχολική εκπαίδευση, είναι η έρευνα του Αμερικανού νομπελίστα Τζέιμς Χέκμαν, από το Πανεπιστήμιο του Σικάγο. Η μελέτη του Χέκμαν, αναδεικνύει το πώς η επένδυση ενός κράτους στην προσχολική ηλικία είναι η επένδυση με τη μεγαλύτερη απόδοση από οποιαδήποτε επένδυση σε οποιοδήποτε άλλο στάδιο της εκπαίδευσης.

Σύμφωνα με τους ερευνητές, κατά τη διάρκεια της προσχολικής ηλικίας, το ανθρώπινο μυαλό χτίζει τα χαρακτηριστικά που καθορίζουν τα επόμενα στάδια της κοινωνικής και επαγγελματικής πορείας ενός ανθρώπου: την ικανότητα της εστίασης, την παρακίνηση, τον αυτοέλεγχο και την κοινωνικότητα.

Αποδείχτηκε ότι τα παιδιά που είχαν πρόσβαση σε προσχολική αγωγή τελείωναν το σχολείο σε μεγαλύτερο ποσοστό, σπούδαζαν σε μεγαλύτερο ποσοστό, έβρισκαν δουλειά σε μεγαλύτερο ποσοστό και έβγαζαν περισσότερα χρήματα. Μάλιστα, το μεγαλύτερο κέρδος με μεγάλη διαφορά εμφανιζόταν σε παιδιά από φτωχές οικογένειες.

Δεν είναι καθόλου τυχαίο λοιπόν, ότι παγκοσμίως δίνεται πολύ μεγάλη έμφαση στην ανάπτυξη ποιοτικών προγραμμάτων προσχολικής εκπαίδευσης και πολιτικών που στοχεύουν στην φοίτηση των παιδιών σε δομές προσχολικής εκπαίδευσης.

Η προσχολική εκπαίδευση συμβάλει εκτός από την ολόπλευρη ανάπτυξη του ατόμου σε γνωστικό, συναισθηματικό και κοινωνικό επίπεδο, στην κοινωνική συνοχή, την οικογενειακή πολιτική, την οικονομική ανάπτυξη και την καταπολέμηση των ανισοτήτων σε μια κοινωνία και άρα μπορεί να πρωταγωνιστήσει σημαντικά στην οικονομική και κοινωνική ανάκαμψη της περιοχής.

Δρ. Ρεπανά Βασιλική (MA Edu., PhD)
Nηπιαγωγός

magazzino