Ο ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΤΟΥ ΜΕΤΣΟΒΙΟΥ ΘΑΝΟΣ ΒΛΑΣΤΟΣ ΜΙΛΑΕΙ ΣΤΟ ΡΑΔΙΟΛΟΓΟΣ ΓΙΑ ΤΟ ΣΧΕΔΙΟ ΒΙΩΣΙΜΗΣ ΑΣΤΙΚΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

– Περισσότερο περπάτημα, ποδήλατο και χρήση Μέσων Μαζικής Μεταφοράς το “κλειδί” για μια καλύτερη πόλη!

Για το εξαιρετικά δύσκολο έργο που έχει αναλάβει να μεταμορφώσει την όψη της Κοζάνης και να την κάνει πιο φιλική κυκλοφοριακά για τους πολίτες, μίλησε στο ράδιοΛόγος και τον Λύσανδρο Ρήγα  ο  Θάνος Βλαστός καθηγητής Πολεοδομίας και Συγκοινωνιακού Σχεδιασμού στο Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο.

Όπως τόνισε πρόκειται για ένα εξαιρετικά δύσκολο έργο μιας και η Κοζάνη είναι μια δύσκολη πόλη, ωστόσο στην παρούσα φάση αυτή πρωτοπορεί! “Η στρατηγική που πάμε να εισαγάγουμε η Κοζάνη είναι πρωτοπόρος και δεν υπάρχει μεγάλη εμπειρία, στο κομμάτι των στρατηγικών αυτών με βάση ευρωπαϊκές οδηγίες, που οφείλουν να εμπλέξουν τους κατοίκους. Στόχος είναι η συμμετοχικότητα. Η Ελλάδα δυσπιστεί απέναντι στους θεσμούς, και ο κόσμος αισθάνεται ασφαλής σε αυτό που δεν ξέρει, δεν μπορεί να φανταστεί κάτι διαφορετικό και υπήρξαν μεγάλες αντιδράσεις. Κάνουμε κάτι πολύ πρότυπο και εξαιρετικά δύσκολο ,να ακούσουμε τον κόσμο, να προτείνει λύσεις για την πόλη του”, τόνισε χαρακτηριστικά, λέγοντας πως ήδη έχουν γίνει ενδιαφέρουσες συναντήσεις με φορείς για την καταγραφή κυκλοφοριακών προβλημάτων στην πόλη.

Ο ίδιος μίλησε για τα  προβλήματα που υπάρχουν και  ο κόσμος τα αντιλαμβάνεται,  μιας και έχει συνείδηση των προβλημάτων της πόλης, σημειώνοντας πως υπάρχουν σκέψεις πολύ ενδιαφέρουσες, που κατατέθηκαν από φορείς.  “Θα επεξεργαστούμε όσα ακούσαμε και θα επανέλθουμε, ηλεκτρονικά εργαλεία που ο κόσμος θα μπορεί να καταθέτει συνεχώς τις απόψεις μας. Ο συμμετοχικός σχεδιασμός θα αλλάξει πολλά πράγματα στην πόλη” είπε σχετικά.

Οι στρατηγικές βιώσιμης κινητικότητας είναι ξεκάθαρες και στόχος είναι ο περιορισμός του αυτοκινήτου και η ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς, του ποδηλάτου και της βάδισης, Σύμφωνα με τον ίδιο “κατάλαβαν σε όλο τον κόσμο ότι πολλά προβλήματα οφείλονται στο αυτοκίνητο το οποίο καταναλώνει χώρο, αλλά στην Κοζάνη δεν υπάρχει χώρος  για τίποτε άλλο. Το οδικό δίκτυο είναι περιορισμένο, οι δρόμοι στενοί και ο κόσμος όταν η πόλη δεν είναι εξοπλισμένη με άλλες λύσεις, παίρνουν το αυτοκίνητο. Η πόλη λειτουργεί εκτός λογικής, αφού δεν έδωσε προτεραιότητα σε τρόπους μετακίνησης που εξυπηρετούν όπως το περπάτημα, το ποδήλατο, τις  δημόσιες συγκοινωνίες . Δεν έχουμε και τόσο δύσκολες πόλεις. Στόχος είναι λιγότερο αυτοκίνητο, να μη το χρησιμοποιούμε αναίτια” είπε με νόημα.

Στόχος είναι στην Κοζάνη να υπάρξουν λιγότερα αυτοκίνητα, να υπάρξει ενίσχυση του περπατήματος, του ποδηλάτου , της δημόσιας συγκοινωνίας. Αυτό σημαίνει να φτιάξουμε περιπατητικούς δρόμους, ποδηλατοδρόμους και ενίσχυση δρομολογίων δημόσιας συγκοινωνίας, πρότεινε, λέγοντας πως: “Όλοι οι ανοιχτοί δρόμοι καταλήφθηκαν από το αυτοκίνητο. Πρέπει να πάρουμε χώρο από τα αυτοκίνητα . Όταν ο ανάπηρος δεν μπορεί να βγει έξω ή η μαμά με τα μωρά δεν μπορεί να βγει με το καρότσι, σημαίνει ότι αφήσαμε μόνο μια κατηγορία πολιτών, αυτοί που χρησιμοποιούν το αυτοκίνητο, έχουν εκτοπίσει όσους δεν μπορούν να περπατήσουν”.

Ευρύτερος στόχος είναι να γίνει η Κοζάνη πιο δημοκρατική πόλη: “Έχει ποδηλάτες, έχει ανθρώπους πιο κοντά στην πόλη, που διεκδικούν κάτι πιο όμορφο. Μιλάμε για μια Κοζάνη φιλική στον άνθρωπο, με λιγότερο θόρυβο,, πιο υγιής με περισσότερο ποδήλατο. Παρά τις κλίσεις στους δρόμους  της πόλης, μπορείς να τις ξεπερνάς με ηλεκτρικό ποδήλατο. Το μυαλό μας πρέπει να αλλάξει, μπορούμε να δώσουμε φθηνές και πολύ αποτελεσματικές λύσεις”, ανέφερε μεταξύ άλλων ο κ. Βλαστός.

Υπάρχουν παραδείγματα υγειών πόλεων στο εξωτερικό, σημείωσε, λέγοντας πως πλέον υπάρχουν τα κονδύλια για να αλλάξει η νοοτροπία των πόλεων. “Πρέπει να φανταστούμε, να εμπιστευτούμε, να ξεφύγουμε από αυτά που ξέρουμε, για ένα πολύ αισιόδοξο αύριο. Από εμάς εξαρτάται. Δοκιμάζουμε μια στρατηγική που δεν αφορά μόνο την Κοζάνη, αφού το πράσινο ταμείο δέσμευσε εκ. ευρώ για να αλλάξει με πράσινες επενδύσεις σε 150 ελληνικές πόλεις. Μπαίνουμε σε ένα νέο κόσμο, μια άλλη εποχή και η Κοζάνη πρωτοπορεί”, ανέφερε χαρακτηριστικά.

Χρονικά, η συμβατική συνεργασία με το Δήμο θα κρατήσει ενάμιση χρόνο, με την πολυπληθή ομάδα του Μετσόβιου , ώστε να αντιμετωπίσει πολύπλευρα και πολύ-επιστημονικά. Ζητούμενο, σύμφωνα με τον ίδιο, είναι οι κάτοικοι να κινητοποιηθούν και να σηκώσουν τα μανίκια. “Η Κοζάνη έχει κάτι πολύ θετικό, είναι πυκνοδομημένη  και είναι μια τρομερή ευκαιρία να οικοδομήσουν μια άλλη μορφή κοινωνίας, μέσα από μια άλλη μορφή σε δρόμους συνάντησης . Για μια πόλη πιο ανθρώπινη”, σημείωσε, εφιστώντας την προσοχή σε κάποια πολύ δυνατά σημεία και προτείνοντας: Να αποφορτιστεί το κέντρο, στον  ΟΣΕ να γίνει ένα πάρκο που θα συνδεθεί με το κέντρο και την ένταξη του στρατοπέδου που θα δοθεί στην πόλη. Όλα αυτά χωρίς να ξεχνάμε τη γειτονιά, που αξίζει να γίνουν παρεμβάσεις ήπιας κυκλοφορίας.


Β.Σ.